Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 19 |
Mobilspel
| Pågående | 19 706 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mouche - Administratör | 2008-04-29 15:45 | |
![]() | Be om ursäkt eller inte? Jag, liksom de flesta andra, stöter så gott som dagligen på saker där antingen jag själv eller någon annan borde be om ursäkt för sitt uppträdande. Själv anser jag att det hör till god takt och ton att kunna ta fram det lilla ordet "förlåt" när det behövs. Det är gratis, får en att må mycket bättre och gör oftast den andre parten glad och lättad. Tyvärr möter man ofta människor som totalt missat att det finns något som heter att man erkänner sig ha fel och att en ursäkt är på sin plats. Konfronterar man en sådan person så kan man bli riktigt förvånad över bristen på logik och omtanke inom den människan. Jag fick lära mig att "Det krävs bara en skitstövel att göra någon illa, men en bra människa att kunna säga förlåt och verkligen mena det"! Finns det fler än jag som har tänkt på detta "fenomen" så vore det riktigt intressant att höra era åsikter. Detta då från både de som anser att en ursäkt behövs ibland och från de som tycker det motsatta... Mouche | |
| Mouche - Administratör | 2008-04-29 15:49 | |
![]() | Obs... Finns det redan en liknande tråd så ber jag...om ursäkt...i förväg! Sitter på jobbet och hade inte tid att kontrollera... Mouche | |
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-29 15:50 | |
![]() | Förlåt för allt dumt jag gjort. | |
| Mouche - Administratör | 2008-04-29 15:51 | |
![]() | Jag säger detsamma =) | |
| mipmip_ | 2008-04-29 15:55 | |
![]() | Om någon har blivit sårad av det man gjort eller sagt så kan man be om ursäkt för det. Men, om man inte finner sig i rätten att be om ursäkt för det man gjort, så kan man åtminstone be om ursäkt för att personen blev sårad. | |
| Mouche - Administratör | 2008-04-29 15:58 | |
![]() | Verkligen tänkvärda ord mipmip_ Du har verkligen rätt i det du säger anser jag. Mouche | |
| Frk Fårticka - Ej medlem längre | 2008-04-29 16:03 | |
![]() | Att kunna säga förlåt är givetvis jätteviktigt och då förstås mena det! Men... Hur många (små)barn får inte itutat sig att så fort de gjort något dumt så ska de säga ordet "förlåt" så är det okej sen? Det är det ju inte om de inte verkligen menar det. Vem blir gladare av ordet då? | |
| mipmip_ | 2008-04-29 16:04 | |
![]() | Jag har gått med det "mottot" hela livet igenom (mina ynka 16 år). Det har ofta gjort så att inte jättestora konflikter har uppstått. Personen i andra änden får sin ursäkt och känner sig förstådd samtidigt som jag står för det jag har sagt. Det är en.. så att säga, win win situation. Sen tycker jag faktiskt att det är inte mer än vett att be om ursäkt om man sårat någon, med mening eller inte. | |
| Bitte - Administratör | 2008-04-29 16:05 | |
![]() | Förlåta är stort,, det är inte alla förunnat att kunna be om förlåtelse och verkligen mena det,,sedan är det väl så att man inte heller alla gånger blir förlåten , men då har man ju i alla fall försökt,, Bitte | |
| Mouche - Administratör | 2008-04-29 16:06 | |
![]() | Det ligger mycket i det Frk Fårticka. En ursäkt ska det definitivt finnas kraft bakom och alltså inte vara något man använder som en sköld att gömma sig bakom och rädda sig undan problem. Instämmer i att en ärligt menad ursäkt ska komma från hjärtat... Mouche | |
| pms | 2008-04-29 16:07 | |
![]() | ....Det finns ett litet, vackert ord, ej ofta använt på vår jord. Det öppnar dörrar och stillar gråt, det ordet är förlåt. ...får alltid dåligt samvete när jag sårat någon, men sedan när man sagt förlåt och gett en kram, då känns det som om det blir bomull inombords=) | |
| mipmip_ | 2008-04-29 16:09 | |
![]() | En ursäkt och ett förlåt ska ju såklart ha mening i det. Det är ett stort ord. Det är ingen idé att säga det om utan mening. Då kan man lika gärna haspla ur sig kaffekopp. Personen som får förlåtet ska ju känna att personen som säger det verkligen menar det. Annars är ju hela poängen med förlåtandet bortblåst. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-29 16:15 | |
![]() | Man ska kunna säga förlåt när man sagt något fel eller sårande, eller genom en handling behandlat någon orätt och/eller sårande. Jag försöker att inte såra medvetet, men det spelar ingen roll hur "vettig och klok" man själv anser sig vara, ibland brister det även för den "bäste" ;) En stark individ men en empatisk förmåga ber som oftast också om ursäkt när h*n blir uppmärksammad på/inser att h*n sårat någon. _Men_ om jag sen går vidare helt till mig själv och min personliga åsikt vad det gäller en liten klick med individer som oavsett vad "man" säger ser det som en "ny chans" att ytterligare förnedra och såra andra, och att be en dylik person om "ursäkt" leder bara till "mer skit". Dessa personer ber jag _inte_ om ursäkt, inte med hjärtat. *Är dock så pass fräck att jag utan tvekan kan göra det för "syns skull" om situationen kräver det, men det brukar märkas ...* | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-29 16:20 | |
![]() | Det är lätt att säga förlåt om man vet att man gjort fel. Däremot om någon begär att man ska säga förlåt och man själv inte tycker att man är "skyldig", då är det svårt att få ur sig de ynka bokstäverna.. Minns att jag som barn blev "tvingad" att be om förlåtelse fast att jag inte var den "skyldige". Att då säga förlåt när man inte menade det, resulterade i att man blev skyldig till att ljuga istället.. Att säga "förlåt" och "jag älskar dig" är ord som inte ska missbrukas för att förlora sin innebörd. | |
| Cittran - Ej medlem längre | 2008-04-29 16:23 | |
![]() | Tycker nog att det är bättre att säga både "förlåt" och "jag älskar dig" en gång för mycket än en gång för lite. De orden samt Tack, förlorar nog inte innebörden. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-29 16:28 | |
![]() | Jo Cittran, jag känner en person där orden "förlåt" och "jag älskar dig" inte är värda ett p*ss för han har missbrukat dem extremt, det betyder inget när han säger dem. Så när det gäller just honom så har de orden förlorat sin "innebörd/värde". | |
| Ond jävel - Ej medlem längre | 2008-04-29 16:38 | |
![]() | Ja de orden ska man inte slänga sig med i onödan.... | |
| Mouche - Administratör | 2008-04-29 16:43 | |
![]() | Förhoppningsvis så är "missbrukare" av just de betydelsefulla orden i minoritet. =) Efter att man sagt förlåt och ursäkten är accepterad ska det också vara slut på dumheterna. Det finns människor som storsint accepterar en ursäkt men som sedan drar upp saken ideligen. Där har skyldigheten att be om ursäkt bytt sida enligt min mening. Mouche | |
| Bitte - Administratör | 2008-04-29 16:44 | |
![]() | Tänker på ett gammalt ordspråk ,, "Lär dig livet stora gåta Älska ,glömma och Förlåta" BItte | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-29 17:07 | |
![]() | Mouche! Du är så klok!!! Håller fullständigt med! | |