Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 879

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jeehunmoon2008-06-23 16:14
Antal inlägg: 479

Man kan också ta bort sitt nummer från "systemet". NIX och det borde minska samtalen avsevärt.
Kalsongföretaget/n är riktigt jobbiga. Det ska ju inte gå att säga nej så att säga. Men jag sa att jag var allergisk mot allt som finns i vanliga kalsonger, bomull, polyester etc. Antingen gick hon på det eller så fattade hon vinken för samtalet avslutades efter att jag hade sagt det.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-23 16:24
Antal inlägg: 6521

Varför ens lägga energi på att hitta på ursäkter? När jag jobbade med telemarketing hände det då och då att konversationen var ungefär som med pappan i Torkel i Knipa. Dvs:
-Hej...
-Nej.
-Vill du inte ens veta v...?
-Nej!
-Får man frå..
-Nej!
-Men...
-Nej, tack o hej! *klick*

Eller ibland
- Hej, jag...
- Nix!
- Okej, hejdå!

Miss_jk2008-06-23 16:31
Antal inlägg: 8941

Det är ju just det, att vissa (eller väldigt många) inte ger sig. Jag brukar vara jättetrevlig till en början och bara säga "Nej tack, jag är inte intresserad". Men fortsätter dom att tjata så ilsknar jag till. Det ringde en för ett tag sedan från Svd. Jag tackade nej säkert fyra gånger och sa att jag inte läser vanliga tidningar utan håller mig till nätet. "Du får första halvåret gratis." Nej tack. "Men vi har nytt format". Nej tack igen. "Men det är väl skönt att sitta med morgonkaffet bla bla..." NEJ TACK! Hur j-a svårt kan det bli att förstå!?

jeehunmoon2008-06-23 16:31

Just med kalsongföretaget kan jag vekrligen tänka mig att de kommit på förutbestämda svar för alla typer av nej (förutom det jag nämnde). När jag jobbade med telemarketing när vi skulle sälja en fast-telefoni-tjänst hade vi fått ett manus där man kunde hitta argument till de flesta nejanden.

jeehunmoon2008-06-23 16:33

miss_jk, bättre att bara dra upp kniven o visa vem som har powern lixzom, som i Sökarna.

illiterate - Ej medlem längre2008-06-23 16:35
Antal inlägg: 6521

Ett tips är att inte försöka förklara varför du inte är intresserad. Det är inget som försäljaren överhuvudtaget är intresserad av att veta. Han/hon försöker bara hålla igång konversationen. Säg bara "inte intresserad" oavsett vad de säger. Lägg på så fort som möjligt efter det, vare sig de säger hejdå eller fortsätter prata.

Miss_jk2008-06-23 16:39
Antal inlägg: 8941

Ja, dessvärre (eller dessbättre..?) så ser ju inte en telefonförsäljare att jag står och viftar med en kniv... Annars hade jag lätt tagit på mig Get-a-grips, bombajacka med uppkavlade ärmar och en rullad mössa, a'la Sökarna (och en och annan aikare) och viftat med en röd kniv.

jeehunmoon2008-06-23 16:59

Ja det skulle ju inte heller hjälpa om man körde videosamtal, ingen skulle ju på allvar tro att man ville använda den.

Goldeen, det är rätt självklart också att telefonförsäljare som det inte går bra för blir allt bittrare ju längre de jobbar kvar. Folk är som sagt inte så välkomnande när man ringer och säger att man vill sälja nånting. Det är väl enbart för att jag jobbat något år med det själv som jag hittar sympatier för telefonförsäljare, tyvärr. Jag är inte bättre än så. För jag ogillar fortfarande andra yrkesgrupper där jag själv inte jobbat inom som lapplisor, dörrvakter, servicefolk när man ska göra något i lägneheten (VVS-folk, elektriker, personal vid renovering). Sist men inte minst, vem väljer självmant att jobba för Sveriges radio som indrivare av TV-licenser?

Damage2008-06-23 17:02
Antal inlägg: 169

jag diggar det där motmanuset :) har lite lust med det. Det finns inget för dörrknackare med?

tilduskan - Ej medlem längre2008-06-23 17:49
Antal inlägg: 1208

bitte du får jättegärna göra ditt jobb, du gör det säkert jättebra.
MEN jag vill inte göra affärer på telfonen därför säger jag nej tack innan jag hör vad någon, vem det vara månde, säger på telefonen.
Och nej jag skäller inte ut kassören på konsum eftersom jag går till honom om det inte är något fel på varan som jag redan valt ut. skillnaden med en telefonsäljare är att han ringer mig. Det är inte jag som valt att få telefonsamtalet och jag kan inte vara säker påa tt telefonförsäljaren verkligen säljer något bra eftersom jag inte sett föremålet ifråga.

