Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 987

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2008-05-31 11:08
Antal inlägg: 9014

Det målande barnet av Cilla Ericson är en fin, vacker och tänkvärd bok

Lövhögen22008-05-31 17:38
Antal inlägg: 10

"Simskoleföräldrar", kanske... föräldrar som lär, visar, sina barn att det _inte_ är farligt att komma ut på "djupt vatten", att "vattnet bär lika bra" som där det är grunt. En "mig närstående kvinna" kunnde nätt och jämnt simma när jag träffade henne... samma med att cykla... så hennes föräldrar har verkligen varit curlingföräldrar... >:-[

E Solu - Ej medlem längre2008-05-31 21:19
Antal inlägg: 4715

Helikoptermammorna är nog bäst ändå.

Dyslekso2008-05-31 21:26
Antal inlägg: 8945

E Solu: skäms du inte för att göra såna uppenbara upplägg för de fyras gäng? ;)

E Solu - Ej medlem längre2008-05-31 23:07

Dyslekso, jo lite grann. Men hellre upplägg än inlägg. Men UFO-mammorna är iofs tuffare än helikoptermammorna.

milla392008-05-31 23:23
Antal inlägg: 211

Att använda sunt förnuft och låta varje barn bli sin individ och inte bli jämnförd med andra och att visa sitt/sina barn kärlek å trygghet tror jag räcker långt. Att lära vad som är rätt å fel från tidig ålder och att respektera andra människor borde vara en självklarhet för alla föräldrar ..

Hillegnu2008-06-01 00:18
Antal inlägg: 710

De som har mest och bäst åsikter om hur barn ska uppfostras har oftast inte själva några....

E Solu - Ej medlem längre2008-06-01 00:22

Det är därför de har tid att tänka efter före.

LadyZara2008-06-01 00:25
Antal inlägg: 1057

Hahaha

tuta2008-06-01 00:59
Antal inlägg: 770

sen finns ju "coach-föräldrana".
dom som vet allt om "sporten" att vara föräder utan att ha barn själv. dom har reglerna o svaren på alla frågor. vet tekniken hur man ska handskas med trotsiga 3-åringar utan att ha sett en 3-åring närmare än på icas kassa när dom bråkar o "vill haaaa den där goooodisen!!!"

"Varför tycker man egentlilgen att precis allt ens barn gör är så jäkla bra för? Sjunger ungen fult säger föräldern att de är fint, målar den fult är det fint..osv.. Varför inte va ärliga?"

-säger du till en 4-åring att denne ritar fult kommer denne troligen inte vilja rita mer.. ever... säger du till samma 4-åring att usch va du inte kan sjunga tror ja inte att denne kommer att sjunga ever igen. vad tjänar de till att säga massa negativa saker till ett lärande barn... ingen kan vara bra på att rita eller sjunga från första början. allt kräver träning o genom att säga snälla saker om barnets teckning eller sång (som kanske inte e de vackraste) så uppmuntrar man till utveckling o vem vet kanske blir barnet en toppen konstnär eller sångare med tillräckligt stöd o uppmuntran.
visst ärlighet i all sin ära. men genom att slänga ur sej "fan va fult du ritar!" när lilla pelle på 4 år kommer o visar mamma/pappa stolt din teckning ger honom knappast bilden om att de e bra att vara ärlig utan bidrar till dålig självkänsla o han slutar till slut ens försöka vara duktig på nånting.

E Solu - Ej medlem längre2008-06-01 01:09

Man måste välja sina referenser helt enkelt. Jag brukar tänka typ "Oj, så där snyggt skulle nog inte en orangutang kunna rita i alla fall, det är ju ett framsteg."

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-01 01:11
Antal inlägg: 2483

Jag undrar om några av dessa föräldratyper egentligen existerar i renodlad form eller om det helt enkelt är omskrivningar för helt vanliga gamla fördomar och generalisteringar.

E Solu - Ej medlem längre2008-06-01 01:13

Självfallet är det fråga om generaliseringar. En generalisering är för verkligheten vad en karikatyr är för ett ansikte. Kanske inte 100% ackurat, men man kan ofta se likheter.

bennyboll - Ej medlem längre2008-06-01 01:14
Antal inlägg: 8806

Jag har nog varit en curlingförälder om jag får tänka efter kanske... Visst vill man att ens barn ska ha det bra, kan dom inte åka kommunalt smidigt, så visst skjutsar man dom till deras fritidsintressen..
Visst vill man att dom ska äta det som dom tycker om, så visst gjorde jag det dom gillade fastän jag fick stå där med två, tre rätter ibland?
Visst vill man uppmärksamma dom då de ritar en teckning, annars kanske dom aldrig gör det mera?
Va 17, det är dina och mina barn vi talar om, det bästa vi har...Tror inte vi kan skämma bort dom tillräckligt, eller?

y not2008-06-01 07:58
Antal inlägg: 9014

jag tror aldrig du kan ge ett barn för mycket kärlek och närvaro. Däremot tror jag du kan ge dem alldeles för många saker och aktiviteter istället för närvaron och kärlek. Men just curlingfaran ligger väl i att sopa undan problemen både innan barnen själva märker det, men även att lösa dem istället för barnet. Och det kan ju inte vara bra. Det påminner väldigt mycket om alkoholisthustruns roll som möjliggörare.

Bowling och höjdhoppsmammorna verkar intressantare då ;)

MissT2008-06-01 20:59
Antal inlägg: 1110

Tycker inte man ska curla för sina barn. Håller med y not om att man alltid ska finnas till hands när det gäller kärlek och närvaro men jag tycker inte man ska fixa alla problem och aldrig låta barnen inse konsekvenserna av det dom gör. Skulle min unge inte äta maten jag ställde fram på bordet får han vara hungrig.

Klart att man uppmuntrat barnen om de sjunger falskt, ritar en ful teckning eller dansar som en kratta annars kommer de aldrig få något sjävlförtroende och alltid känna sig nedvärderade. Små barn förstår ju inte konstruktiv kritik. Men det säger ju sig självt.

Teppy, kan tycka att du var lite hård i ditt inlägg. Det är ju små oskyldiga barn vi pratar om. Vi som vuxna formar ju deras liv och lär dem hur man ska uppföra sig.

Teppy2008-06-01 21:57
Antal inlägg: 2314

Sorry MissT...:) *puss på nosen*

MissT2008-06-01 23:11
Antal inlägg: 1110

OK du är förlåten ;)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?