Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nattravn - Ej medlem längre2008-07-23 22:30
Antal inlägg: 9141

Fast en sak som jag tycker är ännu märkligare är att kvinnors livremmar knäpps det motsatta hållet av vad männens gör. Whyzor?

Teppy2008-07-23 22:31
Antal inlägg: 2314

Ja, det är ju exakt samma sak.. Höger..vänster..

fan vad skumt egentligen.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-23 22:33
Antal inlägg: 9141

Hur är det när man gifter sig, går alltid damen till X sida om mannen? Finns det någon koppling där?

Caligatia2008-07-23 23:01
Antal inlägg: 2187

Palini, det har jag också hört. Kvinnorna satt på vänstra sidan, och knäppningen sitter som de sitter för att kvinnorna skulle kunna amma i kyrkan men ändå skyla brösten.

Dessutom. Det där med höger och vänster. Höger har alltid kopplats som "rätt" sida, så till den milda grad att det till och med är samma ord på engelska (right). Männen skulle givetvis ha "rätt" sida. :) Och jo, fortfarande är det så att bruden står till vänster om brudgummen, och brudens anhöriga sitter på vänster sida, brudgummens på höger.

DILLIGAFF - Ej medlem längre2008-07-23 23:04
Antal inlägg: 492

det kanske har med hjärnhalvorna att göra.. ? ;)

Zizzi2008-07-23 23:07
Antal inlägg: 866

Det finns många olika åsikter om detta men den vanligaste förklaringen är följande (text tagen från www.manolo.se);

Det som vi idag refererar till som damknäppning innebär att knapparna sitter till vänster på plagget och knapphålen till höger, sett ur den som bär plaggets perspektiv. Skillnaden mellan dam- och herrknäppning tros ha sitt ursprung i kyrkans värld.

Under den segregerade medeltiden ansågs mannen, liksom Jesus, vara den som stod närmast Gud och därmed på hans högra sida. Högersidan förknippades med solen, ljuset och “den manliga principen” och detta visualiserades genom att placera knapparna till höger på männens plagg. Den vänstra sidan förknippades istället med natten, månen och det förflutna, varför kvinnorna fick bära sina knappar till vänster. Nu var det inte speciellt vanligt med knappar i kvinnokläder, eftersom dessa ansågs alltför lätta att öppna och knapparna sågs därför som ett manligt attribut under några århundraden medan kvinnorna fick hålla sig till snörning och hyskor.

Så småningom började man även sära på kvinnor och män i kyrkan. Männens sida blev då av “naturliga” skäl den högra, medan kvinnorna fick hålla sig till vänster. Knäppningen fick då ytterligare en funktion; Kvinnorna kunde amma sina barn i kyrkan samtidigt som de kunde skyla sig för den manliga sidan eftersom damknäppningen öppnas åt vänster.

_abc_2008-07-24 00:29
Antal inlägg: 2200

Så man separerades från sin äkta hälft? Konstigt.

kermis2008-07-24 00:45
Antal inlägg: 1323

stod det inte om det här i någon dagstidning nyligen? tyckte mig läsa nåt om ämnet i nåt jag läste i ett väntrum... nån söndagstidning?

Teppy2008-07-24 10:07

Vet inte riktigt..

DILLIGAF, haha.. det har det säkert ;)

ANDERStG2008-07-24 10:23
Antal inlägg: 7560

ordprofeten: Vältänkt men feltänkt. Skjortorna ska vara likadana för att gå att knäppa ihop när man står mittemot varandra.

alexon2008-07-24 10:31
Antal inlägg: 1173

jag har köpt en skjorta med tjejknäppning, i övrigt en högst manlig skjorta. jättepsykande.

dahlgren_2008-07-24 10:38
Antal inlägg: 733

Åh, jag visste inte ens att det var skillnad mellan kvinnor och mäns knappar. Man lär sig nåt nytt varje dag.. :)

Teppy2008-07-24 12:00

alexon, fasen.. jobbigt du! Säkert att det är en herr-skjorta? ;)

dahlgren, haha.. Ja det är ju kanske inget man egentligen som normal person går runt och tänker på. Tanken slog mig bara. =)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?