Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 998

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Era22008-06-01 09:01
Antal inlägg: 63

Jag tror att det är så med mina grannar också... när de har det lite trassigt i sitt egna förhållandet så börjar de bråka med en granne för att få en yttre fiende som de kan hålla ihop mot. De väljer inte samma granne hela tiden, vilket resulterat i att de nu bor i ett hav av ovänner. En tröst för alla oss grannar som blir bråkande med är ju att vi förstår varandra... men det är rätt jobbigt att plötsligt bli utsatt för utskällningar och påhopp. Jag vill gärna ha lugn och ro i min trädgård.

franny2008-06-01 10:11
Antal inlägg: 110

Flyttade från en småstad till en ganska mycket större och in i en hyresrätt i city - dyr med stor omsättning på folk. Över oss bodde fyra studenter som var hur trevliga som helst - i nyktert tillstånd. De festade ungefär från tisdag till söndag med förfest, ut på krogen och efterfest. Det som störde mig mest var att de spelade oftast bara början på låtar o bytte hela tiden. De röjde rätt rejält o slängde ut möbler o kläder genom fönstren o så. Ibland tassade vi upp i morgonrock o bad dem sänka lite o då loooovade de att göra det o gjorde det också - i tio minuter. Vi hade ändå juste kontakt på nåt vis även om man som småbarnsförälder periodvis önskade dem bortåt....

De flyttade så småningom o in flyttade en ung familj med baby o vi pustade ut o såg fram emot lite lugn o ro. De var väldigt tillknäppta o tjejen såg skrämd ut när man mötte henne.
En dag hittade jag en kvarglömd babysocka i tvättstugan o tänkte att det nog var deras o det var väl synd att inte kunna använda dem så jag gick upp o ringde på . Det prasslade länge innanför dörren innan de öppnade o när de väl gjorde det, stod hela familjen där o stirrade skrämt på mig när jag sa - ooo vilken söt baby o den här strumpan kanske tillhör er? Det blev tyst lite för länge, sen sa han - jag förstod att om nån skulle göra så här så är det du!, slet åt sig strumpan o slängde igen dörren. Sen brakade ett litet helvete löst. De ringde värden ständigt o jämt o klagade på oss av alla möjliga konstiga anledningar, de klippte ner min blomspalje på balkongen, de satte upp långa listor i trappen som i punkt för punkt informerade grannarna om vilken dåre jag är. Min son var vaken sent en natt o hörde ljud utanför dörren, kikade ut genom dörrögat o fick se mannen bära ner krukväxter som stått uppe på deras våningsplan o ställa utanför vår dörr för att på morgonen anklaga oss för att försöka stjäla dem.. Det var ruggigt, jag vågade knappt vara ensam hemma med barnen till slut, han verkade kapabel till vad som helst. Vi valde att flytta o här har vi underbara, sociala grannar . Så det kan bli, va!

Bim19642008-06-01 10:20
Antal inlägg: 1854

Har bara mysiga och trevliga grannar på båda sidor. Aldrig några problem. Nu så här på sommaren när många är ute brukar vi ta en fika på gården. Igår hade en av våra grannar en studentfest det var livat värre med både unga och äldre, men det var bara trevligt.

Vi ställer upp på varandra och ger en hjälpande hand om det skulle behövas. Känns skönt att ha sådana grannar.

LadyZara2008-06-01 10:59
Antal inlägg: 1057

Usch franny. Det lät verkligen läskigt...

franny2008-06-01 11:10
Antal inlägg: 110

"LadyZara" Ja,verkligen...(: Men jag har bott på många platser i landet och inte träffat på nåt liknande förut så låt oss hoppas att typen är ovanlig. (;

Zizzi2008-06-01 12:25
Antal inlägg: 866

Jag förstår verkligen den kvinnan som sopar ihop allt damm och hänger upp som en pik till de som ej städar.
Det är sååååå jobbigt att nästan alltid börja sina tvättpass med att behöva städa efter andra.
Klumpar med kladdigt tvättmedel i tvättmedelsfacken, långa hårstrån från både människa och hund i torktumlarfiltret.
Golvet aldrig sopat eller torkat på flera veckor. Råkar man tappa ett plagg på golvet så är det bara att tvätta om det.

