Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 986

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-bara Ann - Ej medlem längre2008-05-12 22:38
Antal inlägg: 1029

Vi gillade ju den förra?

barbi2008-05-12 22:39
Antal inlägg: 1924

hahaha ann söt du är:=)

-bara Ann - Ej medlem längre2008-05-12 22:41

tack.. jag känner knappt igen dig ju.

barbi2008-05-12 22:42

får väl byta tillbax den så ni känner igen mig:=)

-bara Ann - Ej medlem längre2008-05-12 22:43

ingen fara.. ja har ju också bytt.

barbi2008-05-12 22:43

mm jätte sött:=)

veggie_d2008-05-13 00:53
Antal inlägg: 1187

Om man ska köpa en så pass billig bil får man nog förutsätta att den har både fel och brister, och inte rakt av köpa säljarens ord på att sådana inte finns. Några snabba och enkla saker man kan kolla själv:

- titta i motorrummet. Även den oinitierade kan se om det ser förjävligt ut eller om allt ser ut att hänga ihop som det ska. Hittar man silvertejp någonstans därinne kan det vara läge att skita i det.

- skruva ur alla tändstift och titta noga på dem. De ska ha en "frisk" beläggning på både elektrod och isolator (elektroden är den lilla pinnen som sticker ut i luften över isolatorn). En frisk beläggning är svagt ljusgrå på elektroden, isolatorn ska vara ljus men inte extremt vit. Är beläggningarna istället tjockt svarta och sotiga så är bränsleblandningen för fet i den cylindern (för mycket bränsle). Är isolatorfoten kraftigt vit samtidigt som det ser ut som att elektroden är skadad så är tändstiftet överhettat, vilket kan bero på för mager blandning eller felaktigt inställd tändpunkt. Motorn kan ta skada av det. Ser tändstiftet helt sabbat ut, med smält elektrod och avlagringar och skit här och där, så har motorn förmodligen redan skadats.
Det kan också vara läge att fundera en gång till om tändstiften ser helt perfekta, nästan nya ut. Då är de förmodligen det, och det kan i så fall bero på att ägaren mörkat tidigare nämnda problem genom att byta stift innan försäljningen.

- be någon starta bilen, titta på avgasrörets mynning samtidigt. Om avgaserna som kommer ut är blåaktiga läcker förmodligen motorolja in i någon av cylindrarna. Inte bra. Är de svarta så bränner motorn för mycket bränsle, inte heller bra. Det kan vara normalt med vita avgaser, men efter en liten stund (när motorn blivit varm och allt vatten som kondenserat i den efter förra gången den kördes bränts bort), ska färgen försvinna. Normala avgaser är i princip osynliga.

- medan motorn går, ta en fuktig trasa och plugga igen avgasrörets mynning. Efter en liten stund ska motorn stanna av sig själv (den kvävs). Om den inte gör det innebär det att det finns en läcka någonstans i avgassystemet.

- förutsatt att växellådan är manuell, kör en sväng och testa att göra några kraftiga accelerationer på låg växel (ettan och tvåan). Bilen får inte "tveka" någon gång, det betyder i så fall förmodligen slitna lameller i kopplingen. Testa sedan igenom alla växlarna, kraftigt gaspådrag med en sliten växellåda kan göra att växeln hoppar ur = håll dig borta om du inte vill renovera lådan.

- medan du kör, se till att du är på en rak och plan (inte lutande i sidled) väg. Släpp ratten, bilen ska inte börja dra åt något håll. Om den drar svagt åt höger är det förmodligen för att de flesta vägar är doserade svagt åt det hållet för att vatten ska rinna ner i diket, så det behöver inte vara något fel. Drar den åt vänster luktar det hjulinställningsdags.

- testa sedan att bromsa rätt så kraftigt, håll om ratten men håll inte tag i den. Den ska inte dra åt något håll nu heller. Dessutom ska förstås bromsarna ta ordentligt och inte kännas stumma eller svampiga (även om sådana problem kan bero på att det är dags att byta bromsvätska, vilket är rätt så enkelt och billigt).

- titta under bilen, leta efter rost i karossens bärande delar. Om du inte vet vilka det är, kolla bara så att det ser hyfsat helt och snyggt ut.

Nu kommer jag inte på fler saker man kan kolla själv på ett enkelt sätt, men om bilen klarat alla de här testen utan anmärkning, är den förmodligen rätt så ok maskinmässigt sett. Det är fortfarande möjligt att den har fel, men de är i så fall troligen inte av särskilt allvarlig art. Däremot kan det, som någon nämnde, vara dags för ett kamremsbyte (har bilen kamkedja kan man glömma det, den byter man inte). Ett sådant byte går ofta lös på en ansenlig mängd tusenlappar, och är ett absolut måste att göra (en brusten kamrem kan, om man inte har en jäkla tur, sabotera allt vad kolvar, ventiler och kamaxlar heter, och då blir det inte roligt).

veggie_d2008-05-13 00:59

Jo, förresten, en sak till. Rätt uppebart egentligen, men använd öronen medan du kör också. Det ska låta normalt om bilen. Testa att accelerera med fullt rattutslag åt båda hållen, knackar det om bilen då så är det dags att byta drivknutarna (gäller alltså framhjulsdrivna bilar). Är väl inte jättedyrt tror jag, men är man spekulant på en bil för 5-6000 så förmodar jag att alla reparationer på mer än ett par hundra efter det är oönskade.