Fantasi_regn - Ej medlem längre2008-06-23 18:01
Antal inlägg: 131

Nyligen ringde en säljare mig trots att jag är med i Nix. Klockan var 20.15 och det var fredag. När jag svarade sa jag till henne att jag tyvärr inte hade tid just då men om jag kunde få hennes hemnummer kunde jag ringa tillbaka vid 23-tiden när jag hade bättre tid. Och så passade jag på att fråga om hon var intresserad av en dekontamineringsanläggnin g för kärnkraft eftersom företaget jag jobbar på säljer sånt. Så blev jag av med henne...

zimba - Ej medlem längre2008-06-23 18:27
Antal inlägg: 2256

Har man tid så kan man spela senildement och svamla om allt och alla med försäljaren eller varför inte använda försäljaren som terapeut..

Minta2008-06-23 18:44
Antal inlägg: 20042

Det är kanske ett jobb som andra men ett konstigt jobb på många sätt tycker jag. Andra försäljningsställen söker man ju upp själv här blir man kontaktad i hemmet utan att ha bett om det eller påhoppad utanför en butik av framfusiga säljare. Och just detta att de är svåra att bli av med och ofta låter sura när man inte nappat är otrevligt och måste vara det för både den som ringer och den som blir uppringd. Ibland säger de inte hur det är utan börjar med att "vi bjuder på..." när det egentligen är en prenumeration på kalsonger eller omega-3 eller vad det nu kan vara som man aktivt måste säga upp och ibland är det också svårt. Jag vet också personer som har olika typer av funktionshinder eller som är gamla och har drivor med räkningar från sådana försäljare. Lätta byten.

smörbit2008-06-23 18:50
Antal inlägg: 517

jag brukar prata om min bil när de ringer det är alltig så roligt..allså lossas att det är reparören som ringer...kram

Minta2008-06-23 19:03

Det är ju inte försäljarnas fel, de gör ju bara sitt jobb som Bitte säger, men de har väl ett manus att gå efter av metoderna att döma. Min son "haffades" av telefonförsäljare utanför en butik. Han kom hem med en eftersom han har lite svårt att stå emot sådant men han hade redan en telefon och ville egentligen inte ha denna. Vi skickade tillbaka paketet oöppnat då det stod i avtalet att de erbjöd två veckors ångerperiod. Men se det gick inte alls. Då var det väl några maffiagubbar som inte godkände det pga av att telefonen inte var i nyskick! Det är ju inget annat än närmast maffiametoder.

zimba - Ej medlem längre2008-06-23 19:15

Om man jobbar som telefonförsäljare och verkligen vill få någonting sålt så är man väl så illa tvungen att vara framfusig och pådrivande. Själv skulle jag inte stå ut med att bete mig på det sättet för att tjäna mitt uppehälle. Fruktansvärt enerverande att folk ringer hem till en och ska pracka på en grejor och abbonemang som man inte är intresserad av. Är jag intresserad så söker jag själv upp varan jag vill ha! Och det är också vad jag brukar säga till de som ringt upp.

Bitte - Administratör2008-06-23 19:21
Antal inlägg: 24213

fel Zimba helt fel. trevlig och sakligär det som gäller,lyssna på kunden och acceptera att det typ inte passar idag ,, eller att Nej tack inte intresserad,.

Minta om man köper över telefon så har du distansavtalslagen som gäller 2 veckor tyvärr tror jag den faller om man som din son köpper på det viset han gjorde

Bitte

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-23 19:42
Antal inlägg: 1609

En framgångsrik försäljare är framfusig, styr samtalet och manipulerar kunden.

Om du anser att nej är ett nej och att du inte ens hinner presentera din produkt ´för att du lyssnar för mycket på kunden, så förstår jag inte varför du över huvud taget får jobba kvar som försäljare.

zimba - Ej medlem längre2008-06-23 19:42

Av de telefonförsäljare som ringt upp mig har 80 % varit ihärdiga och inte velat ta ett nej som svar. Det finns väl även de som accepterar ett nej men jag förstår inte hur de kan överleva på lönen i så fall..

Minta2008-06-23 19:44

Det stod i avtalet att de hade två veckors ångerrätt. Jag vet att det ännu inte finns en generell sådan ångerrätt, men de hade det i sitt avtal. Men det var ju inte värt något eftersom de bara hävdade att telefonen inte var i nyskick. Det var deras sätt att kringgå det. Vi hade aldrig öppnat förpackningen och aldrig ens sett telefonen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?