Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
39
Inloggade83
Mobilspel
Pågående19 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sjutusan2008-06-19 16:56
Antal inlägg: 824

Vi diskuterar just nu i fikarummet, och jag kommer fram till att alla här vill helst av allt se ut som sin motsats. Ljus vill vara mörk och vice versa. Liten mun vill ha stor, kort vill vara lång och tvärtom. Skumt....

Mnd2008-06-19 22:47
Antal inlägg: 147

Det verkar vara vanligt, att alltid vilja ha det man saknar. Oavsett det handlar om skönhet eller inte.

_Candid - Ej medlem längre2008-06-20 09:23
Antal inlägg: 2602

Alltså förlåt om jag verkar mästrande eller något när jag försöker förklara mitt inlägg, men faktum är flertalet av alla modeller har ett BMI som är för lågt ur hälsosynpunkt, och modellerna blir väl ändå till samhällets idealbilder och till våra förebilder?
Någon tyckte att jag gav en förenklad bild av vad män uppfattar som vackert när jag pekade på biologiska faktorer. Jag tror att det ligger mycket i det jag sa och för det andra vågar jag påstå att det är media som ger oss en lite väl förenklad bild av vad vi borde tycka är vackert - som vi köper!
Ja, hur skulle ni reagera om det var modeller i size medium istället för X-small som log i reklamen för den där mascaran eller det där tvättmedlet ni såg i tv-rutan? "Naturligt smala", sa någon. Ok, även om jag skulle köpa att de var smala av naturen så ger de i vilket fall som helst en för enhetlig bild av hur en idealkvinna "bör" se ut.

Och att plastikoperationerna inte skulle ha ökat; fråga dina föräldrar om det var lika vanligt att var och varannan gick till plastikkirurgen då de var unga. Tänk efter, låt oss säga tio år tillbaka och jämför med idag, har det inte blivit mer hysteri kring plastikkirurgin, med läppar och bröst som förstoras och rynkor som slätas ut? -Jag vågar påstå det också, samt att mycket av den här trenden faktiskt kommer sig av vilka människor man väljer att visa upp i media.
Bland såpastjärnor, modeller och kändisar är skönhetsoperationer inte alls något ovanligt.

Ska fundera och återkommer då jag har något mer att tillföra diskussionen, det här blev mest ett försvar och en förklaring till mitt första inlägg ;)

illiterate - Ej medlem längre2008-06-20 09:41
Antal inlägg: 6521

Rent estetiskt så brukar jag rita ohälsosamma proportioner på människokroppar när jag målar, om jag vill att det ska se snyggt eller intressant ut. Tycker också att man ser en hel del av dessa tendenser i många datorspel och tecknade filmer.

Minta2008-06-20 10:02
Antal inlägg: 20042

En undersökning visade att kvinnor i väldigt hög grad väljer "vackra" män, med symmetriska drag eftersom det signalerar hälsa och sundhet som upa säger. Allt som är motsatsen till defekter och deformiteter. Det är en garant för friska barn. Detsamma gäller för män, kvinnors utseende ska signalera fruktsamhet och friska gener. Det är vi "förutbestämda" att tycka är vackert.

Mnd2008-06-20 11:38
Antal inlägg: 147

Jag hittade ett intressant citat av Anatole France (1844-1924)

"Om jag finge välja bland den brokiga massa böcker som kommer ut hundra år efter min död, vet ni vilken jag skulle ta?...Nej, jag skulle inte ta en roman i detta framtida bibliotek och inte heller någon historisk bok, ty i den mån den innehåller något av intresse är den också en roman.
Min vän, jag skulle helt simpelt välja en modejournal för att se hur kvinnorna klär sig ett sekel efter min bortgång. Och dessa klädtrasor skulle säga mig mer om framtidens människor än alla filosofer, författare, predikanter och vetenskapsmän"

Något att fundera på kanske, i sammanhanget.

Minta2008-06-20 11:57
Antal inlägg: 20042

Men mode handlar mer om yttre saker, skönhet är nog universellt och densamma över tid. "Fixeringen" nu tycks handla om kontroll och strävan efter perfektion tycker jag. Vi kommer nog snart att se på en "ful" som vi gör på mycket tjocka nu. En slags dålig eller slapp moral, de gör ingenting åt sitt utseende. Nu när vi kan det, så kan det nästan bli ett krav. Man ser snart inte en kroknäsa längre mm, eller normalt åldrade personer. I amerikanska filmer är de en sällsynthet.

_Candid - Ej medlem längre2008-06-20 12:32

Jag tror att det ligger väldigt mycket i det Minta säger, att vi omedvetet söker efter symmetri och i det som är friskt och sunt hos vår partner, för att föra de goda arvsanlagen vidare så att vi får välmående barn.
Men med smink, olika attribut och i extrema fall kirurgiska ingrepp, kan vi lura ögat så att vår partner tror att vi besitter genetiska fördelar vi i själva verket inte har och på så vis förs dessa fördelar naturligtvis inte vidare till avkomman, och till viss del är det väl just detta som skönhetsindustrin tjänar sina pengar på och har sin drivkraft i.

trashone - Ej medlem längre2008-06-20 12:35
Antal inlägg: 18678

Mina ideal varierar med humör och åldern. Förr så lät jag tidningar påverka men numera kan jag finna mig tycka väldigt varierande utseenden vara tilltalande. Tillhör nog de som finner en avart intressant.

