Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade64
Mobilspel
Pågående20 458

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-27 11:59
Antal inlägg: 7605

Petflaska? Man ska väl inte dränka hunden eller få den att frysa ihjäl?

Minta2008-05-27 11:59
Antal inlägg: 20042

Ok, jag tänkte på lite större hundar. En mindre flaska då.

Cazzie12008-05-27 12:07
Antal inlägg: 6

Kräv din hunds uppmärksamhet. Att han hela tiden tittar på dig vad som än händer... inte så svårt som det låter. Då spelar det ingen roll ifall en annan hund skäller på honom. Se det som ett ypperligt tillfälle för träning med kraftig störning. Så slipper du bli frustrerad. Lycka till!

phenningsson2008-05-27 12:07
Antal inlägg: 54

Vill ändå understryka att bara för att en hund skälelr vid möte med annan hund så betyder det inte att den är "odresserad". jag går på mycket tävlingslydnadskurser med min hund och hon är superduktig i alla andra lägen men just vid hundmöten så har vi problem, och jag vet att det är likadant med många andra. så dra inte alla över en kam och tro att de inte bryr sig..

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-27 12:14
Antal inlägg: 7605

De små hundarna är nog väldigt rädda för bamsehundar men de försöker desperat visa att "jag kan nog skydda dig ändå, matte".
Gå kurser och försök umgås med hundar i olika storlek, så att den blir tryggare. Gå inte och göm er eller bär hunden, för då förstärks känslan av fara (om det verkligen inte är fara å färde förstås).

barbi2008-05-27 12:15
Antal inlägg: 1924

suck.. spelar väl ingen roll vad de är för ras på hunden! hundägarens ansvar att fostra hunden...

emmylicious2008-05-27 12:19
Antal inlägg: 4501

Hittade en lite mindre sprayflaska hemma (lättare att ha i fickan) och vi såg en hund direkt, men den gick bakom oss så det var inga direkta problem. Lite senare udner promenaden mötte vi en till hund, som han vanligtvis brukar leka tillsammans med om dom träffas ute - nu morrade han. Jag avskyr redan vattentricket.

emmylicious2008-05-27 12:22
Antal inlägg: 4501

(och nej, det betyder inte att jag tänker ge upp..)

Minta2008-05-27 12:36

Det ska vara överraskande, inte lite duttande med vattnet sa min hundinstruktör. Många hundägare har inte hjärta att spruta vatten så att det verkligen stoppar upp och överraskar hunden.

Pipari2008-05-27 12:51
Antal inlägg: 1

Håller med barbi. Det är hundägarens ansvar.

Tycker det är väldigt dumt att säga att det bara är de små hundarna som skäller.
Där jag bor är det oftast de större hundarna som har problem med att inte skälla när de möter andra hundar. Min lilla toypudel skäller aldrig när vi är ute och går. Hon tittar inte ens på andra hundar när vi är ute och går... (när hon inte löper dvs.)

BiNo8 - Ej medlem längre2008-05-27 12:53
Antal inlägg: 3473

vatten flaskor, vatten pistoler???? vad är det för djurplågare här. ALLA problem går att lösa utan sådana åtgärder. Tänk om er mamma gjorde så mot er när ni gjorde fel om små barn!!!! Då skulle det heta psykisk misshandel

trashone - Ej medlem längre2008-05-27 13:00
Antal inlägg: 18678

lol@BiNo8

upa - Ej medlem längre2008-05-27 13:27
Antal inlägg: 2565

Men BiNo8, människor och djur delar inte språket. Bara för att djuret blir överraskat av vatten som i sig är helt ofarligt betyder väl inte det att det är djurplågeri? Att låta sin hund skälla stmbanden av sig utan att komma tillrätta med problemet är nog mer djurplågeri i så fall.

Sara0162008-05-27 13:33
Antal inlägg: 238

Annars kan man ju alltid köpa dvdérna med !Mannen som talar med hundar" han verkar ju ganska duktig inom det mesta som har med hundar att göra..

Minta2008-05-27 13:48

Det är ingen som säger att alla småhundar skäller eller att inga större hundar gör det. Men de flesta jag träffar är överens om att det är mycket vanligt att små hundar skäller och tom gör utfall och att ägaren ofta inte bryr sig lika mycket om det som om det var en stor hund.

