Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ellebellebii - Ej medlem längre2008-07-07 17:08
Antal inlägg: 7733

Apan... betyg säger egentligen inte ett skvatt! Bara om man är bra på att gå i skolan eller ej... jag softade mig genom gymnasiet (okej hade inte jättekassa betyg) och se jag tog examen från högskolan utan att skriva högskoleprovet ;)

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-07-07 17:09
Antal inlägg: 993

Får väl kanske tillägga att man inte ska underskatta den mängd arbete man får lägga ner på sina högskolestudier. Det beror så klart på vad eller var du kommer att plugga. Det brukar ta en termin eller så innan man kommer in i det ordentligt

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-07-07 17:11
Antal inlägg: 993

Elle: Håller med dig. Betyg säger verkligen inte mycket. Det beror ju väldigt mycket på hur man uppfattas av läraren, hur läraren är och hur stämningen är på skolan mm. Som elev blir man ju lätt stämplad av skolan. Ngt som man sen får dras med och som kan påverka ens betyg väldigt mycket.

SannaKj2008-07-07 17:13
Antal inlägg: 26

Satsa på högskoleprovet! Jag har skrivit det två gånger, fick uselt första gången, sen jäklar höjde jag mig 3 nivåer på andra provet..ska skriva det tre gånger till...sen är det dax att söka in till polishögskolan =)

edvinmedvind - Ej medlem längre2008-07-07 17:31
Antal inlägg: 18

Jag hade först och främst tänkt plugga någon humaniorakurs; idehistoria, socialantropologi, litteraturvet, osv. Jag har ju testat på att plugga lite på Oslo universitet innan, så helt färsk är jag ju inte - men mina betyg från gymn. är ju lika kassa för det. Jag tror nog att det ska gå bra. Är dock jäkla nervös, och vill ha besked var jag måhända kan komma in! Har sökt 10 kurser! Vilket är maxantalet! :D Och nu är det bara några få dagar kvar innan man får svar,... Så man har lite av en fullpackad botanisk trädgård med fjärilar i magen!

illiterate - Ej medlem längre2008-07-07 17:34
Antal inlägg: 6521

Det stämmer nog bra Apan Bollo. Under gymnasiet levde jag mest på smör (gott!), men på universitetet funkar det inte lika bra.

Susssen2008-07-07 17:37
Antal inlägg: 286

Okej! Tack för tipsen... jag vill bli journalist i framtiden.. Då menar jag inte på nån liten lantortstidning utan en riktig sliskig patrik ekwall typ..

vindsus862008-07-07 17:40
Antal inlägg: 3785

*trösta*

Corin2008-07-07 17:40

Det finns mängder av program med alla intagna, särskilt på högskolor i mindre kända studentstäder, men inte bara. Högskolestudier skiljer sig också en del från gymnasiet, många med "dåliga" betyg trivs mycket bättre och klarar studierna jättebra (det omvända förekommer naturligtvis också...). Det ska nog gå bra, bara du hittar något du trivs med så att du orkar kämpa.

Högskoleprovet gillar jag med, men jag ser inte någon anledning till att skriva det om det inte är en särskild utbildning du vill komma in på där dina betyg inte räcker till.

Lycka till!

Imbattibile - Ej medlem längre2008-07-07 17:49
Antal inlägg: 1609

Intagna. tsss

Corin2008-07-07 17:57

=) antagna skulle det förstås stå...

Susssen2008-07-07 17:59
Antal inlägg: 286

vindsus86: hahaha... skönt sagt.
Bara skojar med dig.

emmylicious2008-07-07 22:29
Antal inlägg: 4501

Högskoleprov, KY-utbildningar..
Mitt snitt hamnade på 14.70.

emmylicious2008-07-07 22:29
Antal inlägg: 4501

Har sökt två program till hösten, hoppas inte att jag kommer in på nåt för då blir mitt liv ännu mer komplicerat med ännu mera ångest.

Jarnis862008-07-07 23:22
Antal inlägg: 1663

ta ett lån, köp pokerböcker för dem, sen har du framtiden löst..

mamman - Ej medlem längre2008-07-08 09:42
Antal inlägg: 6379

Jag hade ganska medelmåttiga betyg när jag gick ut gymnasiet. Hade kunnat KRÄKAS på skola och pluggning då, så det är inte svårt att förstå att betygen inte var i topp... HATADE verkligen skolan och trodde aldrig för mitt liv att jag skulle plugga igen.