_Candid - Ej medlem längre2008-06-20 12:59

I enlighet med mitt första exempel så är det däremot inte alltid de attribut som är mest gynnsamma för fortplantningen som förespråkas av media, idealet har varierat över tid och med god marknadsföring kan nya "ideal" inpräntas i oss, så att t ex kvinnans bild av vad en vacker kvinna är (som hon har fått genom media) inte stämmer överens med mannens bild av en vacker kvinna.

Mnd-s citat var intressant ur den aspekten att det koncentrerar sig på modeidealet för just kvinnan. Så gjorde också jag omedvetet i mitt första inlägg. Ligger de något i detta? Är dagens tänkande i ideal främst koncentrerade på kvinnan? Det verkar ju finnas fler produkter, sminkartiklar och attribut för att försköna just kvinnan, och när jag funderar över hur det manliga idealet ser ut har jag ingen lika tydlig bild att leverera.
Jag säger inte att det är så, men är kvinnan mer föremål för ideals-tänkande än vad mannen är, och varför är det i så fall så?

Budalv - Ej medlem längre2008-06-20 13:31
Antal inlägg: 2199

Symmetri säger ju så värst mycket. Är det ett skönhetsideal med två identiska pliriga fiskögon? Jag tror de flesta skulle säga att en det var vackrare med två gigantiska själfulla rådjursögon som var lite olika högt placerade.

Exempel 1: Krokig näsa, vackra snälla ögon:
www.cnn.com/SPECIALS....p hoto.jpg

Exempel 2: Lite sned placering av ögon, men mitt intryck är att personen är mer symmetrisk än exempel 1.:
upload.wikimedia.org...-B ush.jpeg

Utan att blanda in politik eller karaktär, säger jag att 1 ser en smula inbjudande ut, medan 2 inte känns ett direkt spännande.

trashone - Ej medlem längre2008-06-20 13:32
Antal inlägg: 18678

Brr vilka länkar. Kommer aldrig förlåta dig.

Budalv - Ej medlem längre2008-06-20 13:32

Symmetri säger ju -inte- så värst mycket, ska det vara.

_Candid - Ej medlem längre2008-06-20 13:59

Om inte karaktär eller politik ska blandas in kan vi ju inte utgå ifrån att bedömma utseendet på personer som de flesta redan hyser starka negativa åsikter om på grund av deras handlande som kanske inte är heelt okänt ;)
I de flesta fall så är det trots allt personer som har ett symmetriskt yttre som marknadsförs som ideal. När vi lär känna en person är det kanske just avvikelser från normen som gör att de ser spännande ut, får personlighet och karaktär. Men vårt omedvetna skönhetsideal styrs nog ändå ofta av ett tänkande i bland annat symmetri.

Budalv - Ej medlem längre2008-06-20 14:10

_Candid: Hur bedömmer du profilbilder?

beaujolais - Ej medlem längre2008-06-20 14:17
Antal inlägg: 338

Är det inte så att kvinnor jämför sig med andra och gör sig vacker för att konkurrera. Utan att ta reda på vad karlarna egentligen gillar. Man förväntar sig att de ska gilla smala, brunbrända, storbystade och gärna lite korkade brudar - för så ser de flesta ut i porrfilmer och inom andra "manliga intressesfärer". Så så ska man vara. Men i verkligheten då? Jag har inget emot en trevlig man med kulmage eller tunt hår så länge han är fräsch och vänlig. Det väljer jag 100 ggr hellre än en med sexpack och jämna vita tänder som klär sig skitigt eller är dryg och störig. Sen att man vid första ögonkastet väljer den sistnämnda... jo men man blir snart varse om problemen och byter blickfång.

Budalv - Ej medlem längre2008-06-20 14:22

Jag känner att Greta Garbo ger mig skönhetsupplevelser varje gång jag ser henne, men i verkligheten vill jag inte ens ha en kvinna, utan nöjer mig med ett kort på Boy George vid nattygsbordet.

Budalv - Ej medlem längre2008-06-20 14:34

_Candid: Sorry, bedömer, inte bedömMer, hihi. Exempel på vad jag menar:

elinis.blogg.se/imag...22 6700.jpg

upload.wikimedia.org...pr ofil.jpg

Här finns ju ingen spegelsymmetri att tillgå, men jag får iaf snabbt en uppfattning om skönheten i de här bilderna och jag frågar mig inte alls om den andra sidan ser likadan ut eller om den ens finns.

upa - Ej medlem längre2008-06-20 15:24
Antal inlägg: 2565

Budalv, jag tror du föreställer dig resten av ansiktet varför det inte alla gånger behövs en helhet för att kunna uppleva helheten. Hade det däremot senare visat sig att andra halvan var missbildat hade du nog snarast ändrat uppfattning.
Rådjursögon tror jag väcker vår sympati för att det påminner om rådjur som i sin tur påminner om människobebisar :) Vi gillar bebisar.
Skönhetsupplevelser ska ju inte förväxlas med ren attraktion. Då får man nog konstvärlden emot sig.

_Candid - Ej medlem längre2008-06-20 15:34

Hur jag själv bedömer, ja, jag attraheras nog av att någon ser sympatisk och trevlig ut, det kan finnas så mycket hos andra som tilltalar mig för övrigt, kan variera från person till person och jag har ingen mall jag utgår ifrån :)
Sedan, vilka jag själv väljer att umgås med baserar jag inte det minsta på deras utseenden, är en människa vacker som person spelar det ingen roll hur den ser ut, den kommer ändå att utstråla något vackert.
Men jag talar inte utifrån mig personligen ;) Försöker att föra ett resonemang hur man generellt ser på skönhet, främst som yttre attribut, och det ideal som många strävar efter att efterlikna och vad som troligen kan vara drivkrafterna bakom det.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?