Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 973

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Silverin - Ej medlem längre2008-05-28 20:56
Antal inlägg: 1760

Alla ursäkter e bra - utom de dåliga.

zmiley2008-05-28 20:56
Antal inlägg: 2170

Visste ni att jag har 16 olika recept på vaniljhjärta...? Å flåt, resept menar jag naturligtvis.

Mick-E - Ej medlem längre2008-05-28 20:57
Antal inlägg: 133

tönt.

Silverin - Ej medlem längre2008-05-28 21:00
Antal inlägg: 1760

... he's back! :-)

IchbinTysk2008-05-28 21:01
Antal inlägg: 296

detektiv*

nina733 - Ej medlem längre2008-05-28 21:01
Antal inlägg: 4346

Istället för att komma med olika påhopp till höger och vänster, så kom med några bra recept istället.

Hädanefter kommer jag att radera allt som inte har med trådens innehåll att göra.

zmiley2008-05-28 21:05

Har man plinten framme får man väl hoppa.......

Vaniljhjärtan

Ingredienser till resept
Mördeg:
200g smör
1 1/4 dl socker
4.5 dl vetemjöl
Vaniljkräm till fyllning
2 dl grädde
2 ägg
0.5 dl socker
2 tsk maizena majsmjöl
0,5 vaniljstång
1 tsk smör
Florsocker att pudra vaniljhjärtan med
Tillagning av recept
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj hjärtformarna. Skär fettet i tärningar. Blanda hastigt ihop mördegen (enklast i en matberedare). Slå in degen i plastfilm och kyl den i frysen några minuter så går den lättare att kavla ut.
Gör under tiden vaniljkrämen. Blanda 2 matskedar grädde med gulor, strösocker och maizenamjöl i en bunke. Skär upp och skrapa ur vaniljstången. Lägg i grädden i en kastrull och koka upp. Tag upp vaniljstången. Vispa ned den varma grädden i ägguleblandningen. Häll tillbaka allt i grytan och låt krämen tjockna under omrörning - men inte koka - på svag värme. Tillsätt smöret, häll tillbaka krämen i bunken och kyl krämen. Sedan är det dags att kavla ut degen och få ihop vaniljhjärtanen. Placera ut hjärtformarna så tätt som möjligt ihop (vänd på dem lite så kan du pussla ihop dem så det inte blir så mycket utrymme mellan dem), förslagsvis i en rektangel på tre gånger fem hjärtan. Dela degen i två delar. Kavla ut botten till hjärtanen på mjölat bakbord eller på smörpapper till en rektangulär platta cirka 20 x 35 cm. Degen ska täcka alla hjärtan. Rulla upp degen på kaveln och täck hjärtanen. Tryck ut degen försiktigt i formarna. Skär bort deg som är utanför formarna. Spritsa eller klicka ut några matskedar vaniljkräm i varje vaniljhjärta. Kavla ut resten av mördegen och lägg som ett lock. Skär bort deg som är utanför formarna. Ställ formarna på en plåt och grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min. Stjälp upp kakorna försiktigt medan de är varma. Låt dem kallna. Sikta florsocker över. Överbliven mördeg kan du baka
Portioner : 15 st vaniljhjärtan

Och inget jädra fusk med Ekströms kallrörda skitgrejor. Se tråden om matuppror.

frumarie2008-05-28 21:07
Antal inlägg: 48

Helt rätt nina..
Mitt recept:
Rostbiff i lite tjockare skivor,grillad o klar.
Lägg i marinad ett dygn,pensla varje skiva,lägg i burk o skaka om då o då.
marinad:
ca 4 pers.
1 dl olivolja
1/2 dl soja
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk sambal olek
2 msk sweet chili sås
1 dl persilja
salt o peppar

Rulla i hop skivorna efter ett dygn o lägg på serveringsfat.
klipp färsk persilja över.
Jättegott till festen med potatissallad eller gratäng.

zmiley2008-05-28 21:14

Så här i grilltider:

500g. färskt sidfläsk
0,5 dl. sv.vinbärssaft konc.
Saften från 1 citron.
0,5dl. kinesisk soja.
1 stor vitlöksklyfta.
Salt och peppar
(helst färsk) ingefära.

