Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 610 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2008-07-10 07:34 | |
![]() | Det behöver nog bli ännu lite dyrar innan det gör någon märkbar effekt | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-10 07:52 | |
![]() | Fast, om man har en bil som drar kring 1 l / mil så blir det dyrare med 15:- / liter att åka bil än tåg. Bilar är dock kanske snålare än så? Har inte så bra koll, men visst hade det fått mer effekt om det gick upp till 20:- litern istället. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-07-10 07:53 | |
![]() | Jag tror att det har en märkbar effekt för en hel del familjer på landsbygden redan nu. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-10 07:57 | |
![]() | Inför häst och vagn igen. <3 | |
| klibaza | 2008-07-10 10:28 | |
![]() | utöka kollektivtrafiken så inte bar storstadsbor kan utnyttja den! | |
| åkeåkeåke | 2008-07-10 12:28 | |
![]() | jag vet sluta sälja bensin å allt sånt.. alla kan gå till affärerna å gå hem med sina stora varor som säng, kyl, garderob osv. vad ska vi med bilar till man kan ju gå. | |
| åkecato | 2008-07-10 12:55 | |
![]() | skiter i va de kostar, åker diesel o tankar svart hos en bonne så billigare än så blir de inte:D | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-10 12:57 | |
![]() | Är inte de tankarna kontrollerade? | |
| veggie_d | 2008-07-11 23:54 | |
![]() | De där familjerna på landsbygden kanske inte tänker på att drivmedelskostanden är den lilla delen av vad det kostar att köra deras bilar.. med tanke på att det kostar 30-35 kronor milen att köra en normal bil gör det ingen större skillnad om bensinen kostar 13 eller 14 kronor egentligen. Låter man bilen stå för att spara pengar får man dessutom, paradoxalt nog, en högre milkostnad eftersom alla andra kostnader slås ut på färre mil :) | |
| -huggo | 2008-07-12 00:03 | |
![]() | Jag har en Jeep som är riktigt törstig, men den använder jag bara runt hemmet (i skogen) när det ska jagas eller fiskas, och vintertid när det är mycket snö så 4 hjulsdriften behövs. Annars så åker jag dieselbil och tar med stordunken å tankar med bensin till Jeepen. Jag såg senast jag var i civilisationen att dieselpriset hade passerat 15 spänn nu. Veggie, hur har du fått fram summan att det kostar 30 - 35 kronor milen? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-12 00:08 | |
![]() | Är det nån som vet hur mycket en häst kostar per mil? | |
| -huggo | 2008-07-12 00:10 | |
![]() | Jag kan ju fråga grannen, han kör allt hö, gödsel, harvar och pysslar med häst. | |
| veggie_d | 2008-07-12 12:44 | |
![]() | -huggo, slå ihop alla utgifter du har för bilen och dela med antalet mil du kör. Glöm inte bort utgifter som du inte märker av direkt, bara värdeminskningen kan lätt vara 30000 per år på en nyare bil. Lägg på skatt, besiktning, försäkring, parkering, servicekostnader och om det är en något äldre bil uppskattade reparationskostnader. Däck måste du ha, de är trots allt den viktigaste delen på en bil och får inte snålas med, så en uppsättning går utan vidare på 8-10 tusen (du behöver två, och de håller kanske ett par år innan de måste bytas igen). När du har gjort allt detta så kommer du se att bensinen du köper under ett år blir en rätt liten del av totalkostnaden.. Om du vill kolla vad din bil kostar kan du gå in på www.bilkalkylen.kons...ve rket.se/ , fast jag tycker de är lite snåla i sin uppfattning om däckskostnader. | |
| veggie_d | 2008-07-12 12:46 | |
![]() | När jag sålde min förra bil kunde jag konstatera att enbart värdeminskningen stod för drygt 15 kronor per mil (77000 kronor på strax under 5000 mil). | |
| veggie_d | 2008-07-12 12:52 | |
![]() | Glöm förresten inte bort räntekostnaderna om du har billån, de bidrar med en del del med :/ | |
| veggie_d | 2008-07-12 12:53 | |
![]() | -del + de | |
| y not | 2008-07-12 14:06 | |
![]() | instämmer med dina kalkyler veggie. Själv kör jag en äldre bil och har en bra billig verkstad och servar ganska ofta. Jag bokför alla kostnader och har hållit mig på ca 20 kr milen de senaste åren och då står bensinkostnaderna för ca hälften och någon värdeminskning är det inte längre kvar att skriva av. Jag retar mig alltid på de som tror att bilkostnader är samma sak som bensinkostnader när man skall dela på kostnaderna för en resa. | |
| klibaza | 2008-07-12 17:11 | |
![]() | en häst är inte billig heller och var gör vi av "skiten" och urinet, det är ju massor av ammoniak i det. hästen ska ha stall, maten ska slås, torkas och förvaras, den ska ha skor, vagn ev vetrinärbesök........jag vet vi har haft häst och det är både dyrt och tar massor av tid | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-12 17:20 | |
![]() | Cyklar är nog bäst ändå. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-12 19:37 | |
![]() | Cykel, och rullstol som alternativ, för en helkroppsarbetande vecka. | |