Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 987

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Absan2008-06-01 21:43
Antal inlägg: 23

Det är en häst. Även om den har ponnystorlek.

y not2008-06-01 21:44
Antal inlägg: 9014

www.betapet.se/forum...#l astreply

enligt den wikilänken är alltid Islandhästen en häst och inte en ponny
Men som jag lärt mig så är en ponny en häst som är max 147 cm.
alltså helt enkelt ett mankmått och inget annat.

Gunilla N - Ej medlem längre2008-06-01 21:44
Antal inlägg: 9562

Ja precis! Det är ju en islandsHÄST men sällan över ponnyns size :p

y not2008-06-01 21:46
Antal inlägg: 9014

sv.wikipedia.org/wiki/Pon ny

lite mer komplext när man talar om ponnyraser

alfamarie - Ej medlem längre2008-06-01 21:52
Antal inlägg: 1003

Grattis till en god tur, säger jag i förväg. Jag har haft hand om en islänningsvalack, han var jättetrevlig. I och med att de oftare hålls i flock (så är det i alla fall häromkring) än andra hästraser som går en och en eller ett par tillsammans, så är de mer uppfostrade än de flesta andra hästar, de har mer sk. "folkvett" än andra hästraser. Det jag saknar hos islänningen är människokontakten, jag upplever att de inte "behöver" oss lika mycket som andra raser, antagligen i och med att de har sin flock?! Någon som upplevt detta, förutom jag?
Undantaget ABC-hästen (American Bashkir Curly, som är min nya favorit) hälsar på oss genom att blåsa/nosa i vårat ansikte (nos) och förväntar sig samma behandling tillbaka. Skitmysigt att stå och utbyta andedräkt med hästar som om vi vore jämlikar på riktigt, det ger en samhörighet som jag aldrig fick lära mig på ridskolan...
Jag har nu provat det på flera av ridskolans hästar och ponnyer och de har verkat glatt överraskade över mitt beteende. Ingen som har huggit näsan av mig än i alla fall. ABC-hästen har dessutom enligt uppgift samma gångarter som islänningen och ytterligare en "överväxel" som de lägger in vid gång över myrar, den kallas foxtrot. Hört om den, nån?
Turridning ger mer riktig ritt än annan ridning, oavsett om det är islänningar, western-nordisar, ABC-hästar mfl. Man kommer nära naturen på ett sätt som är helt fantastiskt! Hoppas att du får se en älg eller (som vi hade förmånen att få se) en rådjursfamilj!
Ha en njutningsfull ridtur!

trashone - Ej medlem längre2008-06-02 11:27
Antal inlägg: 18678

Aldrig testat rida en ABC.. Dock bara sett de på show och inte varit direkt förtjust.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?