Spelrum
Giraffen49
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade88
Mobilspel
Pågående19 617

Forumkategorier

Användare Inlägg  
oceano - Ej medlem längre2008-07-17 15:51
Antal inlägg: 1563

Tror lite att ille kan va inne på rätt spår också att det möjligtvis har sin del i menopausen, att det kan va hormonellt.
Man märkte ju väl på sina barn när de kom in i puberteten hur de ändrade doft.
Eller är jag ensam om att ha upptäckt det också?:-))

jinx82008-07-17 15:58
Antal inlägg: 87

Det beror väl på hur du menar att de luktar. Den inkontinenta doften är ju lätt att känna igen och dålig hygien också. I något fall har jag stött på en åldring som troligen luktat illa av medicin men hon var i sånt dåligt skick att hon höll sig hemma.

dudeniro - Ej medlem längre2008-07-17 15:58
Antal inlägg: 6214

vilken idioti. Den som jobbade på ett hem för unga eller medelålders med att lyfta och flytta på dem, skulle nog ganska snabbt finna att "unga" eller "medelålders" därmed luktar konstigt.

Tänk dig själv att vara personlig assistent åt X, säg 24 år gammal. När assistenten kommer på lördag morgon, stinker inte bara lägenheten tobak och sprit, utan självaste klienten (X) luktar till råga på allt sprit och spyor (vilka tack vara X:s relativa rörelsefrihet har förlagts prydligt i en hög brevid sängen).

Min farmor doftade gott, som nyutslagna rosor. Mina vänner stank som fan efter springsteenkonserten på ullevi.

vita_syrener - Ej medlem längre2008-07-17 16:09
Antal inlägg: 22144

Kan bara hålla med dudeniro, min farmor doftade tvål och våfflor och hade en hud som silke. Och jag träffar på alla dessa damer eller herrar dagligen. Trots dubbelinkontinens som många har så är det ändå dofter som hör till. Svårt att dofta karamellfabrik på en nyuppsökt toalett. Gäller kanske bara att skaffa sig kunskap i dofternas värld, kanske inte bara på NK eller i en parfymaffär....

Cajsa-Stina2008-07-17 16:10
Antal inlägg: 3154

Var går gränsen för gammal? Jag själv är inte speciellt ung, vad gäller år, men däremot barnslig i sinnet. Jag luktar definitivt inte illa. Min mamma är gammal, äter massor med mediciner, inte lika rörlig som tidigare, men superfräsch. Hon luktar inte heller illa. Det är synd om dom äldre som inte har någon som kan hjälpa till lite med hygienen om det skulle behövas.
Håller med dudeniro om att man lika väl kan stöta på unga människor som luktar apa när man råkar komma nära.

bennyboll - Ej medlem längre2008-07-17 16:11
Antal inlägg: 8806

Herregud!
Bara för att ett par gamlingar luktar konstigt så måste alla göra det! Hur kan man vara så inskränkt i sitt tänkande??
Luktar alla utlänningar vitlök, alla bebisar spya m.m??

oceano - Ej medlem längre2008-07-17 16:31

Det är väl SJÄLVKLART att det inte gäller ALLA gamlingar benny!!
Det trodde jag alla förstod utan att man var tvungen att skriva ut det!!
Men många gör det anser jag.
Och att kalla mej inskränkt va nog att ta i vännen. Det är det sista jag är!

bennyboll - Ej medlem längre2008-07-17 16:37

Frågan var: Varför luktar gamla konstigt?

Frågan skulle väl kunna ställas så här utan att missförstås: Varför luktade just dessa gamla konstigt?
Jag jobbar ju också med gamlingar och har gjort det i ca 25 år..Har väl blivit immun då, för jag tycker inte gamlingar luktar konstigt och ingen annan " grupp" av människor heller...Sedan kan ju både äldre och yngre lukta konstigt beroende på allt möjligt, tex mediciner, droger, äckliga parfymer, gammalt smink, svett m.m
Jag tycker att man är inskränkt då man säger att gamla luktar konstigt!

