Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lemjau | 2008-05-10 12:13 | |
![]() | Jag blev vegetarian av egoistiska skäl, helt enkelt för att _jag_ tyckte att det kändes äckligt och ofräscht att äta lik. Kor är söta, men jag vill inte ha dem i magen. Skinka slutade jag äta när jag var tio, all annan gris slutade jag äta när jag var tretton, kyckling slutade jag äta när jag var sjutton och kött slutade jag äta någonstans där emellan. Nu finns det dock tusen skäl till att jag inte äter kött och säkert flera stycken till att jag tycker det är trist att andra gör det. Främst av allt, så skulle jag vilja peka på växthuseffekten. Efter det taskig djurhantering, och efter det hälsorisker. :I | |
| LemonTart | 2008-05-10 12:16 | |
![]() | Jag är vegeterian... främst för att kött bara smakar äckligt. | |
| emmylicious | 2008-05-10 12:16 | |
![]() | dålig djurskötsel tycker jag inte är ett argument när det finns ekologisk mat. | |
| emmylicious | 2008-05-10 12:17 | |
![]() | ekologisk mat ska ju garantera (jaja, jag vet...) att djuren har blivit bra behandlade och att dom inte har ätit besprutad mat, och dessutom att det inte finns några besprutningsmedel på grönsaker m.m. så har iaf jag förstått ekologiskt.. | |
| emmylicious | 2008-05-10 12:18 | |
![]() | men rätta mig gärna om jag har fel | |
| Minta | 2008-05-10 12:19 | |
![]() | Jo, men de flesta djur som dödas och äts i världen föds inte upp ekologiskt. Tonvis med kött och köttfärs kasseras bara här i Sverige för att datummärkningen gått ut. Hur många djur går åt i den hanteringen? Och hur humant hanteras och slaktas de? Dessa mängder ekologiska djur finns inte att tillgå. | |
| emmylicious | 2008-05-10 12:22 | |
![]() | www.ekologiskt.com/ Bra sida Dessutom så är människan skapt för att äta kött, det har vi alltid gjort. Skulle alla i hela världen bli vegetarianer så skulle vi ju få ett "överskott" av djur vilket inte heller kanske blir så bra i längden. | |
| emmylicious | 2008-05-10 12:26 | |
![]() | och som svar till Minta: Nej, men vad hjälper det då att bli vegetarian? Man kan ju lika gärna äta svenskt kött, KRAV-märkt kött, för då vet man att djuren har mått bra och slaktats på rätt sätt. Och om alla då äter KRAV-märkt så skulle det ju inte finnas någon marknad för det andra, omärkta (och kanske ommärkta) köttet. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2008-05-10 12:38 | |
![]() | hade någon av oss funnits om människan inte åt kött? förblir människan frisk och välutvecklad om hon avstår från kött eller/och ersättningsmedel, andra tillskott och framtagna komplement för kött? hur klarar mage, tarm, matsmältning, muskelatur etc på sikt att utesluta den delen av vår kost? tror på naturen i frågan och avnjuter en BBQ hickorymarinerad oxfilè vid grillen. | |
| svinto_delux | 2008-05-10 12:42 | |
![]() | emmylicious: ang. överskott av djur; i det fall människan skulle sluta äta kött så är väl de flesta djur som hamnar i butik ordlade för att just slaktas? och om så är fallet skulle det förmodligen bli olönsamt att odla djur för slakt och man skulle sluta med det och istället använda de ytorna till annat. drybones: ananas sticks ju!! uuh. upa: vadå nej? | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-10 12:44 | |
![]() | Om en vegatarian nu bara äter grönsaker, borde det inte vara ok att äta vegetarianer då? | |
| lemjau | 2008-05-10 12:45 | |
![]() | "Dessutom så är människan skapt för att äta kött, det har vi alltid gjort. Skulle alla i hela världen bli vegetarianer så skulle vi ju få ett "överskott" av djur vilket inte heller kanske blir så bra i längden." Hm. Från början, så var ju människan samlare och käkade inte kött, som jag har förstått. I vilket fall, så kan vi ju leva på vegetarisk kost utan problem. Att t.ex få B12-brist som _vegetarian_ är nästan en bedrift, för bara du äter och dricker saker, så borde det inte vara några problem (förutom om du nu har något medfött fel som gör så att du inte kan ta upp B12, men då hade du fått den bristen även om du hade ätit rött kött till frukost, lunch och middag varje dag, typ).. Vad du menar med "överskott av djur" förstår jag inte riktigt. Det är ju inte som att vi springer ut i det vilda och jagar alla galna kycklingar och biffar som springer runt där, utan vi föder ju upp dem för att kunna käka dem. Minskas efterfrågan, så minskas ju produktionen. Skulle ingen vilja äta kött, så skulle det ju inte finnas djur som var uppfödda just för att bli uppätna. Eller vad menar du? :O Rött kött är iallafall värre än bilar, om man ska se till miljöpåverkan. | |
| Suds McDuff | 2008-05-10 12:46 | |
![]() | Du borde heta Grill_master istället:) | |
| svinto_delux | 2008-05-10 12:48 | |
![]() | krill_master: människan hade förmodligen utvecklats annorlunda om våra förfäder inte ätit kött, om denna annorlunda varelse är en människa eller ej är ytterst en fråga om definitionen av vad en människa är. ang. förbli frisk: det största problemet verkar vara att vegetabilisk d-vitamin inte ger samma effekt som animalisk d-vitamin. en del saker vi äter gör att kroppens förmåga att ta upp andra saker ändras vilket innebär att en person som inte äter animalier inte nödvändigtvis behöver samma mängd av allt som en person som animalier behöver. ytterst förvirrande om man försöker ruta upp vad man bör/måste äta för att hålla sig frisk. just de saker du beskriver klarar sig dock finfint på en vegetabilisk kost. | |
| svinto_delux | 2008-05-10 12:52 | |
![]() | lemjau: är det verkligen det? en köttätare "drivs" ju av djur och djuren "drivs" ju av växter och när växterna odlas tar de ju upp koldioxid. de växter bilar drivs av har ju varit inne i jorden i några miljoner år och blivit olja och ersätts inte av några nya växter som kan ta upp en koldioxid som de släpper ut. | |
| lemjau | 2008-05-10 12:53 | |
![]() | Kreatur fjärtar. "En vanlig mjölkko släpper ut cirka 154 kilo metan per år. Ett kilo metan bidrar lika mycket till växthuseffekten som 21 kg koldioxid gör." | |
| lemjau | 2008-05-10 12:55 | |
![]() | Nu äter man väl iofs inte just mjölkkor (tror jag?), men jag har glömt siffrorna när man jämför _köttproduktion_ med koldioxidutsläpp från bilar. :O | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-10 12:56 | |
![]() | koldioxid är ju dock ofarligt även om Al Gore gärna använder det som förevändning för att få förtrycka fattiga länder ett par decennier till. | |
| lemjau | 2008-05-10 12:58 | |
![]() | Om vi inte hade huggt ner så mycket skog, så hade det säkert varit ofarligt. Vad menar du med att Al Gore förtrycker fattiga länder? Jag tycker att han gör en skitbra insats för miljön. Det är ju liksom dags att bli rädd nu. | |
| melankolia | 2008-05-10 13:16 | |
![]() | jag är veg :) | |