Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 987

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-06-13 16:15
Antal inlägg: 18678

*bjuder in sig till Cajsa-Stina*

Cajsa-Stina2008-06-13 16:19
Antal inlägg: 3154

Ring bara på när du har vägarna förbi så dukar jag fram :)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-13 16:23
Antal inlägg: 7605

En av systersönerna åt nästan enbart köttbullar med potatis eller spagetti under hela sin uppväxt (ketchup, aldrig gräddfil).
Bortkastat att ta med honom på restaurang :P
I alla fall så vände det där någon stans i 20-årsåldern och nu är han gourmet utan dess like.

Minta2008-06-13 17:09
Antal inlägg: 20042

Basilika-, tomat- och mozzarellapaj är jättegott.

Pajskal
2,5 dl mellangrädde
4 ägg
3-4 pkt. mozzarella
4-5 tomater
1 vitlöksklyfta
Parmesanost
Basilika

Klyfta 3-4 tomater stek i olivolja med hackad färsk basilika i vitlöken en stund
Förgrädda pajskalet
Skiva mozzarellan och två tomater och bred ut på pajen
Vispa samman mellangrädde, ägg och den riven parmesanost, salta och peppra och häll blandningen över pajen
In i ugnen 50-60 minuter.

OneW2008-06-13 17:23
Antal inlägg: 1207

mums! Tusen tack minta! den blir mitt projekt i morgon. Tänkte ta och lägga i squash och toppa med en kall sås med creme fraiche med fetaost och vitlök.

Minta2008-06-13 17:59
Antal inlägg: 20042

Jag glömde skriva att tomaterna och basilikan som stekt i olja och vitlök en stund ska bredas ut på pajen tillsammans med den skivade mozzarellan. Häll sedan ägg- och gräddblandningen över och lägg några tomatskivor och basilikablad över. Smaklig måltid.

Åtta Stygn - Ej medlem längre2008-06-13 18:52
Antal inlägg: 100

Varför laga massa god mat när man ändå ska spy upp allt sen. Pappa brukar beställa familjepizza, i år är det min tur att välja smak och jag funderar starkt på en Hawai. Sen blir det snapsvisor, slagsmål och taxi hem. Jag vet att alla känner igen sig egentligen.

OneW2008-06-13 19:22

Åtta Stygn tycker du det var ett tips på sommarmat?? hmm..
sorry men det var uselt och fruktansvärt barnsligt!

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-13 19:43
Antal inlägg: 1609

En lite småkul "förrätt" på midsommarbordet är om man lägger ut ett tiotal skedar på ett fat och lägger på en klick bestående av gräddfil, hummerfond, salt, peppar och några droppar citron, på klicken lägger man på räkor, stenbitsrom, dill och annat gojs man tycker är gott.
Gäster tar sin sked, sticker in den i käften och avnjuter röran!

mamman - Ej medlem längre2008-06-14 00:00
Antal inlägg: 6379

Vi hade 40-årsfest i helgen och det vart mycket lyckat.
Vi hade tillverkat (jag, mamma och syrran) minipajer, vårrullar, pizzasnurror, minismörgåstårta, andra snurror med varierande smak och en massa annat.
Sen hade vi bröd och en massa olika röror man kunde bre på.. tzatziki-liknande, med räkor, fetaoströra, jordnötssås osv...
GOTT

OneW2008-06-14 00:13

Imbattible! Den är tagen på vårat bord! Har du måtten eller är det bara att höfta?

Åtta Stygn - Ej medlem längre2008-06-14 00:17

Ska inte göra mig löjlig nu. Men är midsommar fortfarande en såpass stor högtid att man planerar i förväg och vill bjuda gästerna på det lilla extra utöver sedvanlig sill och potatis?

Åtta Stygn - Ej medlem längre2008-06-14 00:19

Själva hypen är lite småäcklig. Varför inte bjuda sina närmaste på en spontan bjudning två veckor in i september, en regning valfri söndag i oktober etc. Vi svenskar är konstiga.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-14 00:23
Antal inlägg: 1609

Jag har måtten nånstans, hittar dom inte just nu men hojtar till i fall jag hittar det.

Annars är de ju bara att smaka sig fram, häll i typ 3-4 dl gräddfil i en bunke, någon msk hummerfond, en halv tsk citron, salt och peppar efter behag, rör om och låt "mogna" i kylen, och smaka igen efter nån timme, och tillsätt mer om det behövs då... va försiktig med saltet bara :)

Garneringen är ju inte så svår, spritsa ut röran på skeden, lägg på lite räkor och romen och avsluta med dill, det ska väl även va lite rödlök också har jag för mig men de brukar jag alltid skippa...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?