Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 20 169 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mimmipigg1 | 2008-07-22 20:30 | |
![]() | Nattravn; Ja hundar har synlig navel, men inte som vår. Min vovve har dessutom navelbråck, så hennes navel är som en liten putande kula. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-22 20:39 | |
![]() | mimmipigg1: Jag som just skulle se ledsen ut för jag blev iggad, så kom du som en ängel i vitt sken och bah "Jag ska berätta för dig" *windows inloggnings-'tada'*. Men, var sitter naveln? Mitt på magen på hundar också? Jag har tittat på massor av hundmagar utan att notera detta. Hur skiljer den sig från vår? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-22 20:46 | |
![]() | Den syns knappt, men man kan känna den. Det ser ut som en markerad hudbit bara | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-22 20:48 | |
![]() | Då slipper de navelludd, låter det som. | |
| The_Viking | 2008-07-22 21:02 | |
![]() | jag kan börja med att säga detta. Om en människa avlar på en hund som är folkilsk eller överdrivet hundilsk så ska ÄGAREN avlivas! Man ska inte avla på djur med dåliga egenskaper. Men om det inte är något fel alls på föräldra djuren så tycker jag att man kan avla. Sen ska man kanske inte avla på raser med alltför stora skillnader på storleken och rastypen tycker jag. Jag själv har en blandras som det är Jack russel terrier och tax i och det tycker jag är en ok blandning men tex att para en Grand Danois med en Pittbull kanske inte är den smartaste grejen man kan göra. Oftast så är blandraser både friskare och bättre mentalt än renrasiga hundar. Ang schäfrarnas sluttande ryggar. Vad jag vet eller rättare sagt hört är att det är bara i Sverige som rasstandarden är som den är. Jag har kollat runt bland uppfödare i både USA och Tyskland mm och hittils inte hitta schäfrar som är så förstörda som våra svenska. Problemet är att uppfödare måste följa SKK regler och rasstandard för att få tävla och kunna bli framgångsrika och för att kunna bli en framgångsrik kennel (ekonomiskt) måste dina djur oftast ha bra meriter. SKK är nog den SJUKASTE organisation jag vet och skulle ALDRIG vara medlem där!!!! Jag skulle heller aldrig vara med på en utställning sanktionerad/anordnad av SKK för dom har förstört många hundraser pga sina rasstandarder! | |
| barbi | 2008-07-22 21:21 | |
![]() | crazyQ du har svar:=)) | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-22 21:27 | |
![]() | Om man verkligen måste döda något tycker jag inte att man bör gå efter ras, nej. Det verkar fördomsfullt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-22 21:47 | |
![]() | The Viking: Du har visst missat schäfrarna i USA totalt. Sen så är rasstandarden för en ras inte satt av SKK. | |
| The_Viking | 2008-07-22 21:55 | |
![]() | Skk är inne och styr rasstandarden det är då vad uppfödare jag känner säger. Kanske inte officiellt men ändock så lägger dom sig i. Och om det nu inte är så så skulle dom gå in och säga ifrån till tex Schäferklubben. Sen så kan jag säga att jag känner 10personer i USA som har mellan 2 och 5st hundar som alla är "raka" plus att jag tittat på 20uppfödare och inte sett några förstörda hunfar. Med det säger jag inte att dom är friskare där utan dom har säkert andra fel. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-22 21:57 | |
![]() | Dvs du vet inte alls vad du pratar om. Avgöra om en uppfödning är bra eller inte baserat på "rakhet" är skrattretande. Värre är, skulle jag visa dig en schäfer med grava fel men med rak rygg så hade du inte sett felen. | |
| svål | 2008-07-22 22:04 | |
![]() | min schäfer är 12 år, rak och felfri. vov | |
| Mr_Ardbeg | 2008-07-22 22:16 | |
![]() | Sveriges schäfrar ska följa den tyska rasstandarden. Angående exteriörschäfrarnas fula ryggar och sneda ben så beror det på att domarna meriterar detta skönhetsideal, det finns därför en marknad för schäfrar som ser ut på det viset. De flesta exteriörare har stamdjur som härstammar från tyskland. Sverige är känt för sin stam av friskare och hälsosammare bruksschäfrar, de senare har rakare ryggar och rakare vinklar och blandade färger. De senare har oftast ett mindre nervöst beteende och bättre bruksegenskaper, dvs de kan koncentrera sig bättre på att spåra och bära saker, de blir inte trötta lika fort osv. Att blandraser är friskare hundar är en myt som saknar belägg. Utavel ger generellt friskare men även livligare och mera bångstyrig avkomma. Blandraser har inget register för HD och AD status, ögon osv. och avkomman utvärderas inte mentalt/hälsomässigt av någon alls. Många ägare till blandraser röntgar inte sina hundars leder. De struntar även i att