Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 346 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hugokolbaz | 2008-05-03 11:22 | |
![]() | DVD vs. Blu-ray Hur många här är det som har kollat på Blu-ray eller har möjlighet till det? Vad tycker ni? Köpte en PS3 och en FullHD-TV för ett tagsen och jag är lyrisk! Visst ser DVD fortfarande bra ut men nu känns det som att det formatet kommer dö ut som VHS:en har gjort. Hittills har det ju inte slagit igenom på bred front men tror ni att det kommer att göra det? Priset på filmerna är fortfarande hutlöst högt tycker jag men i videobutiken kan man hyra fler och fler titlar för en tia mer än DVD. Jag har inte tillräckligt bra ljudsystem för att avgöra om även ljudet är bättre än DVD. De flesta DVD och Blu-ray har väl fortfarande Dolby Digital 5.1 eller? Nån som vet? Hoppas på en seriös diskussion, dock inte under "seriöst" | |
| Rörgebit - Ej medlem längre | 2008-05-03 11:36 | |
![]() | "hetaste" ljudformatet som finns är DTS har jag för mig, men det är bara en annorlunda mixning av d.d 5.1. Självklart kommer blu-ray ta över dvd inom si och så många år, man behöver inte vara Einstein för att haja att ny teknik sätter äldre i skamvrån efter att den blivit etablerad och har acceptablet pris. | |
| Ajdan | 2008-05-03 20:46 | |
![]() | Mannen har precis köpt en blue-ray spelare, har inga filmer dock men säger att bilden även på vanliga dvd filmer blir myyycket bättre. Jag är skeptisk. Vi har en projektor, men den funkar oxå med fullHD. Typ. vi tittade på filmer att köpa häromdan, men är inte villiga att betala 300 för en film. | |
| Jesper M | 2008-05-03 21:06 | |
![]() | jag tror inte att blueray kommer slå så stort, istället kommer hyrfilm/köpfilm via nätet i högupplöst format att ta över filmmarknaden mer och mer. Mediaspelarna blir bättre och bättre samtidigt som tv-aparaterna nu fungerar perfekt som datorskärm. detta tillsammans med att bandbredden hela tiden ökar gör att både den stationära datorn och dvd/cd skivan kommer att försvinna. | |
| Guds Vrede - Ej medlem längre | 2008-05-03 22:58 | |
![]() | Jag tror på en stark återkomst för betamax. | |
| hugokolbaz | 2008-05-03 23:35 | |
![]() | Visst ligger det nåt i det du säger Jesper men alltid när man pratar om att allt blir digitalt i form av datafiler underskattar man folks behov av att samla saker. Jag t.ex älskar att äga själva CD-skivan eller DVD:n även om jag mest lyssnar på CD digitalt. Det är nåt speciellt med att kunna hålla i musiken/filmen. | |
| Zampano | 2008-05-03 23:38 | |
![]() | Jag tror på Guds Vrede. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:06 | |
![]() | Betamax har varit borta i 20år nu. konsumentvarianten alltså. Betacam däremot levde vidare o utvecklades ett tag till inom den professionella branschen. BluRay kommer men DVD är så stort o de flesta nöjer sig med det. Är vi inte trötta på systembyte? Tror fler o fler kommer använda internet till att titta på film. Tror optisk media kommer försvinna på samma sätt som CD-skivan pga mp3. | |
| Jesper M | 2008-05-04 14:52 | |
![]() | jag med hugo, men de flesta jag känner har inte det behovet... tyvärr | |
| Hr Winbladh | 2008-05-04 18:03 | |
![]() | Jo, vi är väldigt trötta på systembyte. Och dessutom, CD-skivan är inte död, den vilar sig bara lite i väntan på att tvåkanalsstereovälljudet åter blir inne. | |
| hugokolbaz | 2008-05-05 23:30 | |
![]() | Snart ska jag ta reda på om ljudet är bättre. Har idag köpt surroundhögtalare och imorn blir det test, kanske. Tänkte bara säga det ifall nån antecknar. | |
| roggi | 2008-05-06 00:20 | |
