Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 21:53
Antal inlägg: 2590

Tack för tipset. : ) Grejen var att jag höll med dig så jag hade inget mothugg att bjuda på alls och därför kändes det lite lamt att svara. Men feedback ja! Jo, jag tror också det. Plus att det i själva tänket ligger närmare tillhands att ta fram rätt och fel istället för att ta upp vad man känner förknippat med det man tycker är fel. Säger man samtidigt vad man känner i kombination med tyckandet och dessutom med en slags bakgrundshistorik så är det väldigt givande. Fast det finns väl begränsat utrymme för det både tid- och energimässigt, i synnerhet på ett diskussionsforum på nätet. ; )

elPatron - Ej medlem längre2008-06-22 22:08
Antal inlägg: 2131

Får man prata BDSM i denna tråden då?? ;)

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 22:13

elPatron: Det beror på vad vulkan och mommesfrites tycker. (Vulkan äger betapet och mommesfrites är min idol.)

Men framförallt är jag såklart intresserad av att veta varför du vill göra det. ; p

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 22:13

Vulcan menar jag förstås.

elPatron - Ej medlem längre2008-06-22 22:15
Antal inlägg: 2131

Gariam: du skrev "Jag upplever det som att det blir mer intressant och givande överlag när folk pratar om sådant de vet något om, d.v.s sådant som de själva erfarit, gjort och gör, istället för att enbart prata om vad ANDRA gör/inte gör eller borde göra."

Och BDSM kan jag... svar nog? ;)

zmiley2008-06-22 22:27
Antal inlägg: 2170

Ös på!! Det här blir spännande.....

Dyslekso2008-06-22 22:39
Antal inlägg: 8945

Jag tycker ungefär tvärtemot dig, Gariam.:) Jag är relativt ointresserad av folks personliga erfarenheter i förhållande till ämnet i fråga. En intressant synpunkt är en intressant synpunkt, oavsett vad för livserfarenheter som föregår den. Och kritik av andras synpunkter och beteenden är också intressant om den framförs på ett intelligent sätt. Är man ivrig att berätta om sina egna livserfarenheter så har man ofta inte så mycket intressant i övrigt att komma med, alltså argumentation med lite tankehöjd, är min erfarenhet::)

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 22:46

Okej Dyslekso, så du gillar alltså moral baserat på typ... bibeln?

Dyslekso2008-06-22 22:53

Jag uppskattar bra argument, vad Bibeln har med det att göra förstår jag inte.

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 22:54

Dys: Gör man hellre slutsatser och synteser enkom baserat från böcker istället för på det du verkar värdera så högt ("intelligens", intellektualism, filosofi, o.s.v) i kombination med det man själv erfar och tolkar utifrån sin egna perception som människa vandrandes genom livet så blir jag faktiskt lite mörkrädd.

Det ena behöver inte utesluta det andra och ett dualistiskt synsätt brukar jag uppleva som alldeles för begränsande. Jag tycker att det är väldigt "intelligent" eller åtminstone smart att tänka innan man talar, och att filosofera över varför man har de åsikter och den moral som man har. Har man inte grundat den egna moralen i sina egna erfarenheter så kan man väl lika gärna lobotomera sig.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-22 22:57
Antal inlägg: 7605

Gariam, men tack för dina snälla ord, *generad*...
Bdsm är inte min grej, det får de hålla på med som uppskattar det...

upa - Ej medlem längre2008-06-22 22:59
Antal inlägg: 2565

Uppfattningen om rätt och fel behöver definitivt inte ha att göra med sina egna erfarenheter. Det om något tror jag är begränsande.
Jag håller för övrigt med Dyslekso att åsikter baserat på egna erfarenheter är ganska ointressant.

Vad är det som säger att man inte har filosoferat sig fram till det som står i bibeln och anser att det är sanning?

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 23:00

Jo mommes, det är sant! (Är bara glad att jag fick tillfälle att deklarera det. : ) Fortsatt skön sommar!)

Nej, det är inte riktigt min grej heller. (Därför låtsades jag att jag inte hörde.)

Dyslekso2008-06-22 23:01

Vem drar slutsatser enkom baserat på böcker? Inte jag. Vem är det du argumenterar emot här, bokstavstroende kristna eller?

Självklart finns det en personlig resonansbotten för varför man har en viss typ av inställning. Men för de ämnen som jag finner intressanta har inte de personliga erfarenheterna så stor betydelse.

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 23:03

Men upa och dys:

När jag skapar åsikter och moral gör jag vanligtvis det genom typ tes, antites och syntes. Hur gör ni? Har ni inte er egna perception och erfarenhet som någon grund alls, hur gör ni då...? Läser ni en kurs på universitetet och ropar jippi, nu vet jag hur man tycker! Eller?

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 23:04

Okej, dys - berätta gärna vad du tycker är relevant och intressant då istället. Vilka ämnen tycker du är intressanta och vilka argument är intelligenta?

Dyslekso2008-06-22 23:21

Gariam: "Läser ni en kurs på universitetet och ropar jippi, nu vet jag hur man tycker! Eller?"

Det verkar inte så troligt va, eller vad tycker du själv?:)

Om vi säger så här då: när du berättar om dina egna erfarenheter kring ett ämne, säg abort som ju diskuterats flitigt, så har jag såklart mina egna skäl till varför jag tycker dina argument är bra. Att du upplevde aborten på ett visst sätt är inte intressant i relation till exempelvis den filosofiska aspekten kring när ett liv börjar. Du berättar bara att DU var ledsen eller lättad eller vad det nu månde vara. Vad har det för betydelse kring den aspekt jag nämnde? Inte så stor, säger jag.

"Vilka ämnen tycker du är intressanta och vilka argument är intelligenta?"

Vill du att jag ska leta upp inlägg på forumet eller?:) Oss emellan är finner jag väl inte så många ämnen högintressanta. Gör du?

upa - Ej medlem längre2008-06-22 23:21
Antal inlägg: 2565

Ja, du tar ju upp en viktig sak där Gariam, jag tror det är viktigt att veta HUR och VARFÖR man tycker mer än VAD man tycker.

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 23:32

Dys: OK, skönt att höra.
Det är klart att upplevelsen spelar in även om den inte utgör hela grunden för ens resonemang. Har man upplevt det som att man verkligen har ett annat slags liv i sig tidigt under graviditeten så tror jag det är svårt att komma ifrån det i framtida åsikter i frågan oavsett om andra tycker att det är intressant eller inte. Personligen tycker jag att även få veta sådana "detaljer" i någons argumentation är superintressant. Jag värderar den personliga upplevelsen högt, kanske högre än de flesta. Jag är oftast heller inte alls ute efter att "vinna" diskussioner eller något sådant, och kanske motiven till varför man diskuterar spelar in när man värderar olika typer av åsikter och argument. Men som sagt behöver ju inte det ena utesluta det andra vad gäller filosofiska tankegångar och personliga upplevelser anbelangar.

upa: Ja, själv tycker jag det blir lite platt annars. Eller att man fastnar och inte kommer vidare liksom.

Dyslekso2008-06-22 23:34

Gariam: du vet, jag funderar på att starta en del trådar som är totalt subjektsbefriade, men jag har ju viss erfarenhet av forumet, så jag vet också att det är sorgligt få skribenter som kan tänkas framföra i mitt tycke intressanta åsikter i, och som skulle vara intresserade av, de trådarna. De flesta är ju mer intresserade av trådar med medieskandaler och skönhetsoperationer. Inte för att det inte kan sägas intressanta saker i de trådarna, dock.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?