Jag har inte bott här så många månader ännu så jag har inte klagat, men är det verkligen den som klagar som är den jobbiga? Det är väl de som inte städar som är besvärliga?
Varför tas det för givet att "någon annan" ska ta hand om skiten och dessutom göra det utan att klaga?

MasterHans - Ej medlem längre2008-06-01 14:11
Antal inlägg: 29

så typiskt svensk detta, sjukt löjligt ju. Kolla grannen, anteckna, anmäla, gnälla osv osv... Sköt dig själv o skit i andra

emman2008-06-01 14:56
Antal inlägg: 1630

Vi hade en granne fram till för kanske sex månader sen, som gärna skrek i trapphuset. Alltså, inte smågapade lite, utan kunde stå i 5-6 timmar och högljutt rabbla Sveriges landskap (i timmar fick man lyssna på: Skoene, Bleekinge, Halland-ramsor). Han stod gärna med sin lghdörr öppen under tiden (så han kunde lyssna på musik samtidigt), och så fort någon öppnade sin dörr ut till trapphuset så sprang han in och låste. Sen var han ute igen fem minuter senare och fortsatte. Ibland var det inte landskap utan gamla kungar han rabblade, ibland var han upprörd över Volvo (?). Ibland hade han kängor att rikta till grannarna. Inte direkt _till_ grannarna såklart, utan skrikandes mest för sig själv. Jag och Maken var vid ett tillfälle djupt skadade människor eftersom han sett hur mkt coca cola som togs hem på daglig basis. Vi konfronterade honom aldrig (vår granne försökte vid flera tillfällen men han var så snabb på att låsa in sig).
Han "uppmanades" till slut av hyresvärden att flytta. Det gjorde herrn gärna hävdade han eftersom han bodde i ett skithus där grannarna var psykopater. Dock tog det väl sju månader eller så innan han faktiskt var _ute_ (han ville nog inte flytta egentligen).

Jag tyckte det hela var djupt sorgligt. Uppenbarligen hade mannen stora problem, och kände sig antagligen extremt ensam. Sorgligt att se människor som inte får den hjälp de så uppenbart behöver.
Jag kan inte säga att jag saknar honom, men jag ser honom ibland i byn och hjärtat blöder fan för honom. Man vill bara skrika "Jag vill vara din vän".
Finns ingen anledning att sparka på den som redan ligger nere för räkning.

//blödig emman

MasterHans - Ej medlem längre2008-06-01 15:09

emman: hände detta på ngt sjukhus av modell för störda personer?
Jag hade ringt vårdare eller polis för länge sen annars?? ;)

MasterHans - Ej medlem längre2008-06-01 15:09

eller ringt HA... de MC-killarna kan fixa grejjer om man vill, hehe

LadyZara2008-06-01 17:33

Zizzi. Jag vill också ha det rent i tvättstugan. Det vill nog de flesta. Vår tvättstuga är ren och fräsch, men dammpåse-kvinnan är troligtvis extremt pedantisk.

Radagast2008-06-01 17:43
Antal inlägg: 782

Att sätta upp lappar i tvättstugan, gärna anonyma, måste vara bland de sämsta sätt att kommunicera som någonsin uppfunnits. Det enda resultatet är att alla andra blir sura.

Jag kommer bra överens med mina grannar, det enda problemet jag någonsin haft på grannfronten var när jag bodde i studentrum och det var någon på våningen under som försökte lära sig spela elgitarr, helt utan framgång.

