Spelrum
Giraffen | 7 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 4 |
Inloggade | 11 |
Mobilspel
Pågående | 20 500 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Marwee | 2008-06-05 17:23 | |
![]() | 5 år räcker inte så långt som man kan tro...min förra sambo hade 8år när hon fick sin 2:a på rackarberget. Eriksberg e nog ett bra alternativ, hyfsat nära Ångströmska. | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-06-05 20:24 | |
![]() | Jag har dock för mig att jag som recentior har förtur på ett antal lägenheter. Dessutom har jag utan denna förtur redan lyckats hamna på 12:e plats på en 2:a på Rackarbergsgatan. Men det kanske är Eriksberg som gäller alltså? | |
Axilanga - Ej medlem längre | 2008-06-05 20:37 | |
![]() | Helt klart! Du kommer inte att ångra dig en sekund. Jag bor själv i Uppsalahem i E:berg efter att ha bott i Studentstaden på Kantorn - omgivningsmässigt ett stort lyft. Skogen runt knuten, Hågadalen ett stenkast ifrån och så 10 min med cykel till stan. Satsa på Blodstenen! | |
Marwee | 2008-06-05 20:47 | |
![]() | Kanske min gamla lya isf=) Blir ledig nu till 1:a juli...Jo men som recce tror jag du har förtur, men jag e osäker på hur det där fungerar. | |
falafelibröd | 2008-06-05 21:50 | |
![]() | studentstaden har en speciell sida för reccebostäder, men det är sällan det finns några lgh där, oftast bara korridorsrum. | |
Maybach | 2008-06-05 22:12 | |
![]() | Eriksberg är trevligt, men det finns ju flera områden som är närmare Ångströms... | |
Gravitation - Ej medlem längre | 2008-06-05 22:28 | |
![]() | Uppsala är Stockholms blindtarm. | |
illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-10 23:35 | |
![]() | Säger du det Gravitation? Då tror jag det blir Lund istället. Någon som har erfarenheter från både Uppsala och Lund? Vilken stad är bäst? | |
Nemi | 2008-06-10 23:56 | |
![]() | Med fem år i kö kan du ju få nästan vad du vill :) Studentstaden och studentnationerna har en mängd lägenheter och studentrum. Vad gäller studentstaden är området rackarberget/gamla studentstaden och flogsta ungefär lika nära till Ångström/Pollaksbacken. Kantorn/Djäknen/Väktargat an är "längst bort" avståndsmässigt. Dock skiljer det max 5 min cykelresa från de olika områdena så det är verkligen inte något problem om du får studentrum på kantorsgatan :) Ångström ligger avsides vart du nu än bosätter dig så du kan ju fundera påom det är något annat du gärna vill bo nära. Både Flogsta-området och Djäkne/Kantor/Väktar-områ det är stort och har studentikos stämning, spontana fester eller tävlingar eller annat händer ofta och är rätt charmigt. (Förra veckan hade massa folk skapat en slags strand-stämning vid kantorsgatan med beachvolley-spelande (finns nät), två uppblåsta pooler med vatten i och massor av handdukar med soldyrkande studenter liggandes på. ) Uppsala är mkt trevligt eftersom det finns så mkt olika nationer och föreningar som hittar på saker hela tiden,lätt att engagera sig om man vill eller bara njuta av att andra orkar engagera sig :) Har inte pluggat någn annan stans me njag har en känsla av att nya studenter får rätt lätt att lära känan folk här, framförallt för att det är så lätt att samlas på nån nation eller liknande. | |
asboi | 2008-06-11 00:02 | |
![]() | Eriksberg är bäst, jätte fint med blodstenen där. Men det var ett jävla snack om gottsöndag, det är ett schysst område. UNT ger inte en särskilt nyanserad bild av området. Om du ska undvika nått så undivk årsta, usch så trist. | |
LadyZara | 2008-06-11 00:06 | |
![]() | Marwee... är det en lägenhet som du hyr ut? | |