Låt fläskskivorna dra i marinaden minst 24 timmar, gärna över natt.
Grilla fläsket i liten klotgrill med fara för eget liv.
Servera med hemgjord tzatziki och glada tillrop.
Och till det ett par, tre flaskor rött.......

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-28 21:54
Antal inlägg: 7605

Mitt favvoresept:

Krossa några jordgubbar med hammare eller så.
Tillsätt god glass.
Mums!

Mouche - Administratör2008-05-28 22:18
Antal inlägg: 24193

Jag kan här och nu säga att här "krävs ingenting"!
Men eftersom jag nu har en stund över så ska jag snabbt och lätt förklara att följande gäller:

1) Forumvärden sa klart och tydligt till att "Hädanefter kommer jag att radera allt som inte har med trådens innehåll att göra. "

Trots dessa, i mina ögon mycket lättförståeliga ord, så hoppade en skribent in och, med hjälp av diverse svordomar...gick utanför ämnet!

Sedan kom då en komplimang, alltså inte om en god citronpaj eller liknande, utan om en manlig spelare här.
Det hörde definitivt inte till ämnet!

Jag har/kommer att radera, ytterligare tre inlägg av den skribenten...
Ett var en ren förolämpning riktat till Forumvärden, det andra var namnet på forumvärden och det tredje hade, åter igen, inte ett dugg med trådens innehåll att göra!

Mouche

Mouche - Administratör2008-05-28 22:30
Antal inlägg: 24193

Och därmed återgår alltså tråden till ämnet...

Eventuella klagomål kan lämnas via mail till mig.

Mouche

alfamarie - Ej medlem längre2008-05-28 22:54
Antal inlägg: 1003

Ett nytt recept som jag hittade på igår:
Ta ett kilo fisk som du tog fram från frysen på morgonen, då du trodde att du skulle vilja steka detta till kvällsmat.
På eftermiddagen:
Ändra hela planen!
Slå på ugnen på 200 grader.
Kör fiskfiléerna i mixern, salta (ca 1½ tsk), släng i diverse grönsaker som du hittar i kylen. T.ex. 10 "babyplommontomater", sju centimeter purjolök, en chilifrukt, en bit paprika som blivit över.
Tag fram en aubergine och en squash som ligger och skräpar i ovan nämnda kyl, dela squashen i två delar och auberginen i fyra delar, lägg dem alla på en plåt.
Fördela fisk-/grönsaksfärsen på squasher och auberginer, täck med ett par ostskivor på varje.
Stoppa in dem i den nu varma ugnen i 15 - 20 minuter, lite under mitten, så att fiskfärsen hinner bli genomstekt innan osten fått sin gyllenbruna färg.
Gör gärna en bönsallad till eller servera med quinoa, det blir så gott så gott så go...
Blev det fisksmet över? Stek ett par fiskbiffar som du kan skiva upp och ha till morgonfika!?

zmiley2008-05-28 22:58

Det var ta mig dalarö det finaste receptet jag sett på länge.
Särskilt det där med morgonfika. Kan man stoppa fisksmeten i vanilj(fisk)hjärtan tror du?

Mick-E - Ej medlem längre2008-05-28 23:03
Antal inlägg: 133

sluta tjata om vaniljhjärtan, ok?

alfamarie - Ej medlem längre2008-05-28 23:05

Jag tror att ett litet vaniljhjärta i lagom storlek blir en alldeles utmärkt avslutning på måltiden. Något sött och gott är alltid bra för matsmältningen!

alfamarie - Ej medlem längre2008-05-28 23:07

zmiley: har någon sagt att du är väldigt lik en amerikansk "vardagshjälte", förresten?
Nu ska jag gå och sova. Sov gott, "vaniljhjärtat"!

zmiley2008-05-28 23:10

Ta en titt på "lika som bär". Är det den hjälten du menar är jag smickrad.

alfamarie - Ej medlem längre2008-05-28 23:18

U bet. Tyler rules! Som sagt, men på riktigt nu: god natt och sov gott.

MimmL - Ej medlem längre2008-05-29 14:38
Antal inlägg: 505

Tack Nina, för att du stoppade denna skandal!
Föresten har jag inte flera logg in!!!!!
=P
=(

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?