Ber om ursäkt för att jag skrev ALLA gamlingar, utan det ska stå gamla luktar konstigt!!

uisge beatha - Ej medlem längre2008-07-17 16:41
Antal inlägg: 1289

Jag ska inte säga att mkt gamla människor luktar illa...det tycker jag inte, men jag håller med oceano om att det kommer en speciell kroppsdoft - detsamma gäller i deras hem. Jag har förvisso ett överaktivt luktsinne - jag känner tyvärr av när kvinnor i min omgivning menstruerar tom :( så jag upplever absolut att det finns en speciell doft hos många äldre. Om det beror på hygien eller kroppsligt förfall låter jag vara osagt...för det vet jag inte.

Självklart kan alla människor lukta kopiöst illa - men jag förtydligar att iaf jag inte menar att det stinker...bara att det finns en air av ngt obestämbart hos många gamla.

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2008-07-17 16:44
Antal inlägg: 3488

Jag tycker faktiskt att många äldre luktar på ett väldigt speciellt sätt och den här lukten har jag bara känt hos äldre människor. Absolut inte alla gamla dock, men en hel del. Det måste inte heller lukta direkt illa, utan det är bara annorlunda eller säreget. Vad lukten beror på vet jag inte, men jag har iaf bara känt den hos äldre. Kanske uppfattar min (och oceanos med?) näsa nån doftnyans (hormoner eller liknande) som andra inte gör? :-)

oceano - Ej medlem längre2008-07-17 16:44

Tack för det inlägget uisge beatha!
Det är så jag tänker också. Skönt att höra att jag inte va ensam om att känna så. Man vill ju inte bli kallad inskränkt bara för att jag upplevt något som inte alla tycks göra.
Men jag tror nog att det reta en del för att det kom från just mej:-))

trashone - Ej medlem längre2008-07-17 16:46
Antal inlägg: 18678

Era näsor säger äckligt, andras(min bla) säger annorlunda...

oceano - Ej medlem längre2008-07-17 16:46

Precis ulice!!
Man kanske inte ska kalla det att de luktar illa. Och det sa jag inte heller i min rubrik. Men det är en speciell doft som jag i alla fall har väldigt svårt för.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-07-17 16:47

...fast jag sa just att det inte luktade äckligt. Så där har du fel Trashone.

bennyboll - Ej medlem längre2008-07-17 16:49

Nä, Oceano, det beror inte att det kommer från just dej..
Men så fort man svarar dej, så har du taggarna utåt! Du verkar ju vara en snäll o mysig tjej annars..

Lägger man in en sådan känslig fråga så får man vara beredd på att det kommer svar som inte alltid passar dej, men så är livet!

uisge beatha - Ej medlem längre2008-07-17 16:50

Det där med hormoner kanske stämmer ulice? kanske har vissa av oss också ett mer välutvecklat luktsinne..? jag menar, somliga har extremt känslig hud, andra ser som korpar - det känns inte som ngt märkvärdigt tycker jag iaf.

trashone - Ej medlem längre2008-07-17 16:50
Antal inlägg: 18678

Inte alls, inte mitt fel om du räknar in dig i "er".

Jag hade nog flyttat mig på bussen om någon luktat så jag mådde illa. Vem vet, kan ju vara fel på min näsa, inte gamlingarna.

JannekeS2008-07-17 16:51
Antal inlägg: 70

Jag jobbar med äldre och har nog aldrig stött på någon som luktat så illa att jag känt att jag behövt kämpa mot kräk-känslor...

oceano: Kan ju vara så att du är väldigt känslig mot "konstiga" lukter.. Och reagerar mer än nån annan kanske gör...

oceano - Ej medlem längre2008-07-17 16:52

Förstår inte varför en del måste missuppfatta allt man säger!
Om man läser mitt första inlägg så säger jag ingenstans om äckligt, illa eller något som kan få det till att låta som jag tycker alla gamlingar är äckliga!!

Jag har bara upptäckt en konstig lukt som jag har grymt svårt för så jag mår faktiskt lite dåligt av just den lukten.

Men jag har också mött många gamla som inte luktat på det sättet givetvis.
Mina barns farmor på 81 år luktar ljuvligt!! Men det kan ju också ha att göra med mina starka känslor för henne som hon doftar så gott.
Kärlek kan få vem som helst att dofta jordgubb!!:-))

vita_syrener - Ej medlem längre2008-07-17 16:56
Antal inlägg: 22144

Se upp för unga testesteronstinna män om dom luktar lite väl mycket, så spring för livet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?