Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 535 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-17 11:21 | |
![]() | Jag brukar ta min tillflykt till Betapetforumet istället för att umgås med vanliga människor. Här slipper man i alla fall gnället. | |
| Eomin | 2008-05-17 11:24 | |
![]() | Jag brukar vara den tjejen som hänvisas till som "den pratige" som alltid tar kontakt med folk och som älskar att höra människors livshistorier. Häromhelgen satt jag och pratade med en A-lagare i flera timmar. Det var otroligt intressant. | |
| mantikoran | 2008-05-17 11:29 | |
![]() | Tur att det finns idealister Eomin! Håll ut! | |
| loogard | 2008-05-17 11:31 | |
![]() | Det håller jag fult med om, att det är intressant att höra folks livshistorier. A-lagaren råkade inte vara min Farbror Lennart? inte sett honom på ett par år nu vet inte riktigt vilken parkbänk han bosatt sig på nuförtiden. | |
| sjutusan | 2008-05-17 13:21 | |
![]() | Sunt förnuft, nån som hört talas om? Jag tycker om att du Eomin fann A-lagaren och hans livshistoria intressant, den allmäna åsikten brukar annars vara att det är synd om dom, eller att dom är ett pack som ska stoppas undan. Jag håller inte med nåndera. Inte heller behöver man vara intressant för att man är a-lagare, eller ointressant för att man är "normal samhällsmedborgare".Att alla har lika människovärde fast med olika utgångspunkter i tillvaron håller jag med om. Att depression är en sjukdom är jag på det klara med, det kan inte räknas som en yttre påverkan, men hur länge ska det få drabba ditt liv att mamma inte tyckte om dej när du var barn, att samhället lurade dej på bidraget du trodde du skulle få, att du halkade efter i skolan, allt händer på grund av orsak, och det är upp till DEJ att rätta till det, göra nåt åt det, göra om göra rätt. Så de så. | |
| jinx8 | 2008-05-17 13:33 | |
![]() | Ett tag blev jag så trött på gnället på mitt jobb att jag införde en straffkassa där folk skulle lägga en tia varje gång dom gnällde. Det blev jättetyst eftersom nästan allt snack gick ut på att gnälla på det ena och det andra. Folk klarade inte det där. Vi la av med kassan. Nu fösöker jag slå dövörat till och läser tidningen istället vid fikarasten när folk gnäller och klagar. | |
| impala-58 | 2008-05-17 13:33 | |
![]() | Gnälla är en mänsklig rättighet som man skall ta vara på. | |
| loogard | 2008-05-17 13:36 | |
![]() | Som jag nämnde tidigare så har jag en farbror som är A-lagare, och just honom tycker jag inte så synd om. Han bodde hemma hos mig under en period förut mot att han skötte det jobb jag skaffade åt honom och höll sig nykter, och detta för att han kom och bad mig hjälpa honom, och ber någon om hjälp så gör jag allt jag kan för att ställa upp. efter drygt ett år så hade han hunnit konstatera att han saknade parkbänken och ölen i parken. Eftersom det gått ett år så försökte jag förklara för honom att han kan ju faktiskt ta del av både och. Men han tyckte att det var bättre att vakna full på morgonen än att vakna äta frukost och gå till jobbet. Då är det hans val, skulle han komma tillbaka och hålla sig därifrån ett tag igen så självklart att jag ställer upp. Men tills vidare får han vara min farbror på bänken. Dock så har jag ju ingen aning om vilken bänk han är vid nu så inte träffat honom på ett tag, men förut så tog jag en sväng förbi ibland och hälsade på. Dock så vet jag ju när han blev gravt alkoliserad och då var det pga depression, dock så har man ju fortfarande valet själv att inte låta sig alkoholiseras. Men kan förstå om det är svårt. Började förövrigt när min namne till kusin körde ijäl sig på sin födelsedag, ja vi hade samma födelsedag och samma namn, han var dock ett par år äldre än mig. | |
| loogard | 2008-05-17 13:37 | |
![]() | ang att det inte är sagt att man är intressant för att man är A-lagare. Jag tror att alla människor har något intressant att berätta | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2008-05-17 13:41 | |
![]() | Det är min erfarenhet att många människor skriker på hjälp utan att det går fram till personens omgivning. Hur gör man bäst för att hjälpa denne? Skälla eller visa förståelse? Inte lätt att säga... Loogard! Erbjud honom att sova över när han är nykter! Nästa gång får han pengar till att köpa frukost åt er båda, etc...var beredd på bakslag. | |
| loogard | 2008-05-17 13:41 | |
![]() | Absolut rätt impala, om du skulle ta det till exempel till ett samhällspolitiskt stadie, hur mycket skulle eftersträvas om inte folk gnällde om att de saknade det varför gör vi si och varför gör vi så. Nu vill jag ju inte förutspråka för att våran politik fungerar bra för det... Skillnaden är ju stor på vad man gnäller på hur man gnäller och vad man gör för att förändra det. vill du ha någonting förändrat som du inte ensam kan ändra på så hjälper det ju inte att ligga i sängkammaren och gnälla på kärringen, däremot så kan det i långa loppet hjälpa att gnälla så att andra hör och börjar klaga/gnälla om samma sak. | |
| sixand | 2008-05-17 13:43 | |
![]() | Håller med Zimba - det är alltid lätt att vara kaxig när det går en väl i händerna. Att hamna i en situation där man drabbas av sjukdom m m som gör att man inte fungerar i samhället kan drabba vem som helst och därför anser jag att man ska vara lite mer ödmjuk mot sin omgivning. Nästa gång kan det vara din tur. | |
| loogard | 2008-05-17 13:44 | |
