Spelrum
Giraffen27
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-06-04 15:23
Antal inlägg: 18678

*evil grin*

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-04 15:23
Antal inlägg: 2483

Nattravn, det blir nog inte mycket skillnad alls, såna program tenderar att vara skräp och gör ett dåligt eller mycket dåligt jobb. Däremot kan man få märkbar skillnad om man installerar om rubb och stubb (eller återställer en image av sin oknasade installation vilket är en snabbare och bekvämare variant, samt att man får behålla alla inställningar)

dudeniro - Ej medlem längre2008-06-04 15:25
Antal inlägg: 6214

Man kan ju köpa ny dator också! ;)

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-04 15:26

Om man vill se vad som autostartas i windows bör man använda ett enkelt program som inte installerar en massa hooks och annat livsfarligt. technet.microsoft.co...63 902.aspx är ett exempel på litet, praktiskt och säkert program.

Pim_2008-06-04 15:26
Antal inlägg: 257

Ett program som rensar bort 8GB på datorn?
Låter ju inte helt nyttigt, kanske dax att sluta klicka på alla "YOU HAVE WON 1000000$!!!!" länkar som finns på hela internet.

Bästa tipset är ju att veta vad man installerar och alltid välja bort alla tillval såsom toolbars osv.
Att ha ett program för att rensa bort program....<-finn ett fel
Gör som ordvältaren säger och ominstallera operativsystemet emellanåt istället.

trashone - Ej medlem längre2008-06-04 15:29
Antal inlägg: 18678

Har folk ingen koll på sin egen burk?
Min dator är min pride and joy, och har som de flesta jag känner god koll vad som sker i den.

dudeniro - Ej medlem längre2008-06-04 15:34
Antal inlägg: 6214

search and destroy är juste, som sagt. Det finns i senare versioner också en funktion också som visar start-up programmen och dess funktion och man kan lätt testa att ta bort program som inte verkar vara annat än sånt som stjäl tid och minne (typ gatway games på min dator).

En så banal grej som inte nämnts är väl att defragmentera datorn över natten, och sedan göra det regelbundet i kombination med att rensa filer och köra något pålitligt (som search and destroy) för att ta bort add ons och malware som virusjägaren kanske missar.

All respekt för att ominstallera som pim och ordvältaren föreslår, men det kan vara lättare sagt än gjort för många "normalanvändare", med tanke på att man kanske inte har full koll på alla program, installationsdisketter, dokument o.s.v.

Kolla också igenom vad du har för program installerade på datorn, och ta bort allt skit som du aldrig använder.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-04 16:13
Antal inlägg: 9141

ordvältaren: Ja, det var så jag tänkte mig det hela. Det smidigaste är ju alltid att bara formatera och installera om så fort något strular. Bara spara de nödvändigaste sakerna som man inte får tag på igen. Om man låter bli att ha massa skit på disken så går den oftast som en spinnande katt ett bra tag.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-04 16:16

Nattravn, det finns väldigt bra disk image program som man kan använda för att göra en klon av hela sin installation. På så sätt kan man enkelt och bekvämt återinstallera allt komplett med inställningar och de program man vill ha på mindre än fem minuter.

dudeniro, ang. spybot så har vi en tråd om dess minnes och prestanda-ätar-förmåga här: www.betapet.se/forum...=- 0#495623
Vad gäller dess effektivitet så tror jag man kommer ganska långt med ett vanligt antivirus i stil med Nod32. När det gäller antivirus är det ju viktigt att välja ett företag som har god kännedom om systemets underliggande arkitektur, spybot tycks ha lite bekymmer med den biten.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-04 16:16

Defrag är också en sån där mirakelkur som inte riktigt har den önskade effekten, skulle jag vilja påstå. Den kanske gör något som datorn mår bra av som inte inte uppfattar, men när man hör folk säga att man ska köra defrag för att datorn går så mycket snabbare sen undrar jag om de har ätit mumsiga svampar, för jag har då aldrig märkt av att jag kan spela Doom 3 på en 386:a efteråt. ;)

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-04 16:17

ordvältaren: Desto mer anledning att inte småpilla med punktmarkeringsborttagnig av diskbajs. ;)

david_i2008-06-04 16:18
Antal inlägg: 373

CCleaner är väldigt bra. Brukar använda det samt Regseeker www.hoverdesk.net/fr...ee ware.htm

Som namnet antyder rensar regseeker enbart registret. Tar lite längre tid på sig när den scannar än CCleaner men är också lite effektivare.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-04 16:23

Nattravn, absolut, man kan defragmentera sina datadiskar ifall man inte har nåt bättre för sig eller saknar utrymme, men en betydligt snabbare lösning är naturligtvis att studsa sin data mot en annan disk och formatera den datadisk man önskar fräscha upp filsystemet hos. Systemdisken kan vara skönt att rensa nån gång ibland, det görs enklast med ett program av typen www.drivesnapshot.de/en/ tillsammans med en parallell windowsinstallation, bootbar cd/usb-version av windows skapad med t.ex. BartPE så att man med ett bekvämt grafiskt interface kan återställa allt fort och lätt.
www.nu2.nu/pebuilder/

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?