Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 620

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nattravn - Ej medlem längre2008-07-28 19:54
Antal inlägg: 9141

kjam.

barbi2008-07-28 20:11
Antal inlägg: 1924

finns en fjanttråd håller er där!
ja de stämmer att ja har en blandis men ja har även en renrasig o vi hade en renrasig dobbis förut som min sambo ställde ut o vann några priser o ja fråga henne varför hon ställer ut hon gjorde de för att HON tyckte de va kul.. ja kan förstå om man vill typ tävla me sin hund i nåt för de kan ju hunden gilla men stå o se fin ut o låta nån klämma o känna

ewaleena - Ej medlem längre2008-07-28 21:33
Antal inlägg: 1977

Har en kompis som föder upp hundar. Hon säger att tävlingsinstinkten driver henne framåt å högvinsten är ju en fullmeriterad tik/hane.
Hon har tagit ur dom tikar som inte vill bli parade och dom tikar/hundarna som inte verkar trivas med att ställas ut, ur "produktionen" så att säga. En del hundar är väldigt showiga av sig och älskar att visa upp sig medan andra tycker att det är jobbigt med allt liv och rörelse. Inte faen pudrar hon rumpan på någon av sina hundar men hon klipper, badar och fönar dom så dom blänker och är vackra att se på. :)

lsaw2008-07-28 21:42
Antal inlägg: 351

krutmarie - Intressant att du skriver: "Att man med en meriterad katt eller hund får man naturligtvis mycket mer betalt, men när jag skaffar katt (har aldrig haft hund) är det inte för utseendets skull, utan för att jag älskar den för att den verkar tillgiven."
Som framgår i andra kommentarer på denna sida, så avlar man inte bara på utseendet. Alla mina hönor var ruverskor exempelvis (det var ett krav för att få lämna nya individer i min avel - samt att de skulle ha ett rastypiskt utseende) och alla mina siameser (inklusive den jag har idag liksom min birma) har ett mycket speciellt temperament - som gör att jag vill ha en katt ur orientalgruppen och inte en perser eller en bonnblandning (som kan bli vad som helst). Att de sedan kostar 6 000:- i inköp, innebär väl knappast någon nackdel - då en valp kostar 8 000:-.
Så jag motsäger inte dig, men jag har kommit fram till mina slutsatser på ett annat vis!

spfynxen2008-07-28 22:04
Antal inlägg: 54

Helt individuellt det här med att ställa ut en hund.
När jag hade hund (kinesisk nakenhund) så funderade vi på det några gånger. Inte för sakens skull, utan mer för att vi var stolta över vår lilla kille och ville visa upp honom och se hur långt han kanske hade kommit. Vi gick och kikade på några utställningar men väl där ångrade man sig. Det var liksom inte vår eller hundens grej.
När man hörde sig för på utställningarna så är det tydligen ett väldigt speciellt folk som ställer ut. Vad gäller utställningar så var vi nog inte det speciella folket.
Ställ ut om man känner för det men absolut aldrig om hunden inte mår bra. Som en föregående skribent skriver att en del hundar tycker om det en del gör det inte.

Metalnymf - Ej medlem längre2008-07-28 22:16
Antal inlägg: 227

Haha... jag anar ett mönster. Allt ska dömmas pga utseende och stil... hur skulle världen se ut utan skönhetstävlingar... Hundar är flockdjur precis som människor. Är husse/matte lycklig så är vovven det också... sen att djuret berövas sina rättigheter att få vara just hund är ju bara en bieffekt. Det handlar enbart om människans egoism och inget annat... men det är ju bara hundar så wtf...

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-28 22:23
Antal inlägg: 4127

Haha! Den som erkänner det får en klubba... :D

Metalnymf - Ej medlem längre2008-07-28 22:27
Antal inlägg: 227

*erkänner till vad som än föreslås för är i desperat behov av klubba!*

trashone - Ej medlem längre2008-07-28 22:31
Antal inlägg: 18678

Jag ställer ut mina djur för att kunna plåga dem i mesta möjliga mån. *ironisk*

Och ja, det är bara hundar. Vad vill ni ha sagt?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-28 22:33

Hehe, ställer du ut hundar? För övrigt har jag varken pengar eller mat, så det får bli en "raincheck" på klubbutdelandet :)

För övrigt kanske man kan tycka att hundar oftast är så dumma att de tycker allt vi människor är roligt, roligt. Det ligger lite i deras natur, och är deras "normala beteende". Samtidigt så tror jag att de vet bättre om man ger dem chansen.