Suds McDuff2008-06-01 18:28
Antal inlägg: 1308

Jag har nästan alltid ha haft bra grannar. Det händer ju att man måste spela hög musik ibland. Men på förra stället hade vi oftast ganska lågt. Direkt man höjde lite så kom grannen (en rätt ung kille) och bad en sänka samtidigt som han påpekade att han hade hjärtproblem. Vad det har med saken att göra har jag fortfarande inte fattat. På ett annat ställe jag bodde så bodde det en massa lesbiska veganhippies på undervåningen. Dom tyckte snarare det var kul att det hördes lite. När man träffade dom kunde dom säga "va bra musik ni spelade igår" hahaa. Nu för tiden har jag dock väldigt sällan högt.

spfynxen2008-06-01 18:48
Antal inlägg: 54

Är lite förvånad över att grannarna vet så mycket om en. Det verkar som om att en del inte har mycket annat att göra än att stå i fönstret och titta ut.
Tappade mitt körkort för några veckor sedan. Då ringer det en man som sa att han bodde granne med mig. När han kom hem med mitt körkort hade jag aldrig sett honom innan.
Tror grannar är ett nödvändigt ont. Vissa har vansinnig koll på alla andra och sådana skvaller tanter ger jag inte mycket för. Dom tror dom ligger inne med hela sanningar men vet oftast inte ens en bråkdel.
Nej, en tjing och sedan går jag gärna upp till mig och låter snacket eka mellan väggarna. ;o)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-01 19:47
Antal inlägg: 7605

Det är lite jobbigt med äldre, som kör teven på högsta volym och dammsuger kl 07.00.
Grannar jag aldrig glömmer är en ylande hund. Han vrålade i timmar.
Bråk och slagsmål är hemskt.
En sommar, när jag kom hem efter en resa, luktade det as i trappuppgången. En grannfarbror hade legat död i 11 dagar. Ingen som reagerat, trots att det var i ett mindre samhälle.

LadyZara2008-06-01 19:57

Fy vad hemskt, mommesfrites. Men det kanske är bra att de låter när de lever så man vet när det är dags att lukta i brevlådan?

vulcan2008-06-01 19:59
Antal inlägg: 7666

Det första jag tänkte om någon granne när jag flyttade för ett drygt år sen var: "Vilken fantastisk vokaldump" På samma våningsplan bor nämligen en man med ett efternamn på sju bokstäver där H står som ensam konsonant i mitten och balanserar. Det sa ju iofs mer om mig själv och min scrabbleskada än om grannarna.

Tyvärr har jag en del problem med en granne ett par trappor ner. Som jag förstått det är det två unga killar som delar på en trea. De har fester mycket ofta och verkar skita fullständigt i grannarnas ljudmiljö, inkl det unga par med en bebis som bor rakt ovanför dem. Jag vill inte bråka med grannar i onödan och tycker att man ska vara lite tolerant med att folk vill ha lite party ibland. Men det är en viss skillnad mellan att som ett par i trappuppgången sätta upp en lapp: "Vi har fest på lördag, hoppas vi inte stör men man fyller bara 25 en gång i livet" och att som dessa unga herrar bara brassa på till framåt tretiden utan att någonsin fråga nån granne vad vi tycker.

Radagast2008-06-01 20:21
Antal inlägg: 782

Min granne ovanpå brukade förut dammsuga varje onsdag 06:00, vilket som tur var råkade vara den tid jag ställde klockan på.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-01 20:28
Antal inlägg: 2483

vulcan, vad du nu måste fråga dig själv är om du kunde ha gjort mer för att få med det efternamnet i Saol 13... Jag själv hade behövt det häromdagen tror jag.

elPatron - Ej medlem längre2008-06-01 20:43
Antal inlägg: 2131

hundar som skäller o ylar helar dagarna i ända e bara o göra en sak med. Fläng ner en förgiftad köttbit genom brevlådan så e problemet borta väck sen.. :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?