![]() | Jag tror inte heller att det kommer att bli enbart digitalt för jag tror som Hugo att många kommer att vilja ha en del filmer/skivor orginal. Jag vill det iaf och tror att många vill äga sina favoritfilmer/skivor även i framtiden. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-12-08 13:55 | |
![]() | Jag tar upp en gammal tråd för jag vill gärna höra era erfarenheter kring dvd och blueray. Ajdan berättade här att hennes man tycker att dvd-filmerna får bättre bild i en blueray-spelare, och det är det jag är mest intresserad av att få höra om. En säljare på El-giganten hävdade nämligen samma sak och jag blev lite paff. Så vad säger ni, blir det verkligen så mycket bättre bild med blueray? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-08 13:59 | |
![]() | Jag tror att den digitala revolutionen kommer att få en rejäl backlash. Det blir lite för bra, för verklighetstroget och i slutändan så kommer känslan att försvinna. Fast det är möjligt att det passerar konsumenterna förbi och vi kommer att uppleva samma bakåtrevolution och kvalitetsförlust som vi gjort när vi accepterat mp3 som framtiden inom musiken. | |
| tattarfinkel | 2009-12-08 15:51 | |
![]() | En fråga, kan skillnaden mellan DVD och BR jämföras med skillnaden mellan DVD och VHS? | |
| Official_P | 2009-12-08 16:55 | |
![]() | tattarfinkel: Det beror på vad man jämför med. Arbetet på bildsidan med DVD:er i studios sker fortfarande till stor del på samma sätt som gamla VHS-mackor. Vilket i och för sig är en katastrof, men lik förbannat en sanning. Ljudet däremot har du nu i 5.1 istället för 2.0 om man jämför DVD/VHS. Den största nyheten med DVD var väl att man kunna hoppa kapitel, vilket är en ganska konstig funktion, men ändå. Skillnaden mellan DVD och BR är att du får High Definition (1080p) via BR och endast Standard Definition (576p i Europa, 480p i exempelvis USA). Kort och gott en högupplöst bild som rymmer mer information och därmed blir mer detaljrik. Likaså på ljudsidan, men där krävs att du har kringutrustning av nyare art för att nyttja den funktionen. Skillnaden i kampen mellan "vanlig HD" (720p) och "Full HD" (1080p) på bildsidan skall dock tas med en stor skopa salt, då det har varit diverse "shotouts" vid olika bild- och ljudtillställningar där experter inom branschen har genomgått blindtest för att skilja "vanlig HD" från "Full HD" och föga överraskande var det ingen som var i närheten att pricka alla rätt. Utan att läsa ovanstående tråktext kan vi summera det hela till: DVD = Standard Definition = Lågupplöst bild och ljud BR = High Definition = Högupplöst bild och ljud | |
| Festina | 2009-12-08 17:27 | |
![]() | Min syn är för dålig för att se någon skillnad alls mellan VHS, DVD, Blueray och Reallife. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-12-08 18:58 | |
![]() | Official_P, kan jag då dra slutsatsen att en dvd-film inte får bättre bild uppspelad i en bluray-spelare jämfört med en dvd-spelare? | |
| mattieh - Ej medlem längre | 2009-12-09 18:50 | |
![]() | En DVD-films bild blir inte bättre på en bluerayspelare. Blueray och DVD går inte att jämföra då BR är högupplöst och DVD är förhållandevis lågupplöst. Jämför istället HD-DVD (som förlorar kriget mot BR) och BR med varandra. Det finns fortfarande ett medium som än är framåtkompatibelt... Nämligen 50mms film xD | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-12-09 21:06 | |
![]() | mattieh, en vanlig konsument kan visst jämföra DVD och BR. Man jämför vad man tycker sig se, inte vad tekniken bakom säger. Jag har aldrig fått tillfälle att jämföra bildkvaliteten och hade ingen aning om att upplösningen skiljer sig. Nu vet jag det, och kan därför dra slutsatsen att det är fullständigt meningslöst att skaffa en bluerayspelare så länge bluerayfilmerna är så dyra. | |