Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 687

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lazy jane2008-07-08 14:27
Antal inlägg: 84

Jag tycker det är fel att miljövänlighet ska läggas på individen överhuvudtaget. Om man är arbetslös eller av andra anledningar har lite pengar blir det svårt att leva upp till den moral gällande miljön man vill ha. Om man tar exemplet pantburkar igen så var det ju ett politiskt beslut att införa systemet. De 50 örena man får var det priset man satte för att folk skulle hjälpa till att upprätthålla systemet. Och det funkar ju! Om man gjorde samma sak med inrikesflyg, miljöbilar, mera källsortering så skulle det inte vara upp enskildas etik och moral att skapa ett hållbart samhället.

illiterate - Ej medlem längre2008-07-08 14:28
Antal inlägg: 6521

Det där med pantburkar vet inte in riktigt. Hade det varit 5 kr i pant på varje aluminiumburk så kanske. Det känns lite meningslöst att stå i pantkö i 15 minuter och vänta på någon som pantar 200 burkar bara för att panta 20 burkar och få 10 kr.

lazy jane2008-07-08 14:31

och det samma gäller väl för övrigt ekologisk mat - eftersom ekologisk odling subventioneras så har vi idag ett stort ekologiskt utbud. Till exempel icas nya ekologiska märke. För övrigt är ju inte ekologiskt till för djuren i första hand, det är ju marken som odlas och produkten som färdigställs.

lazy jane2008-07-08 14:33

De burkar som slängs ute av de som inte orkar panta samlas ju in av andra som tycker det är värt att köa.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-07-08 14:37
Antal inlägg: 993

Effektiviteten kanske är mindre då man odlar mat ekologiskt men det är väl ett förhållandevis litet problem om man jämför med den mängd mark som går åt för att hålla djur och det dom behöver som föda. En liten mängd mindre boskap skulle ge tillräckligt med utrymme för väldigt stora mängder ekologiska grödor.

Sen har ju sättet som mat odlas på nu också lett till att den innehåller mycket mindre näring än tidigare. En undersökning som jag hörde om förra året visade att man, för tex tomater, behövde äta fyra stycken idag för att få i sig näring motsvarande en tomat vid tiden efter andra världskriget. En ren spekulering, men detta kanske vändas ngt med ekologisk mat?

jeehunmoon2008-07-08 14:43
Antal inlägg: 479

lazy jane, burkar jag slänger i min grovsop pantas väl aldrig mer igen?

För övrigt, om man höjde panten till 5kr per burk skulle nog arbetslösheten inte vara ett lika stort problem för enskilde individen, varför jobba på McDonalds om man kan samla burkar för säkerligen 100kr i timmen?

lazy jane2008-07-08 14:48

givetvis tycker jag inte att folk ska samla burkar som levebröd, men jag tycker det är lite förmätet att tala om att folk är snåla för att de pantar burkar. då kan man gott anklagas för slöhet om man slänger dem.

jeehunmoon2008-07-08 14:55
Antal inlägg: 479

Tja jag anser inte att jag de är snåla pga att de pantar burkar. Jag menar på att de syftar på att de snarare är miljövänner istället för att säga som det är, de gör det för sina 24.50kr efter två kassor med burkar.

Och lol! Jo jag ÄR slö! Jag tar dock inte åt mig ett dugg över anklagelsen. Jag skäms då inte över det. Slöheten alltså.

lazy jane2008-07-08 15:02

man kan väl vara både miljövän och vilja ha 24.5? Det verkligt intressanta blir det när man får välja mellan pengar och ge till välgörenhet. Fast jag gillar inte välgörenhet heller iofs, av samma skäl som jag inte gillar miljövänlighet som livsstilsval.

Tinatintin - Ej medlem längre2008-07-08 15:04
Antal inlägg: 192

Jag tror att det är omöjligt att vara totalt miljövänlig, alla slinter någonstans.

Suds McDuff2008-07-08 15:05
Antal inlägg: 1308

Hahahaa jeehunmoon det är klart att folk hellre säger att de är miljövänliga än snåla. Snål-/girighet är faktiskt inget de flesta är bekväma med att basunera ut hur som helst. Det trodde jag du hade fattat!

illiterate - Ej medlem längre2008-07-08 15:10

Det är bara för att ordet har en negativ klang. Jag brukar kalla mig för plånboksvän istället för snål.

Bergarn12008-07-08 15:12
Antal inlägg: 726

Ähh, med denhär näst intill istidslika sommaren så behöver vi ett varmare klimat. Tänk om vi skulle få leva med minusgrader året om? hemska tanke!!
Avveckla kärnkraften, återinför kolkraftverken, ta bort bensinskatten, avveckla fjärrvärme, återinför oljeuppvärmning, åk mer flyg osv osv.. allt för att sommaren i sverige skall bli varmare! *brrr*

Tinatintin - Ej medlem längre2008-07-08 15:13
Antal inlägg: 192

Jag har alltid pantat burkar och flaskor, fast jag har aldrig egentligen gjort det för miljön utan bara för att det är vad man brukar göra med tomburkar per automatik liksom. Samma sak med pappersinsamlingen, det är bara något jag gör för att det är så.

Teppy2008-07-08 15:29
Antal inlägg: 2314

det enda jag faktiskt tänker på är att sortera tidningarna, och att köpa ägg från frigående höns. Annars skiter jag i det mesta..

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-08 15:30
Antal inlägg: 9141

Varför bryr du dig om just de två?

Teppy2008-07-08 15:37

Ja du.. jag har nog inte ens något svar på det. Tidningarna är ju rätt bra eftersom de skulle ta så mycket plats i soppåsen.. och de stackars hönsen förtjänar väl ändå att få gå fritt.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-08 15:38
Antal inlägg: 9141

Tycker du om höns mer än kor? ;O

Teppy2008-07-08 15:39

Ko är gott. Gris är gott. Kött i allmänhet är gott.. Men jag blev väl hjärntvättad som ung att man ska köpa ägg från frigående höns. :)

Det där med ekologiskt..det är något äckligt faktiskt. Jag tycker verkligen det smakar sämre.

illiterate - Ej medlem längre2008-07-08 15:58

Teppy, även fåglar och fiskar är goda. Det står i Bibeln.
"Och Gud skapade de stora havsdjuren och hela det stim av levande varelser, som vattnet vimlar av, efter deras arter, så ock alla bevingade fåglar, efter deras arter. Och Gud såg att det var gott."

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?