![]() | Mr Sun Green Gubben är snart 60 år och han är välkommen att hälsa på nykter som onykter, dock så får han inte bo hemma hos mig onykter, och ska jag vara ärlig så vill han vara alkolist så får han vara det, för mig är han alltid min snälla farbror på bänken :) Och han är glad och nöjd med att få dricka... och rent krasst, han har inte långt kvar till döden så råkade han vara olycklig nu så slipper han det ju iaf då. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-05-17 13:46 | |
![]() | Kan hålla med dej loogard i att folk gnäller för mycket (jag med ibland, även om jag försöker att tänka till ibland) Har man upplevt mycket skit och har många som gått bort i tidig ålder runtomkring sig så lär man sig att priotera om här i livet vad som är viktigt! Jag är oftast glad för att jag får vakna frisk tillsammans med mina barn och har mat på bordet varje dag. Men visst, jag deppar också ihop å gnäller som attan ibland över saker som jag tycker fattas. Vi är ju trots allt bara människor:-)) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-17 13:55 | |
![]() | Du, loogard, som har bott i Thailand, kan du hålla med om att det gnälls väldigt lite i fattiga länder? Jag har den erfarenheten iaf. Vet inte vad det beror på men folk som verkligen saknar mycket har större livsglädje och tacksamhet för livet och det de trots allt har. Har f ö mycket liknande upplevelser som oceano. Jag anklagar ingen deprimerad som försöker be om hjälp, tvärtom. Allmänt missnöje är dock väldigt svårt att orka med. | |
| loogard | 2008-05-17 13:55 | |
![]() | som jag nämnde tidigare händer att jag gnäller också, över sådant som jag själv inte tycker jag har rätt att gnälla över. Vi är människor och vi har vissa behov av att yttra våran klagan. Och jag tror att mycket utav den klagan som är egentligen är en klagan på sig själva, jag anser att klagar man på att det aldrig händer någonting så klagar du på dig själv att du inte är tillräckligt påhittig eller driven, men hjälper det igentligen att då tjata om hur sålig man är? löser det problemet? Om vi vänder på det till en fysisk sjukdom, fettma, går du ner i vikt för att du klagar på att du är fet och ful? (nu vill jag inte säga att överviktiga personer är fula) Men svaret är iaf nej, du måste göra någonting åt dig om du vill gå ner i vikt tillräckligt gärna, eller iaf försöka göra någonting åt det. Och just övervikt kan jag relatera till var ett överviktigt barn och det försvann när jag började klämma in 2 pass om dagen 6 dagar i veckan under högstadiet. och visst jag tjockar på mig ganska fort när jag inte rört på mig på ett tag, men då är det dags att ta tag i det igen eller helt enkelt acceptera att jag är lat och leva med det | |
| mantikoran | 2008-05-17 14:02 | |
![]() | Visst finns det många som klagar "i onödan" - ville bara se till man inte skulle slå på nån som redan ligger. En mätt mage predikar lätt om fasta, som det heter. Spelar ingen roll vilket mänskligt tillkortakommande man talar om - det kunde ha varit, eller, det kan komma att vara - du... | |
| loogard | 2008-05-17 14:05 | |
![]() | Mommesfrites, haha du skulle bara veta hur mycket dem klagar om turismen, då jag bodde tillsammans med dem andra thaiboxarna så fick jag höra en hel del klagan om alla dumma turister. För att inte påstå att många thailändare är väldigt rasistiska i sina uttryck. dock så handlar inte deras rasism lika mycket om hudfärg eller ursprung här hemma. Utan mest om vad dem gör i landet. Sen kan jag tycka att i viss mån är deras gnäll om turismen berättigad men för samhällsekonomin så är den i dag snudd på för att inte säga att den är nödvändig. Men thailand har så pass mycket välbärgade människor på besök för att utveckla en klagan varför inte dem kan ha samma. Om du istället åker till cambodia som inte har fullt lika mycket turism så gnället mycket mindre, och jag upplevde en helt annan syn på sina medmänniskor. Till exempel så är jag sån som vägrar att ge en tiggare pengar. Kom iaf en liten pojke som ville putsa mina sandaler, och jag bad honom att inte putsa sandalerna men han kunde gärna få ta stolen mittemot och äta lunch med mig, köpte en pizza var. varpå han skär upp sin pizza i 12 lika stora bitar tar med sig elva och springer runt halva stan och ger till sina vänner och när han kommer tillbaka så äter han upp den 12e biten. Hade jag varit på svältgränsen så kan inte jag ärligt säga att jag skulle dela med mig så mycket om jag fick mat, även om jag önskar att jag kunde säga det. Vart iaf en daglig lunch ett par dagar innan jag åkte tillbaka med barnen i området på lokalkrogen med lite pizza och jos. | |
| loogard | 2008-05-17 14:07 | |
![]() | ja det kan sannolikt bli jag som hamnar i en depression nästa gång någon drabbas av det, men som jag skrev tidigare jag menade inte dem som lider av depression, och förhoppningsvis om jag hamnar i en depression så kan jag be mina nära och kära om råd hur jag förändrar min situation istället för att gnälla, då gnäll ofta besvaras med ett halvslutet öra | |
| loogard | 2008-05-17 14:11 | |
![]() | jaja nu ska jag ta och börja plocka ihop mitt pick och pack och dra på mig ett regnställ för säkerhets skull. sen så försvinner jag till småland några dagar, så är hemma och inne på beta för att trackasera forumet och lägga lite ord på tisdag igen. Kram på er allihopa och ha en fortsatt trevlig helg | |