Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 973 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-05-28 09:41 | |
![]() | I storstockholm liksom alla storstäder GÅR det nog att klara sig utan bil om man vill, men där jag bor så börjar bussarna gå 05.50 och resan tar 25 minuter men det hjälper ju inte då jag börjar 05.30!! Sen vissa dagar så slutar jag 00.30 och då går bussen 05.30, hur kul är det då?? Fast jag tror att det är så att vi blir mer och mer bekväma också och bryr oss mindre och mindre om miljön (fast de flesta säger att dom bryr sig samtidigt som dom slänger tetror, glas, tidningar och burkar i soppåsen). Jag tror de flesta tänker att "varför ska jag bry mig när ingen annan gör det eller att det lilla jag gör inte hjälper" Jag åker bil varje dag och tankar för ca 2000/ månad just nu och jag kommer inte att ställa bilen för miljöns skull så länge det inte finns kollektivtrafik som passar. Jag har ingen lust att vänta på en buss i 1.5-4 timmar när det tar 20 minuter med bilen hem, sen får folk tycka vad dom vill om det. Men jag har funderat på att köpa en EU-moppe =D | |
| stryktips | 2008-05-28 09:45 | |
![]() | Bensinpriset kommer att öka eftersom efterfrågan är större än tillgången. Om 10år kommer ni tänka tillbaka på den härliga tid då man kunde få en hel liter bensin för under 15kr. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-28 09:45 | |
![]() | Jag kan betala en del för bensinen. Men just nu är det väl mest skatt och annat man betalar för. | |
| perstr | 2008-05-28 09:48 | |
![]() | Såg en sorts kedjebrev som cirkulerade om hur man skulle sänka tvinga fram ett priskrig. Vi kan knappast påverka alla oljebolag, vi kan inte vara utan bensin. Men om man fokuserade på ett bolag, i detta fall OK/Q8 och aldrig tankade där. Deras försäljning skulle rasa och därmed tvinga OK/Q8 att sänka priserna och mann skulle således pressa fram ett priskrig. Summarum. Tanka aldrig på OK/Q8 för att på så vis tvinga fram ett priskrig på bensin. Det är vi som är konsumenter. Det är vi som har makten, glöm aldrig det. Tyvärr kan vi aldrig mobilisera oss och är därmed sittande fåglar för "marknaden". | |
| Suds McDuff | 2008-05-28 09:48 | |
![]() | Precis stryktips, det kommer bli som saltfritt vatten i filmen Waterworld hahaa:) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-28 09:48 | |
![]() | Värt ett försök. | |
| emmylicious | 2008-05-28 09:54 | |
![]() | Jag har fått ett intressant kedjebrev faktiskt till min mail och jag öppnar väldigt sällan dessa, men det här tyckte jag var ganska intressant. Mailet innehåller en PowerPoint-presentation så jag skriver in lite av texten här och vad det går ut på. "Förra året försökte man pressa oljebolagen, genom att inte köpa bensin på vissa dagar. Direktörerna skrattade, för dom visste att bensinen, som inte köptes på måndagar, köptes ändå sedan på tisdagar. Lite strul lyckades man orsaka, men någon större effekt kunde man inte se." "Försök komma ihåg, när vi lät priset komma upp till 10,00 sek. Då påstod man, att oljan håller på att ta slut. I dag försöker man inte ens påstå, att oljan är på väg att ta slut – det finns mer olja i dag, än för 35 år sedan och då kostade bensinen 2 kr liter." Förslaget som kommer sedan är att vi konsumenter ska ge fan i att köpa bensin från de två största bensinbolagen, Statoil och Preem för att starta ett priskrig. Om ingen köper bensin från Statoil och Preem så tvingas dom ju sänka priset. Jag vet dock inte riktigt ad jag ska tro, hehe... Det känns som ett mission impossible men det skulle vara riktigt kul om det skulle funka. | |
| emmylicious | 2008-05-28 09:54 | |
![]() | Okej, kedjebrevet säger olika saker uppenbarligen. Hur FAN ska dom då kunna starta ett priskrig... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-28 09:56 | |
![]() | Haha. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-28 09:58 | |
![]() | Hu skall bila till tokholm tor nu. *ser tusenlapparna flyga* | |
| Ordfobi | 2008-05-28 10:22 | |
