Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 772

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LadyZara2008-07-04 00:17
Antal inlägg: 1057

Basta. Mamma får inte prata kött med dig. Där med basta.

Pg up - Ej medlem längre2008-07-04 00:40
Antal inlägg: 1354

Det är ganska lustigt om man har ett husdjur, är vegan/vegetarian och serverar kött till husdjuret.

LadyZara2008-07-04 00:47
Antal inlägg: 1057

1. Det är jag som är vegan, inte djuret.
2. Nu för tiden finns bra veganska foder för djur som de mår bra av, så skulle jag leva ihop med ett djur idag skulle det troligtvis bli ett vegandjur.

Nä, det var inte ett tvåpunkters resonemang, bara två olika ståndpunkter jag har vid olika tillfällen när det gäller djur och mat.

Q-tile - Ej medlem längre2008-07-04 09:23
Antal inlägg: 1319

Hm. Jag vet inte om jag kommer tillföra så mycket, men jag skriver i alla fall. :o)

Det jag tror din mamma reagerade på spontant var att du inte vänder dig mot att hon äter skagenröra rent generellt, men ändå säger ifrån vad gäller förtärandet hos dig. Jag tror att man lätt, åtminstone initalt, kan ta det för att vara lite motvalls på pin kiv.
Dock så tror jag att hon efter en förklaring bättre förstår och kan se din sida av saken.

"1. Det är jag som är vegan, inte djuret."

Nu är skriver jag inte nedanstående så mycket för att jag ifrågasätter som jag är nyfiken, så ta lite lätt på det, men är det för att du och djuret inte på samma sätt kan kommunicera om saken, som det är OK för ett husdjur att äta kött hos dig, och inte din mamma. Jag säger det för att ett resonemang enligt "Det är jag som är vegan, inte min mamma." Ligger nära till hands i diskussionen nu.
Jag vill också förtydliga att jag inte menar dra likhetstecken mellan din mamma och ett husdjur, utan peka på "likheterna" i situationen.

Candee2008-07-04 09:49
Antal inlägg: 1256

Jag tycker som många andra att det är ditt hem och dina "regler" som gäller. Din mamma bör respektera ditt val om hon nu hälsar på hos dig.

Däremot så tycker jag att katter ska få äta kattmat som innehåller kött LadyZara. Som du skrev tidigare..det är du som är vegan, inte djuret. Den har inte fått välja och det hör till kattens naturliga kost att äta kött. Därför förstår jag inte riktigt ditt resonemang.. för det är inte skadligt för katter att äta kött och det är deras naturliga föda.

trashone - Ej medlem längre2008-07-04 09:50
Antal inlägg: 18678

Vilka djur pratar vi om som skall få veganmat?

Candee2008-07-04 09:56

Katter..

Candee2008-07-04 09:57

Om man nu inte klassar oss människor som djur förstås..

y not2008-07-04 10:05
Antal inlägg: 9014

det finns många skäl att vara vegetarian, så det behöver inte alla vara lustigt med ett djur man serveerar kött, men visst om man är det av etiska och globala rättviseskäl så är det det, men gäller det sin egen hälsa spå kan jag inte se nån konflikt alls.

Jag tycker du gör helt rätt, och instämmer med ordis första inlägg i tråden. Klart din mamma lägger sig i, det är ju det hon är till för ;)

Men det är väl fullt jämförbart med rökning och alkohol som nån skrev också, och det är inte så länger sen det var en självklarhet att ställa fram askfat till gäster oavsertt om man själv rökte eller ej.

Så stå på dig, dessutom gillar jag veganer och djurrättsaktivister. :)
Straight edge är måhända extremt, men bra mycket sundare än det de protesterar mot.

Pg up - Ej medlem längre2008-07-04 10:20
Antal inlägg: 1354

Okej.
Ska det vara så ska det vara, trodde jag.
Är man strikt vegan och vegetarian, och så pass att man helst inte
har kött eller annat i sitt hem, då låter det för mig rätt lustigt om man sedan servererar kött till sitt husdjur som befinner sig i sitt hem.

Visst är det är katten som äter kött, inte du. Men det är du som serverar såvida inte katten själv pekat med tassen i affären på vilken mat denne behagar.

Alabaster2008-07-04 10:22
Antal inlägg: 155

Mamma ska folja reglerna i ditt hem, for det e ditt hem.
Visst ska hon respektera ditt matval/att du vill slippa vissa saker hemma.
Sen for hon a andra sidan tycka vad hon vill om det, for det ar hennes frihet.

Jag skulle omedelbart slanga ut ngn som kom med hasch eller porrtidningar till mitt hem - eller slanga ut grejerna ijallafall...
Jag kaenner valdigt starkt for det, och det aer min ratt!

Sta pa dig - men forsok vara mild o tolerant mot henne...om du orkar... ;-)

Tinatintin - Ej medlem längre2008-07-04 10:23
Antal inlägg: 192

Jag blir mer oroad över att du tycker upplever skagenröra som något obehagligt. Kan det röra sig om matfobi? Har du pratat med någon om det? Jag är inte spydig eller ironisk, jag menar allvar. Det finns faktiskt något som heter matfobi (vet ej den korrekta termen), har läst om små barn som drabbats av det.

Jankster - Ej medlem längre2008-07-04 10:24
Antal inlägg: 656

LadyZara i ditt hem bestämmer du, har inte du levt i dina föräldrars hem och blivit bestämd över?

Min farsa körde alltid den klassiska: "så länge du bor under mitt tak följer du mina regler". Nu har du eget tak.

Alabaster2008-07-04 10:24
Antal inlägg: 155

Tinatintin, skagenrora innehaller doda djur, darav obehaget tror jag.

Candee2008-07-04 10:24

Jag tycker ändå att katter ska få äta kött som är deras naturliga föda. Att man väljer att vara vegan är en sak men katten har inte valt det. Låt den äta kött..
..fast å andra sidan så avstod ju din mamma oxå men det var ändå ett val. Katter han ju inget..den måste äta den mat den får.

Vad är det för kattmat som är bra för katten och inte innehåller kött, det skulle jag vilja veta. Och man bör väl ändå variera kosten för katter.. är aningen skeptiskt faktiskt..

Tinatintin - Ej medlem längre2008-07-04 10:27

Ok, så det är de döda räkorna som spökar ;0) Då förstår jag.

Tinatintin - Ej medlem längre2008-07-04 10:31

Men att äta räkor, är det verkligen så illa? Är inte det ungefär som att råka trampa på några myror av misstag på skogspromenaden? Eller att ett par tusen kvalster blir mosade i huvudkudden?

Candee2008-07-04 10:33

Räkor är gott..:) Men nu tror jag tråden spårar ur om vi börjar diskutera vad man vill/inte vill äta. Tråden handlade väl om något annat..

Tinatintin - Ej medlem längre2008-07-04 10:33

Var går gränsen? Mikroorganismer? Det lever ju såna på grönsakerna.

Tinatintin - Ej medlem längre2008-07-04 10:34

Jag är bara nyfiken och vill veta.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?