Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade84
Mobilspel
Pågående19 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-06-19 11:57
Antal inlägg: 18678

Håller med MissT.
Ogillar dock "han var otrogen" trådar o dyl. Ogillar ännu mer "den ljög"trådar där bägge är betapettare.

Pg up - Ej medlem längre2008-06-19 13:15
Antal inlägg: 1354

Belasta sina vänner?

Tja, har man en god vän som lyssnar så är det ingen belastning.
Eller, jag talar bara av egna erfarenheter. Brukar inte tycka att det är en belastning om min goda vän har ett problem som denne vill vädra inför någon.
Och älta behöver man väl inte?
Om man ältar ett problem, då är det nog dags att gå i terapi för att få bukt på problemet.

Pg up - Ej medlem längre2008-06-19 13:29

Och, många nämnde angående att det kan ske vilken tid på dygnet som helst. T.ex på natten.
Ja, om denne blir drabbad mitt i natten helt plötsligt så går det väl att "genomlida" natten av sig självt? Tills det har blivit dag.

Finns så mycket man kan göra om något har hänt, t.ex på natten,
då kan man göra allt annat än skriva ut sina problem på betapet forumet i hopp om att få sympati och medhåll. Som jag nämnde tidigare: kreaktivitet.

le-lou2008-06-19 13:36
Antal inlägg: 17500

pg up, varför skulle det vara negativt att skriva av sig på nätet? jag menar mer, på vilket sätt stör det dig?

Pg up - Ej medlem längre2008-06-19 13:41

le-lou, Det är mer oroväckande än störande.
Var har privatlivet tagit vägen?

Nu talar jag om offentliga ställen här ute,
folk söker efter sympati och medhåll av en drös med okända, olika människor.
och det är synd då folk skriver lite vad som helst åt personen
som egentligen skulle kunna få mer stöd "IRL".

MissT2008-06-19 15:07
Antal inlägg: 1110

Pg up du förutsätter att alla människor har nära vänner vilket inte är verkligheten. Många människor lever ensamma med ett fåtal bekanta som man kaske har jobbat med, gått i skola med etc. Alla har inte det stöd de behöver från vänner eller familj men det är ju lite överdrivet att skick iväg personen i fråga till en psykolog.

Alla värnar kanske inte lika mycket om sitt privatliv som du. Varför inte bara acceptera att alla är olika och glädjas åt de som kan finna tröst och stöd ur ett froum på internet istället för att deppa ihop och kanske rent utav skada sig själv?

Miss_jk2008-06-19 15:12
Antal inlägg: 8941

Privatlivet värnar man om i den mån man vill.
För övrigt, vem vet att det är jag på bilden? Finns det någon som på allvar tror att jag heter Fröken Järnkamin? Jag kanske är en 45-årig kille som behöver lite tips. Behöver absolut inte betyda att man lämnar ut sig bara för att man skriver om problemen på ett forum.

elPatron - Ej medlem längre2008-06-19 15:21
Antal inlägg: 2131

tufflan:

1. Antingen ser du ut som en katta eller.....
2. så följer du inte reglementet att ha en personlig bild :P

Vilket alt e rätt?

Pg up - Ej medlem längre2008-06-19 15:25

Ni som har bild är inte speciellt anonyma med tanke på att det är enkelt att känna igen er om ni vore i samma rum, förresten!

Nåväl, bekymrande att se alla dessa utvikningar var om vart annat men jag ska nog blunda. Det är ett tips? Eller vad har ni för råd till mig, mer än samma vanliga babbel om att "acceptera olikheter". Vilket jag gör ÄVEN fast jag anser att det är bekymrade att folk viker ut sina liv hur som helst för vem som helst.

zmiley2008-06-19 15:25
Antal inlägg: 2170

Bra poäng Miss jk. Förutom valmöjligheten när det gäller intima detaljer har man faktiskt möjligheten att vara anonym i viss grad. Likväl får man vara beredd på att ta emot svar och inlägg som inte alltid är helt seriösa från t.ex. såna som jag.

Fast jag är jädrigt besviken, tyckte Fröken Järnkamin var så himla gulligt namn. Passar bra in på mitt största intresse.

