Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 773 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gubbi | 2008-05-04 00:17 | |
![]() | Ömma punkter längs halsen Jag har haft en hals som besvärat mig till och från i någon månads tid nu och tänkte passa på att utnyttja detta forums expertis och erfarenhet. Symptomen är ömma punkter på olika ställen längs halsen som växlar plats (och även sida). Ibland gör det ont ända uppe vid örat, ibland ända ner mot axlarna. Det gör alltså inte ont i halsen permanent och längs hela halsen, även om det ibland känns som "klassiskt" halsont. Jag var sjuk i en vecka med halsont för ett par veckor sedan och undrar om det kan vara någon "rest" från detta? Eller känner någon igen dessa symptom som något annat? Och ja, jag ska ta mig iväg till en läkare... :) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-04 00:23 | |
![]() | Hur är det med feber? Svårigheter att svälja? Heshet? | |
| MrAllStar | 2008-05-04 00:24 | |
![]() | du har förmodligen bara lite svullna lymfkörtlar. Inget att oroa sig för. | |
| mammamu33321 | 2008-05-04 00:26 | |
![]() | jag hade ungefär så som du beskriver länge efter en förkylning, fast inte ont ända ner mot axlarna. För mig var det körtlar som blivit irriterade och som jobbade på att bryta ner förkylningen. Åk till en läkare för det kan ju vara nån hals infektion, säger jag som inte har nån sjukvårds utbildning.....bara vad jag tror! | |
| Pekon | 2008-05-04 00:31 | |
![]() | Har man ont någonstans överhuvudtaget längre än två-tre veckor bör man söka läkare. Bara för att veta säkert vad som är problemet. Även om det inte är något livshotande kan det vara en besvärlig åkomma som kan kräva medicinering för att försvinna. | |
| gubbi | 2008-05-04 00:38 | |
![]() | Har ingen feber, dock lite rosslig i halsen till och från. Det känns också en smula "svullet" när jag sväljer. | |
| MrAllStar | 2008-05-04 00:38 | |
![]() | Det är överskattat att medicinera mot allt! Dessutom finns ingen läkemedel mot en vanlig virusinfektion. Låt ditt imunförsvar göra jobbet istället. Den bästa medicinen är att förebygga :) Lev och må, kära vän. | |
| Pekon | 2008-05-04 00:41 | |
![]() | Menar inte att man nödvändigtvis ska medicinera mot allt, men det kan vara värt att bli undersökt istället för att fråga folk på ett internetforum. | |
| le-lou | 2008-05-04 00:42 | |
![]() | låter som lymfkörtlarna bråkar med dig, vilket tyder på en infektion av nåt slag. Behöver inte vara just i halsen heller, jag skulle knalla till en läkare och låta de ta sig en titt :) | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-04 00:42 | |
![]() | Gubbi, halsinfektioner kan vara väldigt efterhängsna. Titta i halsen om du kan se någon svullnad eller vita prickar. Har du varit sjuk så länge är det troligtvis inte en virusinfektion utan har nog gått över till en bakteriell infektion. Smakar slemmet illa? Gör det det kan det vara värt att gå till vårdcentralen. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-04 00:46 | |
![]() | om du vore min son, skulle jag rekommendera dig att kolla dig på vårdcentralen, ta lite prover och så. Hoppas du blir bra snart! | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-04 00:52 | |
![]() | Jag har ngt liknande. Har också en svullen knöl/knut vid käken/örat som gör att det knäpper när jag tuggar. Har trott att det är lymfkörtlarna som krånglar. Känner ibland stelhet på halsens yttersida mot axlarna och har haft ömma punkter under hakan och på halsen. Har också lite ont i halsen till o från men är inte förkyld. Har lite knäpp sköldkörtel så det är nog den som känns som en klump i halsen i mitt fall... Underligt att du skrev om just detta... Lycka till med vården! | |
| MrAllStar | 2008-05-04 00:52 | |
![]() | Hör gärna av dig och säg vad läkaren sa. Håller tummarna för dig! Frid vare med dig | |
| Femmy | 2008-05-04 00:56 | |
![]() | Varför inte be en läkare kolla upp borrelia för säkerhets skull, för då behöver du nämligen ha behandling snarast möjligt innan borrelian sprider sig! Jag har faktiskt haft exakt samma symptom som du! Nej, det är bara ca 50% som får en "borreliafläck" och hos en del människor börjar borrelia med just dina symptom. Långvarig borrelia är nämligen mycket svårbotad (behandling i flera års tid kan behövas, och detta får du praktiskt bara utomlands, än så länge!!), och jag vet sannerligen om hur det är, för jag har långvarig borrelia själv! Och, det dröjde över 9 år, innan läkarna ens kom på vad jag led av, pga läkarnas okunskap om hur borrelia yttrar sig, och pga läkarnas okunskap om hur många borreliafall som missas pga våra dåliga svenska borreliatest. Den form av fästing som oftast sprider borreliasmittan, är nymfen, och denna är så liten att man lätt kan missa den, och dessutom känns inte ett fästingbett. Om ni har mer frågor, så kanske jag inte kan svara er, för jag är sällan här och läser i forumet, men det finns en förening, Borrelia- och TBE-föreningen, som kan hittas på nätet. | |
| Bergarn1 | 2008-05-04 01:00 | |
![]() | Det mest troliga är väll ändå dock som du säger att det är en övre luftvägsinfektion som har gått över till att bli en reaktiv lymfkörtelinflammation, du blir som inte riktigt av med infektionen bara. :-) Har du katt? Skulle kunna vara toxoplasmos? Ger typ inga symptom, men ibland svullna lymfkörtlar osv. www.internetmedicin....?p age=1860 Farligt för gravida, eller fostret (därför ska gravida kvinnor inte göra rent kattlådan eller äta rå köttfärs) hoppas du inte är gravid!!! Blivit riven av en katt? Cat scratch disease? Också den svårdiagnostiserad. (katter är onda djur)! | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:01 | |
![]() | Vid närmare eftertanke kanske det inte var så bra för hälsan att skriva här Gubbi :) | |
| Femmy | 2008-05-04 01:05 | |
![]() | Cat-scratch är en bartonellasort, och bartonella kan man också få via fästingar, inte bara via katter och kattbajs. | |
| MrAllStar | 2008-05-04 01:06 | |
![]() | Hypokondri är också en jobbig grej... brukar vara rätt långdraget har jag hört. Den finns säkert en förening för det, kanske är värt att söka i forumet efter en sådan. Här på betapet finns det mesta representerat. | |
| Femmy | 2008-05-04 01:11 | |
![]() | Det finns kriterier att uppfylla för diagnosen Hypokondri, som tur är! Det är faktiskt en svår sjukdom för dom som lider av det, så det är inget att skoja om överhuvudtaget. | |
| Bergarn1 | 2008-05-04 01:13 | |
![]() | Femmy: jo, men cat-scratch får man vanligast genom att bli riven av katten. (därav namnet), finns säkert i fästingar oxå. toxoplasmos däremot är en parasit (toxoplasma gondii) som lever i sporer i kattbajs, och tarmar rent allmänt. Borrelia har ganska lång inkubationstid (1-4 veckor) Om han haft symptom i flera veckor så borde det vara ett par månader sen han blivit biten. Inte så ofta man går barfota i april? :-) Sen brukar man ha ont i leder vid, va heter det? intermitent? borrelios, brukar oxå påverka nerverna. Det är också väldigt vanligt att man får något form av märke vid bettet. | |