Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 994

Forumkategorier

Användare Inlägg  
einsturz2008-05-08 19:06
Antal inlägg: 149

är det etiskt rätt att föda egna barn?
Utdrag från min blogg, thefoolonthehill.blogg.se / , för att jag är för lat för att skriva om det:
[...]Men. Trots att det självklart skulle vara häftigt att ha en miniatyr av sig själv, så håller jag fast vid att om jag ska ha barn så ska jag adoptera. Inte för att jag är rädd för graviditet eller förlossningshelvete (vilket jag visserligen är, men), utan för att jag tycker att det känns fruktansvärt fel att sätta nya barn till den här äckliga världen när det redan finns så många som behöver föräldrar, som behöver någon som tycker om dem. Vi borde ta hand om alla dem innan vi gör nya. Men jag förstår dem som vill ha egna, och antagligen kommer jag också plötsligt ligga och skrika i en säng på BB, eftersom jag tycks ha svårt att hålla mig till mina principer. Och så är det såklart dyrt och mödosamt att adoptera. Men fyhelvete vad fel det känns att skapa en ny liten människa till den värld som inte ens jag vill leva i. Och dessutom göra det av ren egoism. När det redan finns så många ensamma barn. Men visst, adopterade barn mår i allmänhet sämre än "vanliga". Men mår de inte sämre om de får stanna på barnhem och allt vad det är? Jag vet ju såklart inte, men det tror jag absolut. [...]

Vad tycker ni? Är det okej att skaffa nya barn till vår vidriga värld när det redan finns de som är i stort behov av föräldrar?

trashone - Ej medlem längre2008-05-08 19:09
Antal inlägg: 18678

Kommer inte skaffa egna barn, kommer inte adoptera heller.
Varför är väl ungefär så du beskriver + personliga anledningar.

*älskar ungar*

D-L - Ej medlem längre2008-05-08 19:10
Antal inlägg: 103

Intressant resonemang einsturz!

MatsJoel2008-05-08 19:11
Antal inlägg: 686

Det är inte mer fel att inte adoptera än det är att inte dedikera sitt liv till frivilligarbete i tredje världen.

upa - Ej medlem längre2008-05-08 19:12
Antal inlägg: 2565

Om nu världen är så vidrig som du säger så förstår jag alla självmordssekter. Barmhärtighetsmord vore väl det mest etiska om jag ska utgå från vad du säger.

einsturz2008-05-08 19:15

upa: Nu förstår jag inte vad det hade med någonting att göra. Det handlade om nya människor, huruvida man ska göra dem själv, eller hjälpa de unga som redan finns. Inte om vuxna människor.

MatsJoel2008-05-08 19:16

'Problemet' med självmordssekter eller den mer sansade lösningen frivillig barnlöshet är att det är idéer som är väldigt väldigt svåra att sprida. (Eftersom man gör av med alla som gillar idén samtidigt som alla med motsatt åsikt blir fler och fler.)

MatsJoel2008-05-08 19:16

"Men fyhelvete vad fel det känns att skapa en ny liten människa till den värld som inte ens jag vill leva i." Om jag kände såhär skulle jag nog vilja kontakta en psykolog.

trashone - Ej medlem längre2008-05-08 19:17

Följ ditt samvete. Sen att man nästan blir lynchad då man väljer att inte skaffa unge får man stå ut med.

Palini2008-05-08 19:17
Antal inlägg: 1381

Jag kan förstå resonemanget, men det känns ändå lite som den "enkla" utvägen, som om du redan har gett upp. Visst, världen är bra rutten, men desto större anledning att skaffa en egen skara av barn som inte blir lika ruttna som världen och som kan förändra, förbättra och påverka omgivningen i en bättre riktning, eller?

maariia2008-05-08 19:17
Antal inlägg: 117

Jag ser det ej som en egoistisk handling att vilja föda och sätta biologiska barn till denna världen. Att vilja det är en natulig kraft inom oss. Och människor har i alla tider satt barn till världen och det vet vi ju att det har funnits epoker i vår historia som vart väsentligt sämre än det är nu.
Har själv ej barn ännu tyvärr, men jag vill ha och jag ser fram emot den dag jag får gå där med stor mage och även om enförlossning ej är en dans på rosor så är det ett upplevelse jag ej vill vara utan.

einsturz2008-05-08 19:18

Fast efter en stund så förstod jag eventuellt lite mer. Det är inte rätt att döda människor, trots att världen är vidrig. För tydligen finns det de som inte tycker att den är det, så det ska de få avgöra själva när de är vuxna nog..

einsturz2008-05-08 19:20

Palini: Jo, visst, men den skaran av barn kan ju bestå av adopterade barn, så slår man två flugor i en smäll?

maariia: Fast jag tycker inte att argumentet "vi har alltid gjort så" fungerar i någon diskussion, vare sig den handlar om det här, vegetarianism eller våldtäkt...

upa - Ej medlem längre2008-05-08 19:21

Jag tycker inte det är etiskt fel att skaffa egna ungar istället för att adoptera. Men jag har kanske inte lika krass syn på världen. Jag tror de flesta upplever att livet är värt att leva.

einsturz2008-05-08 19:22

upa: Jag tror att många föräldralösa barn inte tycker att livet är så roligt...

MatsJoel2008-05-08 19:22

Om man verkligen inte tycker att livet är värt att leva tycker jag inte man ska skaffa sig vare sig egna eller andras barn.

dudeniro - Ej medlem längre2008-05-08 19:22
Antal inlägg: 6214

OM man säger så här då einsturtz. Om det är fel, är det fel för alla eller bara för oss (t.ex. svenskar)? Jag menar, man kan ju anta någon form av kulturimperalistiskt perspektiv på detta. Vi rika fertila västerlänningar som hämtar hem barn från tredje världen. Man skulle kunna resonera - rent hypotetiskt - att vi skulle hjälpa dem mycket mer genom att stötta familjer och barnhem i tredje världen (särskilt när vi vet att det adoptivbarn statistiskt sett "far illa" mer ofta.

Självklart är det en nobel tanke att vi skall sluta alstra barn här och hjälpa de barn som inte har det så bra. I ärligheten tror jag inte det är två alternativ som kan ställas mot varandra, få är dem som adopterar barn av enbart humanistiska skäl (men de finns!)... för många är det nog en lösning då de inte kan få barn på annat sätt, vilket utifrån något slags rättvise/moraliskt perspektiv då kan ses som helt absurt! Vilket utnyttjande av dem som farit illa!

Tycker nog att det blir trevligast om folk gör lite som de vill. Om alla skulle adoptera istället för att skaffa barn, skulle vi på ett år antagligen ha tömt något mindre centralamerikanskt land på barnhemsbarn (det blir väl ca 100 000 barn per år som skall adopteras för att vi inte skall tappa i befolkningsmängd)

trashone - Ej medlem längre2008-05-08 19:23

Jag tror de flesta tror sig ha anledningar nog att livet är värt att leva.

upa - Ej medlem längre2008-05-08 19:25

Trashone, det är ju bara den som lever livet som kan avgöra om det är värt det eller inte. Helt oväsentligt om det är en tro eller någon slags sanning.

dudeniro - Ej medlem längre2008-05-08 19:26
Antal inlägg: 6214

med mitt sista stycke ovan menar jag att det skulle gå ganska fort att lösa barnhemskrisen om svenskar gick ut och adopterade 100 000 barn per år. Om alla västerländer tillämpade samma fiolosofi så skulle vi nog snart ha en enormt underskott i "utbudet", och inom en kort tidsperiod skulle det nog bli hårdvaluta i tredje världen att lämna in barn för adoption.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?