![]() | Jag tycker att vi ska strunta i dom där olyckskorparna som tjatar om klimatförändring och framtida naturkatastrofer, liksom ekonomiska, sociala och mänskliga tragedier, även om vi börjar att dra åt kranen ordentligt NU. Låt oss lita på att någon annan löser det, med bättre motorer, nya bränslen och bättre lokaltrafik. För inte ska vi väl behöva göra nåt själva? Vi har ju valda politiker och forskare som vi betalt med våra skattepengar. Näää, fortsätt att vara bilkramare och rädda bilismen från dessa mörkermän som snackar om miljö! ;) | |
| Vikage | 2008-05-28 10:29 | |
![]() | Sen är det ju inte bara problemen med utsläppen som leder till höjda miljöpriser. Ett stort problem är ju att oljan börjar ta slut då vi förbrukar den enormt mycket fortare än den nybildas. Det enda man kan hoppas på är att biltillverkarna börjar satsa rejält på elbilarna, vilka för tillfället är de mest miljövänliga motordrivna fordonen. | |
| Ordfobi | 2008-05-28 10:33 | |
![]() | Jaaaaa, vilken bra idé. Elbilar, då får man ju energi ur dom där två hålen i väggen!!!! ;) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-05-29 01:10 | |
![]() | Jag vet inte om det rätta är att höja bensinpriset för att få oss att sluta använda bilen. Hur ska vi då ta oss fram? Även i denna tråd kan man lätt skönja det faktum att många inte fattar att det "ute i landet" inte är lika lätt att hitta alternativa färdmedel. Tuppy skrev att det är väl bara att slänga bilnycklarna om man inte vill betala... Jomenvisst! Jag kan lätt cykla till mitt jobb, men för andra som då kanske ska ta bussen (nej, vi har varken tunnelbana eller spårvagn) kan det bli svårare. Ska min kompis ta bussen till jobbet måset hon åka 2 mil åt ena hållet (vet inte ens om det går bussar dit) med barnen för att de ska på dagis. Därifrån ska hon förbi sitt hus och in till stan (2 mil kanske) och byta MINST en gång. DEN ENDA buss som går förbi där hon bor kör så att barnen kommer till skolan i tid. Det betyder att hon kommer till jobbet vid 8, men börjar 6.45 eller 7... Hur löser man det då? Sätter in en buss för henne? Går det inte mer bensin då än om hon själv körde en bil? Däremot välkomnar väl de flesta en alternativ bränslekälla för att kunna köra mer miljövänliga bilar | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-05-29 01:13 | |
![]() | Vi är inne i ekorrhjulet och det går inte bara att kliva av. Först måste i så fall glesbygden leva upp igen. Skolor öppnas upp igen i glesbygden, dagligvaruhandel i den lilla byn osv. Då kanske man kan ändra på bilvanorna.. | |
| Sven Gun | 2008-05-29 01:47 | |
![]() | Glesbygd glesbygd Om alla flyttar till storstan och åker tunnelbana så tror jag inte ståckhålmarna skulle gilla de | |
| Sven Gun | 2008-05-29 01:47 | |
![]() | Kanske dom fatta menar ja | |
| Kimotej | 2008-05-29 02:04 | |
![]() | Det blir nog svårt att sluta använda bränsle eftersom i princip hela världen är uppbyggd och beroende av det. Det finns ju dock alternativ till fossila bränslen, såsom el, biogas, etanol, och ett av de nyaste: palmolja. Dessa är dock inte helt utvecklade eller fullt användbara ännu, men blir det troligen inom en snar framtid. Jag hittade ett mycket intressant alternativ på denna sida: www.halpaabensaa.myffi.bi z Piller i tanken som gör att motorn drar mycket mindre bränsle och utsläppen blir mycket renare. Låter ju onekligen intressant! Jag tänker pröva dessa, har inte råd att låta bli med dessa priser. Någon som har prövat dem? | |
| Kimotej | 2008-05-29 02:04 | |
![]() | Det blir nog svårt att sluta använda bränsle eftersom i princip hela världen är uppbyggd och beroende av det. Det finns ju dock alternativ till fossila bränslen, såsom el, biogas, etanol, och ett av de nyaste: palmolja. Dessa är dock inte helt utvecklade eller fullt användbara ännu, men blir det troligen inom en snar framtid. Jag hittade ett mycket intressant alternativ på denna sida: www.halpaabensaa.myffi.bi z Piller i tanken som gör att motorn drar mycket mindre bränsle och utsläppen blir mycket renare. Låter ju onekligen intressant! Jag tänker pröva dessa, har inte råd att låta bli med dessa priser. Någon som har prövat dem? | |
| Teppy | 2008-05-29 02:23 | |
![]() | trängselskatt är underbart på tal om inget | |