Stackars lurade hundar :(

ryssbrud - Ej medlem längre2008-07-28 22:34
Antal inlägg: 1972

vita loafers är söt

haha! ställa ut djur
en fantastisk trådtitel

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-28 22:34

"gör" skall ligga där emellan som ni ser :p

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-28 22:36

Alltså, poängen var lite, om man väl har hundar som husdjur, så är det inte så mycket värre att ställa ut dem.

mamman - Ej medlem längre2008-07-28 22:53
Antal inlägg: 6379

Nu är det ju också så att det inte är utställnigen VARJE dag!
Har en kompis som driver en liten kennel. Hon ställer ut vissa av sina hundar bland annat för att "bevisa" att dessa hundar följer rasstandrad och är så som rasen ska vara.
Utställningen innebär att man går i en ring med andra hundar och sedan står djuret på ett bord så att dommaren kan kolla tänder eller leder eller mäta höjden på hunden.
En stor hund står på marken... *skyndar mig tillägga*

Att ställa ut sin hund någon gång per år är knappast skadligt för den normale hunden...
Sen är det som *ja, vem var det nu?* skrev att det är lättare att ta ut fullpris (inte 8000 utan ungefär 14000;-) om valpen har välmeriterade föräldrar. En NUCH, SUCH, DUCH- pappa eller mamma är ju inte helt fel till sina små telningar... ;-)

Utan att jag egentligen gillar det känner jag ett sug över att dra in andra trådar du skrivit i och startat. Helt uppenbart gillar du blandisar och "fattar inte" att det ska vara så viktigt att hundar ska vara renrasiga.. Varför fortsätter du med ämnet? Det känns lite som om du vill provocera en liten snutt ;-)

trashone - Ej medlem längre2008-07-28 22:54

mamman: en liten snutt? Du menar MASSOR hehe

En till tråd för att häckla.. synd

nystan12008-07-28 22:57
Antal inlägg: 3414

Om man har hund som husdjur har man väl redan tagit ifrån den rättigheten att vara hund..?

barbi2008-07-28 22:58
Antal inlägg: 1924

men mamman om du har läst de ja har skrivit så ser du att ja har en renrasig hund oxå plus att min sambo ställde ut våran dobbis förut. ja vill bara veta varför man ställer ut sina djur! du behöver ju inte läsa eller skriva om de inte passar sig..
alla har vi olika åsikter o kan vara kul o höra själv tycker inte ja att de spelar nån roll om de är ren el blandras. o ställa ut tycker ja känns onödigt:( fast min sambo tycker de är kul:=)

trashone - Ej medlem längre2008-07-28 22:59

Fråga henne då.

kotlinski2008-07-28 22:59
Antal inlägg: 6

Jag har ställt ut min vovve, det var jättekul när det gick bra och han fick hederspris av en respekterad domare! Mest eftersom jag tycker om hundrasen och att det är kul att få ett kvitto på att ens egen vovve är rastypisk (speciellt om det är en sån ras som det ofta är stora variationer inom). Sedan är det ju utställningsmeriter viktigt om man vill avla på hunden (vilket också är bra om man gör, så det blir större genblandning i rasen)...

Tyvärr så har jag varit för lat för att träna honom. Det är ju en viss träning som krävs för att hunden ska låta sig inspekteras sådär av en främmande människa, utan att säga ifrån. Så utställandet fick sitt naturliga slut där :)

Men iaf för min personliga del så ja, utställandet är ett sätt att bidra till rasen. Känns nog extra viktigt eftersom det är en ganska sällsynt ras, hade det varit en schäfer el dyl hade jag inte brytt mig alls...

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-28 22:59

nystan: "Om man har hund som husdjur har man väl redan tagit ifrån den rättigheten att vara hund..?"
Så kan man faktiskt säga :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?