Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
illiterate - Ej medlem längre2008-06-22 14:45
Antal inlägg: 6521

Och oavsett om du råkar bli trött och förvirrad så sänker du ditt blodtryck och din hjärtfrekvens, och undviker divserse stressrelaterade sjukdomar.

cucurbita2008-06-22 15:41
Antal inlägg: 26

Jag brukade använda en variant av powernap när jag gick på gymnasiet, jag stödde ena armbågen mot bänklocket och vilade hakan mot handens översida. När jag somnade föll armen ned mot bänklocket varvid jag genast vaknade till. Jag kunde på så vis powernappa mig igenom många oändligt trista lektioner i egentligen intressanta ämnen, utan att förefalla ett dugg mindre alert än vad som är brukligt för en tonåring.

lamaglama2008-06-22 15:52
Antal inlägg: 439

Vår vakenhet/sömnighet styrs i hög grad av hur stor ljusmängd som träffar vår retina. Frisättning av sömnighetshormonet melatonin sker främst när det är mörkt, den avstannar när det är ljust. Därför kan man vara sömnig hela vintern igenom vid våra breddgrader, eftersom det aldrig blir tillräckligt ljust för att melatoninfrisättningen skall upphöra. Jag föreslår att du sätter på dig solglasögon eller lägger en mörk handduk etc över ögonen om du vill sova på dagen för att justera din dygnsrytm.

jeehunmoon2008-06-23 14:53
Antal inlägg: 479

Lamaglama, mitt problem är att jag vaknar alldeles för sent alldeles för ofta och har verkligen inga problem med sömnbrist. Jag har oftast problem med att sova på dagen nuförtiden för jag har sovit tillräckligt natten innan.
Men om man skulle ändra på det här och pressa upp sig och införa sova-på-dan.
Är det sova 15min, 45min eller vakna precis när man somnar som bäst kompenserar sömnbristen?

Och illiterate, rekommenderar du metoden du länkade till eller hittade du bara första bästa på ntäet som speglade tråden?

illiterate - Ej medlem längre2008-06-23 15:08
Antal inlägg: 6521

Metoden kan jag inte rekommendera. Jag har bara testat den en gång, men den funkade inte alls.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?