vaccinera dem och att försäkra dem. Faktum är att många av de utannonserade gulliga hundvalparna i våra olika annnonsforum slutar sina dagar i förtid på grund av att ägaren inte har tid eller råd att ha kvar den stackars hunden. Avel med rashundar är inte problemfri men där finns oftast en rasklubb att vända sig till vid problem eller omplacering. Om uppfödaren har försäkring mot dolda fel i 3 år så ska hunden vara försäkrad under denna tid och då har ägaren råd att ge den vård om den skulle insjukna allvarligt. Ska man köpa en blandras bör man nog välja en valp där korsning skett mellan hundar av liknande ras tex retriver (golden - labbe) eller liknande. Det är svårt att förutse vilka egenskaper valpen får annars och vissa kombinationer kan vara inte bara svårhanterliga utan även farliga. Att sen hålla hunden försäkrad, registrerad hos jordbruksverket, vaccinerad och dresserad tillhör ju en självklarhet som hundägare - även om man är ägare till en blandras. | |
| le-lou | 2008-07-22 22:30 | |
![]() | "Många ägare till blandraser röntgar inte sina hundars leder. De struntar även i att vaccinera dem och att försäkra dem. Faktum är att många av de utannonserade gulliga hundvalparna i våra olika annnonsforum slutar sina dagar i förtid på grund av att ägaren inte har tid eller råd att ha kvar den stackars hunden. " Kvalif. bullshit. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-22 22:30 | |
![]() | Sanning. | |
| Mr_Ardbeg | 2008-07-22 22:34 | |
![]() | Svårt att redovisa det bara, finns ju ingen databas.... | |
| The_Viking | 2008-07-22 22:47 | |
![]() | Trashone skrev: Dvs du vet inte alls vad du pratar om. Avgöra om en uppfödning är bra eller inte baserat på "rakhet" är skrattretande. Värre är, skulle jag visa dig en schäfer med grava fel men med rak rygg så hade du inte sett felen. *ASG* men det vet du? Är Schäferns böjda bakparti naturligt och fint? NEJ DET ÄR DET INTE! Varför har dom på många brukshundsklubbar varit tvungna att sänka höjden på hindren för schäfrarna? Jo för att sen dom började avlas med krökta ryggslut så har dom blivit svagare i bakpartiet och kan därför inte hoppa som förrut. Schäfern har även mycket oftare problem med bakbenen och rygg nu jämfört med förrut. Du har säkert rätt i att jag skulle ha svårare att se vad en sk rak schäfer hade för fel men jag kan säga att jag har sett väldigt många böjda schäfrar som knappt kan gå men däremot inte sett speciellt många raka med dom problemen. Jag kan ju avsluta med att säga att SJÄLVKLART så gäller inte detta alla böjda respektive raka hundar! Mr Ardberg skrev: Att blandraser är friskare hundar är en myt som saknar belägg. Utavel ger generellt friskare men även livligare och mera bångstyrig avkomma. Blandraser har inget register för HD och AD status, ögon osv. och avkomman utvärderas inte mentalt/hälsomässigt av någon alls. Många ägare till blandraser röntgar inte sina hundars leder. De struntar även i att vaccinera dem och att försäkra dem. Faktum är att många av de utannonserade gulliga hundvalparna i våra olika annnonsforum slutar sina dagar i förtid på grund av att ägaren inte har tid eller råd att ha kvar den stackars hunden Att blandraser är friskare är ingen myt men det finns dock ingen forskning om det. Men det som jag har hört av många veterinärer både på TV och i olika tidningar om hundar samt veterinärer jag pratat med är att dom ser betydligt färre blandraser med ledfel,synfel och andra fel. Men även här så är det ju så att det inte gäller alla. Sen så kan jag ju bara hålla med le-lou, kvalificerat bullshit! | |
| barbi | 2008-07-22 23:01 | |
![]() | varför skaffar man en hund? som jag bara älskar min hund jag skulle skita i om hon va randig! som många verka tycka att utseendet spelar stor roll:( ärligt tänk efter om du gillar din hund eller hur den ser ut! en hund är en familjemedlem och ingen leksak som man ska vissa upp somm många tycks tro.. så jag tror att blandraser har de bättre än renrasiga (dock inte alla) dom får mkt mera kärlek o inte behöver se pefekt ut för att ens matte eller husse ska gilla en | |
| The_Viking | 2008-07-22 23:03 | |
![]() | helt rätt barbi! Men att jag tycker att det är fult med tex böjda schäfer ryggar betyder inte att jag inte skulle kunna tycka om en sådan hund men däremot så tycker jag att det är sjukt att förstöra en sån ståtlig och vacker ras som Schäfern en gång var. | |
| barbi | 2008-07-22 23:06 | |
![]() | håller me dom flesta är så förstörda fast min syrra har en renrasig schäfer o hon är jätte fin inte ofta man ser fin schäfrar nu för tiden:( | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-22 23:07 | |
![]() | Denna tråd borde hetat Vi som är blandrastokiga. | |