Sen jobbade jag som vårdbiträde ett tag och vart "tvingad" av en kompis att söka en KOMVUX-utbildning på 3 terminer då man blir uska... Läste och tycke faktiskt det var KUL att plugga
Jobbade som uska ett tag, men insåg att jag ville mer.. Läser nu till syrra (läst 1,5 av 3 år) och det går hur bra som helst!!!!
Helt utan högskoleprov utan jag kom in på KOMVUX-betygen samt Svenskan från gymnasiet (läste iofs upp matte A+B och naturkunskap A+B)
Betygen är kanske inte på topp nu, men de är inte i botten heller och som någon annan sa så speglar inte betygen det man faktiskt KAN!

Säger bara LYCKA TILL och KLART DU FIXAR DET!!!

lindad2008-07-08 10:19
Antal inlägg: 36

Det går, om man vill! Jag hade ingen studiemotivation alls på gymnasiet. Tycker att jag hade helt okej betyg ändå(3 MVG; 17 VG; 11 G), men snittet hamnar på 13,33. Gjorde högskoleprovet en gång i början på gymnasiet och hamnade på ett ganska dåligt resultat (1,0) iof eftersom jag inte hade en aning om hur provet var upplagt. Försov mig när jag skulle höja mitt resultat, fick 1,5 kvällen innan hemma när jag gjorde på tid.

Hur som helst kom jag in på biomedicinska analytiker programmet inriktning klinisk fysiologi på umeå universitet. Läste massa biomkemi, radiofysik, anatomi,histologi, fysiologi,mikrobiologi, patologi, neurofysiologi mm.. Skitkul, roligaste jag gjort. Det är en helt annan grej att plugga på universitetet än gymnasiet. Trots ett lågt snitt så klarade jag mig bra, gäller bara att vara motiverad. Är Leg. biomedicinsk analytiker nu och har ett fast jobb. (inga problem, det är tokbrist på oss :))

Så ge inte upp, ni fixar det. Skriv högskoleprovet, det skadar absolut inte! Enklare att komma in på "lågt" högskoleprovsresultat än på lite lägre betyg.

Lycka till allihopa!

Förresten någon som vet när man får reda på om man kommit in?

PowerYoga2008-07-08 10:29
Antal inlägg: 713

Håller med Apan Bollo och några till här att gymnasiebetygen inte betyder ett smack. Gymnasietiden är en tid då det händer massor i ungdomar, både fysiskt och psykiskt. Allt detta tar massor med energi vilket medför att vissa orkar fokusera på studierna och "stänga" av omvärlden men väldigt många orkar inte hålla fullständigt fokus på studierna. Hursom, vad som gäller för dig som har ett lågt snitt är att söka in på de betyg du har...men mitt råd är alltid att göra högskoleprovet, där har du alla möligheter att kunna "glänsa" och få upp ditt snittbetyg och därmed är dina chanser att söka in på högskola/universitet och komma in på det du vill mycket högre.

Vad gäller att läsa upp sina betyg på Komvux så kan ni inte räkna med det om ni har ett betyg i ett ämne. Förr kunde man läsa upp sina poäng i diverse ämnen, idag har regeringen dragit ner på anslagen så pass mkt att om du har ett betyg så prioriteras du inte att få gå (oavsett vad betyget är), IG är också ett betyg, icke att förglömma och ger 0 poäng.

Gymnasietiden kan kännas tung av många olika anledningar, men att läsa på högskola/universitet är ngt helt annat. Visst måste man läsa, du kan inte glida på en räkmacka där inte....men det är så kul. De flesta som läst på högre utbildningar (som jag känner) tycker det var den bästa och mest lärorika tiden.

Så jag säger som många med mig här....Go for it, klart du fixar det!!

PowerYoga2008-07-08 10:31

Lindad: du får ditt första besked runt den 10 juli, men kommer du in som reserv så kan det ta ända fram till slutet av aug, början av sept....beroende på när kursen/utbildningen börjar.

PowerYoga2008-07-08 10:34

jarnis86: och vadå, bli spelmissbrukare och ha skulder upp över öronen då?....just en snygg framtid:))

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?