Minta2008-05-27 13:50

Det är inte djurplågeri att spruta vatten på hunden. Det är ofta ett enkelt sätt att komma tillrätta med oönskade beteenden. Min hund hoppade upp på mig och nafsade i armar och ben när hon var mindre och ville att det skulle hända något. Det ar en lek för henne. Om jag blev arg så triggade det hunden ännu mer. Så hade vi ju kunnat hålla på men det var enkelt avhjälpt med vatten.

Sote2008-05-27 13:53
Antal inlägg: 3557

Jag har två Schäferhanar och visst skäller dom när det går folk förbi vårt hus tex. Dom skäller dock bara om det är folk som dom inte kännse som går förbi och dom slutar direkt när jag säger till och det gör jag ju självklart omgående. Det är dock lite av deras"jobb"att vakta så jag vill inte stävja det helt men ändå ha kontroll över det. På gatan finns nu sex hundar av mindre storlek varav tre är Bichon och bor bara några hus bort och ärligt talat så är jag så jävla trött på dessa hundar för dom skäller oavbrutet när dom är på altanen. Det är helt otroligt hur dom håller på. G¨år jag förbi med mina hundar så kastar dom sig mot grind och staket ,hoppar ,gör utfall och beter sig allmänt fullständigt rabiat. Hade mina hundar betett sig så så hade jag fått avliva dom pga aggresivt beteende och då potentiell fara för andra. Dessa småhundar får dock agera ostört och ägarna antingen säger åt dom lite lamt eller inte alls. Min ena schäfer blev faktiskt huggen i nosen av en när dhan råkade komma för nära. Så när man läser i tidningarna om "Pappillon ihjälbiten av Rottweiler" så behöver det inte vara Rottweilern som har gjort fel men när en liten hund beter sig aggresivt och kaxxigt mot en större och dom kommer ihop sig då är risken så himla stor att den stora hunden skadar den mindre inte av elakhet utan just för att den är så mycket större. Jag är livrädd när det kommer småhundar springande lösa mot mig när jag går ensam med mina hundar. För trots att jag har bra koll på de mina så är dom väldigt starka och vid en situation då en liten hund kommer lös(eller stor för den delen ) så är risken att instinkterna tar över förståndet och det händer en olycka. Jag har alltid mina kopplade men m¨ånga, för många, har sina små marsvin löst springande och går själv och pratar i moblien. Järnkoll???

mapr2008-05-27 13:55
Antal inlägg: 21

Jag blir irriterad på hundägare som stannar upp och låter sina hundar ligga och "vakta" då man möter dem. Detta gör att min hund uppfattar dem som mycket mer hotfulla än om de bara går vidare. Det är ingen konst för mig heller att ha kontroll över min hund om vi får stå stilla. Ibland har jag funderat på att också stanna upp och köra med lite uttröttning för att se vem som orkar stå stilla längre... :)

Vigdir2008-05-27 14:10
Antal inlägg: 3722

När jag hade tax en gång i tiden fick jag höra från både andra småhundsägare och från storhundsägare att "man inte behöver fostra småhundar". Särskilt frekvent var det när vi sökte oss till brukshundsklubben...

Kan massan av mindre uppfostrade hundar bero på att det under mängder av år t.o.m fanns valpkurser där man inte tog emot hundägare med tax eller andra småraser? Att myten om "den obildbara småhunden" lever kvar? Jag vet inte, spekulerar bara. Men jag vet att det länge var omöjligt att få hjälp med småhundar av alla sk experter.

Min tax gav till ett par vaktskall när någon ringde på dörren (dvs "voff-voff"= matte, kolla detta), gick lös utan att jaga eller driva, funkade utmärkt på lydnad och i bruksmoment, var kolugn i hundmöten. Men så poängterade också vapluppfödaren att vi var tvungna att gå valpkurs, fortsättningskurs och helst också viltspårskurs för att få köpa hunden. Och det _är_ tufft att träna tax, men vansinnigt givande.

Ande782008-05-27 14:32
Antal inlägg: 115

Tycker det är vansinnigt att ha hund i stan som skäller på allt o alla. Även hundar i trädgårdar som skäller på förbipasserande. Tycker iofs det är vansinnigt med hund överhuvud taget.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?