Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 535

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mamman - Ej medlem längre2008-05-21 23:51
Antal inlägg: 6379

I vår kommun finns båda sorterna. Det finns ställen där deboende hyr ett rum med toalett och har mat osv inbakat i hyran. Där är personalen jämt i korridoren och de har larmknapp à la sjukhus.

Vi har också några lägenhetskomplex med lägenheter i storlek 2a eller 3a, där den/de boende kan välja själv om de vill "abonnera" på mat (alltså få mat varje dag) eller laga mat själv i deras kök och kanske äta i matsalen ibland och då betala en summa just den gången.
Dessa har oftast ett trygghetslarm eller larm som (via någonstans) gör att peronalen kan prata med den äldre via högtalartelefon om de trycker på knappen. Jättebra om de inte har tid att gå dit på en gång, eller om den äldre bara vill fråga en sak.

I anslutning till lägenheterna finns hemtjänstpersonal (husen är som sammansbyggda och hemtjänstpersonalen arbetar som de gör på "vanliga" äldreboenden) som då går in så mycket de behöver hos den/de som bor där.
En dam var 104 och behövde ingen hjälp alls, en annan behövde stödhjälp och någon behöde helskötning (tvätnning, påklädning, matning osv). Huuuuur bra som helst!!!

Detta betyder ju att det finns lösningar om man bara vill!

Sjukt att de efter 63 år ska TVINGAS flytta isär!!!

MissT2008-05-22 00:33
Antal inlägg: 1110

I min kommun hände något tragiskt för några år sedan. En man och en kvinna som bott ihop i över 50 år skulle båda flyttas till älderboende. Kommunen hade platsbrist inom älderomsorgen och de två blev placerade på olika hem ett par mil emellan varann. Detta innebar att de inte kunde träffas mera. Innan de skulle flytta tog mannen istället livet av sin fru, deras djur och sig själv. De resonerade att det var bättre att dö tillsammans än leva utan varandra. Sorgligt men samtidigt vackert. Utan tvekan hjärtlöst och jävligt klantigt av kommunen!

le-lou2008-05-22 02:43
Antal inlägg: 17500

ja det är helt sjukt och att skylla på ekonomi eller platsbrist är ynkligt anser jag. Klart det finns lösningar! Jävla paragrafryttare (ursäkta språket men!!!) som ser de gamla som nummer på dörren i deras små älderboende än som de människor de är.

Intet- Han behöver inte nån hjälp? Snarare blir det väl så att HAN avlastar äldreboendet eftersom han säkert fortfarande kan hjälpa frugan med smågrejer.
Jag är ganska säker på att om mannen får välja, hellre klämmer ihop sig i en etta med frugan, han och en tv typ, än att sitta ensam i en tom lägenhet och titta på kort på henne.

Så omänskligt behandlande av gamla. USCH.

Snoosy2008-05-22 07:31
Antal inlägg: 4273

Att skilja på ett par som levt nästan hela sitt liv tillsammans är så ohumant.
Att det alltid ska handla om pengar..
Hoppas verkligen att dem löser den här situationen och att den aldrig inträffar något mer.
Att tycka det är ok att dela på ett gift par, hur kan man ens ha det tankesättet!?

blast2008-05-22 07:39
Antal inlägg: 104

Tyvärr så såg jag inte inslaget om detta par, men var de verkligen tvungna att flytta isär? Var deras insatser av sån art att inte hemtjänst/hemsjukvård klarade av det längre?

FLuBBeR - Ej medlem längre2008-05-22 07:47
Antal inlägg: 3784

Håller med alla inläggare i tråden som fördömer det här byråkrati-tramset! Lös uppgiften kommuner - för tusan!

blast2008-05-22 07:49

Många kommuner är dåliga på att bygga nya äldreboenden, TROTS att de vet att äldreboomen finns o inte blir mindre framöver. Tänk när 40-talisterna behöver hjälp!! Och den dementa äldregruppen bara växer o växer.....

blast2008-05-22 07:51

Kan tillägga att jag jobbar inom kombinerad hemtjänst/hemsjukvård så detta är min vardag!! För alla er som inte känner till det: äldrevården håller på att braka samman. ANHÖRIGA PROTESTERA !!!

klobba2 - Ej medlem längre2008-05-22 08:27
Antal inlägg: 2332

Där jag bor bestäms äldreboende efter din sjukdomsgrad.
En manlig äldre släkting bor på ett "bättre" ställe
sen när hans hustru fick en stroke blev hon inskriven
på ett annat, kort senare avled hon och begravdes.
Mannen informerades 2 veckor senare, efter begravningen.

blast2008-05-22 08:43

Varför informerades han efter att begravingen varit??

blast2008-05-22 08:44

Det ska stå efter begravningen förstås

klobba2 - Ej medlem längre2008-05-22 08:57

De trodde att han skulle bli FÖR upprörd annars...

blast2008-05-22 09:02

ok, var han dement eller inte ?

klobba2 - Ej medlem längre2008-05-22 09:04

Inte helt gaggig

blast2008-05-22 09:11

Ok, för i vissa fall då den anhörige är gravt dement kanske det gör mer skada att berätta att maken/makan har gått bort. De lever ju imånga fall i en värld där tiden står still o kan inte förstå att barnen är stora och utflugna o s v . Så det är ju svårt att veta från fall till fall hur reaktionen kan bli. Men jag tycker att om det går att nå den sjuka ,så ska man berätta. Alla måste ju få sörja...

Har upplevt detta då min gubbes farfar dog och farmodern ej fick veta detta-p g a att hon var i sin lilla värld och inte gick att " nå" längre

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?