Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 24 |
Mobilspel
| Pågående | 19 623 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| upa - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:20 | |
![]() | Katthem är ju ett lysande exempel på människors dumhet. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:21 | |
![]() | Ja det gör det, vi ser till att de föds, då är det vårt ansvar att se till att deras liv avslutas på ett bra sätt. Imo är katthem inte ett sådant sätt. Tänk om fler slopade att skaffa sommarkatt och varför inte fler som kastrerade sin katt. | |
| foxy_1 | 2008-07-23 12:22 | |
![]() | När man skaffar katt eller hund så är det väl inte ett tillfälligt projekt man skaffar. Ett djur är är ett åtagande tills den dör. Sen kan det finnas orsaker att man inte kan ha kvar djuret om typ allergier. Stackars djur som måste omplaceras för de inte längre "passar in" | |
| Caligatia | 2008-07-23 12:22 | |
![]() | Jag kan ju inte uttala mig om hur det funkar i andra städer, men på katthemmet här vill de inte ta emot katter som folk inte kan/vill ha kvar. Det de inriktar sig på är upphittade och övergivna katter. Sen är det ju o andra sidan inte så svårt att ta dit sin katt och hävda att den är upphittad. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:24 | |
![]() | mommesfrites, "Det finns ingen brist på dumma människor iaf." •Det som förvånar mig är hur mycket de vet om katthem | |
| Caligatia | 2008-07-23 12:25 | |
![]() | Trash o foxy, håller med. Dessutom (nu kanske detta inte stämmer) har jag hört att katter mår dåligt av att ens flytta för många gånger, hur uppstressande är det då inte för den att först komma till ett katthem och sen till nya ägare? Men hur sprider man uppfattningen att husdjur är ett ansvar? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:26 | |
![]() | Banka in det tro? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:30 | |
![]() | Ordprofeten, tycker du att jag är dum? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:31 | |
![]() | mommesfrites, tycker du att jag är dum? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:33 | |
![]() | Upa, jag tycker att du och några till har riktigt dumma åsikter om djur. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:44 | |
![]() | Jag är intresserad av att veta vad du anser vara dumt? Är det möjligtvis avlivning? Dödande kan vara svårt för den klena men jag antar att du inte har något emot dödandet av djur i sig då jag har svårt att tro att du inte äter kött. Det kan ju hända att du faktiskt är vegetarian. Då får jag respektera dina åsikter om avlivning. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:46 | |
![]() | mommesfrites, "Ordprofeten, tycker du att jag är dum?" •Absolut, men det är svårt att göra en helhetsbedömning utifrån hur någon skriver på ett forum. Hittills har jag inte sett några tecken på motsatsen, men jag är öppen för omvärdering om det skulle visa sig nödvändigt. | |
| Caligatia | 2008-07-23 12:48 | |
![]() | Jag tycker inte riktigt att frågan om man äter kött är relevant för debatten, då dör djuren av ett syfte. Och jag antar att jag också tillhör de klena när jag också tycker att det är fel att avliva ett fullt friskt djur. Samtidigt ser jag det inte som nån god idé att lämna sin katt till ett katthem, det är att befria alltför många människor från sitt ansvar. Kan man inte på egen hand skaffa ett bra nytt hem åt katten, så är det kanske bättre för den att få somna in. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:53 | |
![]() | Jodå caligatia, om man anser att det är fel att döda friska djur just för att de är friska stöter man på problem om man inte äter självdöda djur. Om syftet att mätta magen ger rätt att döda djur tycker jag inte alls att ordprofetens förslag om kattkött på restaurang var helt fel. Då har man ju löst syftesproblemet. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-23 12:56 | |
![]() | Upa, att du skrev att katthem är dumhet, det är fel. Din vän måste jobba på ett av de sämsta katthem som finns, och jag beklagar att det finns såna. Min katt hade inte levt om du fått bestämma :( Jag och många till vill faktiskt ha en vuxen katt hellre än att börja om med en liten kattunge. Du skulle kunna få telefonnummer till många, som är typ som jag, även om du anser att jag är korkad. Det känns bra att få en vän (även djur), som man har räddat från döden. Min katt har faktiskt räddat mitt liv också. Genom några svåra sorger och sjukdomar, har han gett mig en tröst och en livsglädje, som människor inte riktigt når upp till. Jag är så emot att låta katter födas och att ta sommarkatt, för att sen strunta i hur det ev resterande livet blir för katten. Vissa katter finns det inga bra hem åt och då får de dö. Jag skulle själv kunna avliva om det vore nödvändigt och jag kan döda min egen mat men jag äter mycket vegetariskt och djurindustrin är fruktansvärd :( Vill själv inte äta gris från grisfabriker och har svårt med ägg/kyckling. Något mer ni vill hata mig för? | |
| Caligatia | 2008-07-23 13:02 | |
![]() | Att döda ett fullt friskt djur för att man brustit i sitt ansvar måste ju vara skillnad. Människan är en allätare, så att döda djur för att mätta magen fyller ett syfte oavsett om man tycker om det eller inte. Däremot kan man ju själv avgöra varifrån maten kommer, jag t ex försöker hålla mig till fisk och vilt, där djuren haft ett drägligt liv. Djurhållningen man har idag är jag emot. Jag säger inte heller någonting emot kattkött på restaurang, tvärtom tycker jag det är vettigt att det tas tillvara på om det nu ändå måste dö. Men jag personligen skulle ju inte vilja äta MIN lilla katt, lika lite som jag skulle vilja äta någon annan familjemedlem. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-07-23 13:05 | |
![]() | mommesfrites, om man vill minska antalet hemlösa katter kan man ju sluta erbjuda ansvarslösa kattägare gratis förvaring av den oönskade katten? Tvingas folk välja mellan alternativen avliva, lägga energi på att hitta ett nytt hem eller släppa ut katten i skogen tror jag man skulle minska antalet oönskade katter. Det är vad jag hoppas på om katthemmen försvann. Jag har inga moraliska invändningar mot att massavliva herrelösa katter. När de skjuter av alla vildkatter i mitt område håller jag mina katter inne och känner tacksamhet över att de har tagit ett förnuftigt beslut istället för att samla in krakarna och lämna de till närmaste överbelagda katthem. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-23 13:07 | |
![]() | Det där med dagens köttindustri är en tråd bara för sig. | |
| beaujolais - Ej medlem längre | 2008-07-23 13:07 | |
![]() | Hat är ett otäckt starkt ord. Men visst finns det vissa här i forumet som gör att jag känner ett genuint obehag när jag läser det de skrivit. Dit hör _inte_ du mommesfrites! :) Dessutom håller jag med dig då det gäller kattsnacket. (har liknande erfarenhet som du nämligen, i en helt annan del av landet.) | |
| rispåse | 2008-07-23 13:08 | |
![]() | Men ge er nu!!!!! Läs trådens mening... Och vart bor du o var finns katten? En del äldreboende tycker att det är trevligt med husdjur. Kolla? | |