Spelrum
Giraffen | 45 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 65 |
Mobilspel
Pågående | 20 119 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
HumbleBug | 2006-01-14 13:23 | |
![]() | 90 % kommer från en vän som jobbat i restaurangbranschen. Men jag ska se om jag kan finna tryckt fakta. | |
minmaria | 2006-01-14 13:29 | |
![]() | Det är lugnt. har jobbat i restaurangkök, och där var det inte på det viset. Kommentar om hötorgshallen, de säljer det som "hästentrecote", man vet vad man köper. Då är det ju upp till var och en. Är för ursprung även på restaurangerna, men tror tyvärr att det krävs lagstiftning för att ha en chans att slå igenom. | |
Stepe543 | 2006-01-14 13:30 | |
![]() | det finns vissa benämningar på saker och ting som är fasta för attt alla ska veta vad man pratar om. Om jag säger lutfisk t.ex, då man att jag pratar om fisken Långa som har behandlats på ett visst sätt. Om jag säger ansjovis, så vet man att jag pratar om Kryddad skarpsill och inget annat. Pratar man om entrecote, så pratar man om NÖTkött och inget annat!!! Om det finns handlare och krögare som saluför hästentrecote, så är det dags för oss konsumenter att säga ifrån. Entrecote är från NÖT. Men fortfarande så vill jag också veta var HumbleBug fick sin siffra ifrån. Var har du beviset för det du påstår? | |
HumbleBug | 2006-01-14 13:47 | |
![]() | Problemet här tycker jag inte är att äta eller inte äta hästkött, utan helt enkelt att man blir lurad i tron att man äter nåt annat. Du vet helt enkelt inte vad du får i dig. Hittar inga roliga detaljer just nu, men jag fortsätter leta. "- Huvudparten av svenskt hästkött går till restaurangerna, ytterligt lite går till charkuterivaror." www.rhr.nu/slakt/ridsp.ht m Det finns hästkött i vår snabbmat: www.konsumentverket....go ryId=509 | |
Leoella | 2006-01-14 14:44 | |
![]() | Min åsikt är att man naturligtvis ska få veta vad det är man äter på restaurangen. Däremot är jag tveksam till uppgifterna om att så mycket är hästkött... när det var reportage på tv om alla stackars hästar (och andra djur) som åkte i plågsamma transporter till andra delar av Europa så påstod man att det STORA problemet som gör att just hästar exporteras till slakt faktiskt beror på att utländska slakterier betalar mycket mer för hästkött än i Sverige. Detta i sin tur beror på att folk i Sverige generellt äter väldigt lite hästkött. Många verkar ha problem med att äta häst, helt enkelt. Själv äter jag gladeligen häst. I regel så är ju hästar (i Sverige) inte uppfödda för köttproduktion och sannolikt har kanske hästar ofta haft ett mer stimulerande liv än en gris som stått inomhus hela sitt liv. Dock ser jag sällan hästkött till salu.... bara hamburgerköttet till mackorna. //hästägare | |
BoNKo | 2006-01-14 16:34 | |
![]() | Var är din fakta nånstans då Stepe? Entrecote = NÖTkött? | |
Blue Ztar | 2006-01-14 16:42 | |
![]() | BoNKo: Stepe har rätt. Vill du ha en källa så kan vi ta NE: "den styckningsdetalj av kött som sitter mellan revbenen (placerad mellan högrev och biff) på nötdjur. Det ganska fettbemängda köttet används ofta till rostbiff eller, i utskuret skick, helstekt, à son aise, eller som biff serverat med skiftande garnityr. Entrecote är också en internationell benämning på en benfri, tjock skiva nötkött." | |
BoNKo | 2006-01-14 16:50 | |
![]() | Ok =) Själv hade jag ingen aning, tycker iofs att det låter något skumt att just Hötorgshallen säljer entrecote som hästentrecote =/ Äter absolut inte häst men hela den här diskussionen är ganska förrvirrande =) | |
eurythmech - Ej medlem längre | 2006-01-14 17:13 | |
![]() | Det känns ju inte som att hästkött någonsin blir entrecote bara för att någon lallare på hötorgshallen skriver så. | |
Knut Kristen - Ej medlem längre | 2006-01-14 17:21 | |
![]() | Är det gamla döda travhästar då eller? Varför skulle det va så mycket hästkött till bearnaisesåsen på krogen, det är ju mycket dyrare djur. | |
HumbleBug | 2006-01-14 17:27 | |
![]() | Mycket av hästköttet importeras tydligen från Brazilien. | |
myran_64 - Ej medlem längre | 2006-01-14 18:01 | |
![]() | likaså i södertälje finns det en "galleria" där köttaffären säljer hästentrecote, om entrecote betyder mellan revben så kan väl det vara mellan vilka revben som helst, eller läste jag fel? kan så vara är lite virrig i så fall ber jag om ursäkt redan innan jag blir påhoppad =) | |
Blue Ztar | 2006-01-14 18:03 | |
![]() | "mellan revbenen (...) på nötdjur" | |
myran_64 - Ej medlem längre | 2006-01-14 18:09 | |
![]() | oki, lite trött och läser fort... =) tack snälla...Men likt förbannat så kallas samma bit på hästen för Entrecote.. | |
Knut Kristen - Ej medlem längre | 2006-01-14 18:12 | |
![]() | Hmm, men vilka djur räknas till nötdjur då? När man ätit på vissa pizzerior känner man sig övertygad om att råttan måste vara ett nötdjur... | |
Leoella | 2006-01-14 19:15 | |
![]() | Knut>> jag kan rekommendera en bra bok: Råtta i pizzan av Bengt af Klintberg. | |
nina73 - Ej medlem längre | 2006-01-14 19:33 | |
![]() | för oss som gillar hamburgerkött... ni har väl uppmärksammat, att även scan, säljer numer.. "hamburgerkött" gjort av nöt !!!!.. trodde de var ett skyddat märke jag !?!?! | |
Leoella | 2006-01-14 19:47 | |
![]() | hamburgerkött av häst är det köttet som säljs som pålägget hamburgerkött och inget annat. Hamburgerkött i hamburgare är i regel av nöt. | |
eurythmech - Ej medlem längre | 2006-01-14 20:29 | |
![]() | "oki, lite trött och läser fort... =) tack snälla...Men likt förbannat så kallas samma bit på hästen för Entrecote.." Kallas inkorrekt, ja. | |
myran_64 - Ej medlem längre | 2006-01-14 20:33 | |
![]() | har jag sagt något annat då? jag påstår inte att det är rätt att det heter (häst) entrecote, men likt förbannat så finns det. Det var det som det pratades om tidigare i tråden. | |