RåttanGrisen | 2008-06-11 00:19 | |
![]() | Av studentstadens områden måste jag rekomendera studentstaden/rackarberge t. Det är inte alls så stökigt bland tvåorna och treorna där. Jag har inte en gång störts av annat än grannar som har sex elelr spelar guitarhero, och det har/gör väl folk över hela sverige ändå... Bor många familjer i området, så det kan liksom inte bli särskilt stökigt annat än i korridorshusen. Lägenheterna har bra planlösning och i stort sett alla har balkong. Ska du få en tvåa på rackarberget ska du ha mellan 1000-2200 ködagar. Det skiljer sig beroende på årstid hur lätt respektive svårt det är att få ett kontrakt. Ställ dig hur som helst i bostadskö redan nu i studentstaden, och även i Uppsalahems bostadskö. Fram tills dess att du får tillräckligt många ködagar får du väl försöka hitta något andrahandskontrakt. Kolla på UNTs sidor eller på andra bostadsförmedlare. Många nationer har små trevliga korridorer med diskmaskin, eget badrum osv. Inte särskilt jobbigt korridorsliv. Det finns även många dubletter bland nationernas bostäder, och då behöver man ju bara dela sin vardag med en person... Lycka till! | |
illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-11 00:23 | |
![]() | Jag har redan bott i korridor i fem år. Aldrig mer! ;) | |
Nemi | 2008-06-11 01:07 | |
![]() | Med dina ködagar kan du lätt få en lgh :) | |
Lind4h | 2008-06-11 02:58 | |
![]() | tjena uppsalabor | |
illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-01 11:48 | |
![]() | Kan det verkligen stämma att Blodstenen är ett bra ställe att bo? Alla lediga lägenheter där har haft väldigt få ködagar. Väktargatan och Djäknegatan verkar mycket mer populära i alla fall. Studentstaden och Rackarbergsgatan också. Fast det är kanske mest för att de är närmare city? | |
Nemi | 2008-07-02 00:19 | |
![]() | Blodstenen ligger otroligt off till allt. Väktarn och Djäknen är bra (där bor jag ;) ) och Studentstaden/Rackarbeget med. Ligger rerlativt centralt. Jag skulle aldrig bosätta mig i Blodstenen om jag ville ha ett socialt liv och orka ta mig downtown eller fåfolk att komma på besök, det ligger lite väl avsides. Flogsta och Ekeby är också ok, ca 20 min cykling dit jämfört med 10 till väktarn/kantorn/studentst aden. Det finns inte så många lägenheter så det kan jag förstå att det är svårt att få med få ködagar (du kan få 3000 av mig jag ej behöver..) men att bo i ett studentrum är sjysst det med. Det finns korridorer med 12 eller 6 st boende. Jag har bott i korridor i 4 år och gillade det, visst är det sunkigt ibland i köket osv men man kan träffa mkt trevliga grannar och det händer alltid nåt :) Vill man skärma av sig är det bara att stänga dörren. /Nemi - med koll på studentvärlden i Uppsala sedan 1999 ;) | |
illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-02 00:40 | |
![]() | Tack för tipsen Nemi, det låter rätt rimligt. :) Är det lugnt i Väktarn/Djäken, med tanke på t ex biltrafik och buller i omgivningen? Såg att de håller på att bygga några hus i närheten, sånt kan ju väsnas i några månader också. Det har de gjort bredvid mig senaste året. (Och dessutom spränger de under marken för Norra Länken, så det är lite pseudo-Bagdad här.) | |
Candee | 2008-07-02 01:16 | |
![]() | Mmm..Uppsala är en härlig stad..bodde själv där för många år sen nu..mycket språng på nationerna..härlig tid..off topic jag vet men blev nostalgisk..:) | |
krusidullen | 2008-07-02 01:38 | |
![]() | Ja, det är verkligen jobbigt att behöve cykla 2 km in till stan från Eriksberg. Det kan knäcka vilken människa som helst.. | |