Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 982

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cajus2008-06-12 19:17
Antal inlägg: 47

emm.... jag har provat men går inte för mig iallafall

emmylicious2008-06-12 19:17
Antal inlägg: 4501

Nej, skämt åsido.. Namn funkar inte, bara namn som har andra betydelser. Eftersom Eva var den första kvinnan så benämns ibland kvinnor med "eva" i substantivform. Per är ju typ, per styck och sånt.. Nisse - tomtenisse..

y not2008-06-12 19:17
Antal inlägg: 9014

Cajus det finns mängder med namn som är ord, ta nisse tex, eller en emma som är en typ av stol, karl, linda mm.
Eva ingår ju även i sammamnsättningen evadräkt som du kanske hört.
Klokt av dig att ställa frågor på det du inte förstår, Men att säga att betabet inte är uttänkt ännu pga av att du inte satt dig in i hur de fungerar i det här regleverket var inte så smart.

vulcan2008-06-12 19:17
Antal inlägg: 7666

Betapet är som sagt helt oskyldigt till varför vissa ord är godkända och andra inte. Jag kopierar lite text från spelreglerna (om den är otydlig så går det bra att kritisera mig, eftersom jag skrivit den):

---
Betapet följer rekommendationerna från Svenska Scrabbleförbundet. Det betyder att alla ord i den 13:e upplagan av Svenska Akademiens Ordlista (SAOL13) som står som egna uppslagsord i fetstil och är minst två bokstäver långa är godkända. Det finns ett par smärre undantag:

Ord som innehåller tecknen som inte är en bokstav; t ex ABC-BOK och SUPER-8.
Ord som endast ingår i ett flerordsuttryck som står som ett eget uppslag, t ex SILK SCREEN.
Ord med stor bokstav i som pH och Dalarna får spelas, detta är en ändring mot tidigare version av reglerna som Betapet använde t.o.m. september 2007

Ord med accenttecken som ALLÉ och PIETÀ är tillåtna att lägga utan hinder av att accenten inte finns med på bokstavsbrickan.

De flesta fetstilta uppslagsord i SAOL står i sin grammatiska grundform. Det betyder att böjningar som *HUNDAR, *KÖRDE eller *FINARE inte kan läggas. Dock finns ett antal oregelbundna böjningar upptagna som egna uppslagsord. Mängden av sådana har utökats väsentligt i och med den 13:e upplagan. Med oregelbunden avses byte av vokalljud (som i NYPA-NÖP-NUPIT och FOT-FÖTTER), avvikande böjningsmönster (HA-HADE-HAFT, ÖGA-ÖGON) och några adjektiv och adverb som kompareras med helt andra ordstammar (DÅLIG-SÄMRE-SÄMST, GÄRNA-HELLRE-HELST)

Mer information kan fås på Svenska Scrabbleförbundets hemsida.
---

Cajus2008-06-12 19:19

Såri då men tanken går snabbt till det när vissa ord funkar och vissa man inte hört ens drabblar det in poäng för

SORRY no hard feelings!

emmylicious2008-06-12 19:20
Antal inlägg: 4501

skit, du hann före vulcan! jag kopierade det precis :P

y not2008-06-12 19:20

*kritiserar vulcan*

y not2008-06-12 19:21

Cajus den bästa lösningen är alltså att inhandla SAOL och lära sig den utantill.

Cajus2008-06-12 19:23

JEPP tnx ALLIHOPA vi syns under spel.
:))))))))))))
(hoppas jag vinner ER bara):)

y not2008-06-12 19:24

inte en chans :))

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!