le-lou2008-05-13 01:20
Antal inlägg: 17500

va.
här trodde jag att vissa var helt sop-rena när det gäller bilar, så kom en hel bibel på kvällskvisten och gjorde mig imponerad och en smula chockad.

mycket ska man se innan helvetet fryser till is , de vill ja lova.

veggie_d2008-05-13 01:28

nåja. En hel del kan jag ju faktiskt, akta dig så jag inte skriver en uppsats om ottomotorns konstruktion och de principiella skillnaderna mellan en sådan och en vanlig tvåtaktsmotor.

Eken_702008-05-13 11:28
Antal inlägg: 372

Köper man en bil för 4500 kr så kan man nog inte räkna med så mycket annat än ett renoveringsobjekt, ett rullande sådant kanske, men ändå en bil som kräver mycket vård för att fungera.

Man kan ju undra hur genomtänkt det är att köpa bil öht om man måste spara länge för att få ihop 4500 till köpet. Skatt, försäkring och service/drift överskrider ju lätt den summan på ett år.

barbi2008-05-13 11:42

hon måste behålla bilen bara för dom hade glömt o skriva papper på öppetköp:( japp så går de när man tror de bästa om alla..

loogard2008-05-13 11:50
Antal inlägg: 97

veggie_d inte för att vara den som är den.. men är inte dem flesta 2-takts motorer ottomotorer. Antar att du menade skillnaden mellan en otto 4-taktsmotor och en 2-taktsmotor när du skrev sådär, eller? Men å andra sidan så har inte jag ngn benkoll på 2taktsmotorer men vet att dem som brukar sitta i mopeder, motorsågar etc är av typ ottomotor.

Å andra sidan kanske du jobbar på ett båtvarv då mycket större båtar kör med diesel 2-takt som jag inte tror är av ottotyp.

veggie_d2008-05-13 23:13

nja.. ottocykeln är ju per definition fyrtakt. Tvåtaktsmotorer opererar enligt ungefär samma princip, men de är inte ottomotorer. Och dieselmotorer kan aldrig vara av ottotyp, eftersom dieselcykeln och ottocykeln är två olika saker.

veggie_d2008-05-13 23:15

...därmed inte sagt att de inte liknar varandra, för det gör de ju (förutom den uppenbara skillnaden som ligger i att dieselmotorn har så hög kompression att bränslet självantänder och inga tändstift behövs, medan en så hög kompression i en ottomotor hade orsakat knackningar och spikar och en demolerad motor).

loogard2008-05-13 23:43

jo jag vet hur en motor fungerar, och vet även så mycket att Nicolaus Otto var den första som gjorde en motor med en intärn förbränning i en cylinder med en kolv, och att han tillsammans med 2 andra som jag inte kommer ihåg namnet på tog patent på fyrtaktsmotorn på slutet av 1800-talet. och att en fyrtaktare är mer känd som en ottomotor än vad 2taktsmotorerna han byggde tidigare är. Och att en dieselmotor inte är en ottomotor är jag mycket väl medveten om därav att jag gav som exempel 2taktsdiesel, då jag fortfarande anser de flesta 2taktare vara ottomotorer då han är upphovsmann till bägge två. och det faktum att en bensindriven 2-taktsmotor betecknas som en 2-takts ottomotor i textböckerna ;)

Får man inte möjligheten att glänsa i ordkunskap så får man ta med sig dammtrasan till garaget säg.

BTW, gillade ditt inlägg om vad man skall kolla vid bilköp skarpt. Bra skrivet.

veggie_d2008-05-14 00:05

tack :)

Nå, upphovsman. Enligt wikipedia var tvåtaktsmotorn beskriven redan innan han ens föddes, så det var ju imponerande i så fall. (Var tvungen att fuskkolla lite där heh ;)

Jag har faktiskt aldrig hört någon kalla en tvåtaktsmotor för ottomotor förut, förmodligen eftersom hela grejen är att ottocykeln har fyra takter. Fast det är klart att om man menar att en ottomotor inte behöver operera enligt ottocykeln så har du nog rätt :)

Dr Ultrabra - Ej medlem längre2008-05-14 00:09
Antal inlägg: 121

du kan alltid lämna in en stämningsansökan och driva saken själv (utan advokater), kostar typ 500 eller något sånt! :)

Dr Ultrabra - Ej medlem längre2008-05-14 00:10
Antal inlägg: 121

chansen är dock inte stor att du vinner, man har sjukt stor undersökningsplikt.

loogard2008-05-14 00:15

var tvungen att kolla på wikipedia nu jag också, sådär när du fuskat :P och 2 taktsmotorn så som den fungerar i dag patenterades 1880 dock inte av otto, då han aldrig patenterade sina första motorer. hur som så om du söker wikipedia på 2 taktsmotor så får du upp detta: sv.wikipedia.org/wik...ta ktsmotor

nu hör ju inte riktigt den här diskussionen till ämnet på tråden, men intressant iaf :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?