Spelrum
Giraffen29
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 000

Forumkategorier

Användare Inlägg  
klunsen - Ej medlem längre2008-06-03 04:36
Antal inlägg: 57

Tjo!! Jag får min Prius i veckan. Största fördelen e väl att det är en Toyota. Kvalitè. Bensinförbrukningen får man som bonus. KÖP DEN!! Bli med i Toyotagänget. Råck ånn

Eken_702008-06-03 08:06
Antal inlägg: 372

Katalis:

Om du är en rallywannabee och tycker Priusen är kul att köra, då är jag nyfiken på vad du jämför med.

Om jag hade de pengarna att lägga på en bil hade Prius oxå varit mitt val, då jag oftast kör i staden och då känns Priusen som det bästa miljövalet. Dessutom är ju Toyotas kvalitet o garanti ett bra skäl att välja den framför andra hybrider.

katalias - Ej medlem längre2008-06-03 14:48
Antal inlägg: 2032

Rallywannabe, med betoning på wannabe, Eken_70.. :)
Jag har kört pigga småbilar, typ Fiat och VW, och större och lite tröttare Fordar och Volvosar.
Har varit sån där som ALLTID legat preciiiis under 30 pinnar för fort. Vill inte bli av med körkortet men fort ska det gå. Och gärna med sladd...

Nu är allt det där borta. Det är mycket roligare att tävla med mig själv om att få ner bränsleförbrukningen, att hålla staplarna nere. Man skulle kunna säga att Priusen har fått mig att bli en mycket säkrare bilförare! Hehe...

Å andra sidan kör jag fortfarande motorcykel, dock en glidare och gillar att ta det lugnt med den.

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-06-03 15:18
Antal inlägg: 2979

För den storlek på bil drar den mycket, många bilar i samma storlek dock med diesel drar mindre. Det är för att bilen i sig är rätt tung med batterierna. Skuffen är även den mycket mindre än jämförbara bilar i samam storlek.
Sittplatsen är kort bas och svår att ställ in ordentligt för långa personer.
Priusen är aldrig körglad men en rolig bil med spännande teknik skulle den gå och ladda med eluttag så skulle dne vara ännu bättre nu måste den även om du byte till enbart eldrift koppla in motorn då och då för att ladda batteriet.
Automatlådan är av gammal typ så du känner växlingarna om du laddar med gasen men tar du lugnt är den behaglig och mjuk.
Kvaliten på toyota är grym det håller jag med om.

katalias - Ej medlem längre2008-06-03 17:05
Antal inlägg: 2032

tsarraz, jag kan fortfarande inte hålla med dig om att den drar mycket jämfört med andra bilar i samma storleksklass. Visst finns det några dieslar som är bränslesnåla, men de drar inte särskilt mycket mindre.

Och som sagt, skuffen är väl tilltagen. Faktiskt lite större än den jag hade i min förra bil, Ford Mondeo, plus att andra mindre förvaringsutrymmen i Priusen är himla smarta, och många. Så där kan jag inte heller hålla med.

Körglädje kanske vi definierar olika. För mig är det en ren njutning att köra Priusen, även om jag inte kör fort och sladdar omkring längre. Den har bra grepp och lagom kick när man behöver det.

Sittplatsen fram är inga problem alls. Min sambo är 1.90 lång och han sitter mycket bekvämt. Det är i baksätet som han knappt får plats.

Och nej, jag känner inte växlingarna. Kan det vara så att du har en av de äldre Priusmodellerna, där batteriet är placerat i skuffen? Då skulle jag förstå din kritik mera.

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-06-03 17:18
Antal inlägg: 2979

Vi har som synes olika uppfattning.
Jag tycker den är på tok för liten i framsätet.
Lastutrymmet är klart mindre.
Prestandan är kanske okej men jämfört med vad man kan få för 250 000 så är den svår att bevisa förutom miljöaspeketn på varför man skall köpa den.

Pialina2011-07-05 19:19
Antal inlägg: 665

Nu vill jag väcka liv i den här tråden. Vi funderar skarpt på att köpa en begagnad, men en bekant avrådde nyss. Vi är i akut bilbehov och har inte sökt bil länge och inte hunnit sätta oss in i saker och ting, allra minst Prius som vi inte alls tänkt på förr, eftersom vi inte visste att en begagnad låg i lämplig prisklass.

Snälla, hjälp oss! Vad har du för erfarenhet av Priusen? Goda sidor och dåliga? För bilar från år 2005-2010, för åren före och efter det gjordes stora förändringar.

Vi kör mest stadstrafik, är nästan aldrig fler än två i bilen och vill ha en mellanstor bil som är miljövänlig.

mrperfect2011-07-05 19:20
Antal inlägg: 11437

Varför kan man inte ha dragkrok på priusen?

Bitte - Administratör2011-07-05 19:23
Antal inlägg: 24200

Samma sak i akut behov av en bättre andra bil tills vi får den nya C-Maxen om typ 16 Veckor, det kommer inte att fungera med bara 1 bil och den vi köper nu ska vi ha som andra bil och sälja den vi har idag.

Tips mottages på en vettig bil

Bitte

Teacherspet2011-07-05 19:29
Antal inlägg: 124

Åkte just dryga 200 mil i en Volvo V50 Drive. Trots en del virrande i stadstrafik och hårda autobahnmil så slutade förbrukningen på 0,64 L/mil. Lite trött motor men kändes i övrigt stabil och fin (stabilare än V70 imo). Anledningen till mitt förslag till Prius-alternativ är att jag inte tror Priusen är speciellt miljövänlig i sin produktion. Med sin komplicerade drivning krävs transport av diverse delar rund jorden innan bilen är färdig vilket resulterar i dyrt inköp och större miljöpåverkan än man tror.

Pialina2011-07-05 20:54

Mm, hörde sägas om det där med tillverkningen. Volvo V50 Drive är förmodligen mycket bra, men inte en prisklass som är tänkbar. Priusen är väldigt dyr som ny, men sjunker mycket snabbt i värde de första åren, för att sen hålla värdet rätt bra.

Årsmodellerna som är av samma typ som de vi tittat på är 2004-2009, inte det jag sade tidigare.

Snurt2011-07-05 21:07
Antal inlägg: 1304

Hybriden gör att den inte får ha dragkrok, jag har den som surfbil och har brädan inne i bilen. Smart key systemet är super, nyckeln i fickan och man får upp dörrarna, trycker på startknappen och rullar iväg, tyst. 500 Nm är ok.

Pialina2011-07-06 00:13

Än Honda Civic Hybrid, då?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?