MissT2008-06-19 15:27
Antal inlägg: 1110

Pg up vad är det som är så bekymrande? Jag förstår inte din problematik.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-19 15:29
Antal inlägg: 1609

Pg up, har du ingen vän du kan tala ut dessa bekymmer med?

le-lou2008-06-19 16:37

pg up , nej jag försöker förstå hur du menar men jag gör det inte faktiskt, jag ser inget konstigt i det eftersom det är ju på nätet man kan vara anonym till skillnad från verkliga livet.
Så att hänga ut sig själv blir ju inte så uthängande egentligen, eller hur? Dessutom är det ingen som tvingar en heller.

Håller med MissT, i vår ålder (hosthost) tunnas vänskapsbanden ut en smula, folk har familjet och annat för sig som gör att man inte ses så ofta som man gjorde innan. Jag är ingen telefonmänniska, dessutom gillar jag inte att belasta mina vänner med problem om jag tex vet att de själva har det.

Vissa av mina personliga problem föredrar jag helt att ta i forum på nätet. Det kan vara alltför personligt för att jag ens vill att mina nära vänner ska veta nåt om det, sedan kan det vara så att istället för att ha 5 personer (i min närhet) så får jag hux flux ett hundratal personer som kan ge sin syn på saken, och chansen är desto större för att nån av dessa 100 har samma erfarenheter än mina 5 kompisar irl.
Jag har flera ggr blivit "hjälpt" av helt okända här ute och det är jag otroligt tacksam för :).

Det är faktiskt en av de stora fördelarna med internet som jag ser det, att kunna nå ut till så många (och att bli nådd av många).

Pg up - Ej medlem längre2008-06-19 17:00

Som jag skrev tidigare, jag tror inte internet kan lösa en människas problem eller finnas där som ett slags tröst, helst inte då vi talar om offentlighet och inte direkt om t.ex msn.

Att "hänga ut sig själv" på t.ex detta forum, är bekymrande som det framgått här tidigare.

Ang belastning, men det är "ok" att belasta offentligheten med problem? Kan bli en aning patetiskt och suktande efter sympati och egoistiskt då det har att göra med många människor i offentlighetens centrum.

Som jag ser det så är en god vän någon som man inte belastar saker och ting med, man talar MED personen och inte sätter en 1 kg sten ovanför skallen på denne. Törs man inte tala med sin närstående vän om det så är det inte en speciellt närstående.

Och som jag även nämnde här tidigare så är ni inte speciellt anonyma de som har bild på sig. Anonymitet enligt mig är varken namn eller bild som kan kopplas ihop "IRL".

Pg up - Ej medlem längre2008-06-19 17:01

*är att ha varken..

le-lou2008-06-19 17:12

nej men är man inne på forum och läser så godtar man ju samtidigt att få information skriven av andra, right? Det är ju också självvalt. Både att läsa och att svara på.

En god vän löser inte alla problem, inte heller folk som skriver i forum. Men man kan lösa sina problem själv med lite bollplank, och de bollplanken tycker jag det är upp till var och en att välja, vilka de ska bli och vara :).

zmiley2008-06-19 17:14
Antal inlägg: 2170

Det kan till och med vara så att problemlösningen är så enkel som en spark i häcken, och det delas ju ut en och annan häromkring......

le-lou2008-06-19 17:14

mitt nej där, är som svar på din fråga om det är rätt att belasta .

Miss_jk2008-06-19 17:39
Antal inlägg: 8941

Jag skrev ju just att, hur kan du veta att det verkligen är jag på bilden? Jag vet _minst_ en som inte har en bild på sig själv, men likförb en närbild på ett ansikte.

Pg up: "Som jag skrev tidigare, jag tror inte internet kan lösa en människas problem eller finnas där som ett slags tröst, helst inte då vi talar om offentlighet och inte direkt om t.ex msn."

Det är väl klart att det kan! Finnas som en tröst alltså. Jag tror inte heller att det kommer lösa särskilt många problem, men tips och råd på hur man ska gå tillväga i situationer som "mina" vänner aldrig hamnat i kan man mycket väl få.

Minta2008-06-19 17:52
Antal inlägg: 20042

Pg up: Nej, man kan inte lösa sina problem på betapet om du med det menar att någon annan ska göra det. Men bara genom att ventilera dem och ge uttryck för dem har man kommit en bit på väg. Vänner kan inte göra mer än så. Finnas där och lyssna, Problemen löser man själv.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?