Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 194 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LorDo | 2006-01-26 22:29 | |
![]() | Jag har inte köpt en CD-skiva på typ 7-8 år. Jag lyssnar på musik ganska mycket. Ni får dra era egna slutsatser på hur jag får tag på den :) | |
| GarM | 2006-01-27 01:54 | |
![]() | Jag laddar nästan bara ner, den musiken jag gillar laddar jag ner, och jag letar upp nya band på detta sättet. skulle aldrig få för mig att köpa en skiva med ett okänt band, och heller aldrig köpa en skiva ifall jag inte visste att alla låtarna var bra. Jag ser inget fel med detta, visst många tycker att jag är ett kräk, men jag kan leva med det. Jag försöker inte försvara mig heller, jag vet att jag bryter mot lagen, jag vet att det jag gör är fel, men jag försöker inte förklara bort det med att jag bara tar från dom rika, jag tar från alla. Men jag köper en del skivor, när jag hittar bra skivor, till ett bra pris, så köper jag dom, för att ha nått till bilen. Och jag försöker bygga upp en fin sammling med punkskivor, och vissa skivor är det lite smått roligt att äga, som noppriga tights och moonboots. | |
| Spyan | 2006-01-27 02:00 | |
![]() | laddar sånt som jag gillar just nu, men köper dom ultimata favoriterna på cd. läste för övrigt någonstans att skivförsäljningen har ökat (jag kanske har fått fel info nu, men ändå) just för att man laddar ner, tycker om musiken och köper skivan/filmen. sen undrar jag också en sak, VAD är det egentligen som är olagligt?? är det att ladda hem låtar och sånt, eller är det att "dela med sig" dvs låta andra ladda från din dator?? hmm.... | |
| GarM | 2006-01-27 02:18 | |
![]() | Spyan: Det är olagligt att ladda hem och dela med sig av upphovsrättsskyddade verk. Vet du inte om musiken/filmen/spelet är skyddat av upphovsrätten så är verket i nästan all säkerhet det. | |
| Spyan | 2006-01-27 02:46 | |
![]() | åkej, tack då vet jag=) | |
| Master X | 2006-01-27 09:25 | |
![]() | Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg hur man gjorde förr. Och då gjorde ALLA så. Man köpte lp skivor ( ni vet de där stora, man behövde en gramofon för att spela dem, De går inte in i en cd-läsare ! ) Sen köpte man ett kasettband och spelade in skivan. Hade tänkt att förklara vad ett band är , men har inte tid. Fildelning är ungefär detsamma, men skillnaden är att vi som är äldre vet inte hur man gör. Vi vet bara hur man gjorde förr. | |
| vulcan | 2006-01-27 10:11 | |
![]() | Jo. Jag är också tillräckligt gammal för att ha upplevt den eran. Vi var ett gäng vanliga killar med föräldrar som inte badade i pengar, så man fick alltid resonera om vem som skulle köpa vilken platta och sen var det raka vägen hem till den lycklige skivägaren med ett nyköpt Sony90-band i näven. På LP-skivornas tid var de sällan längre än 45 minuter totalt och då gick det att pressa in två skivor på ett band. Men ibland var det några extraminuter och då tvingades man till svåra val. Slösa ett helt band på en enda skiva eller hugga av den sista låtens sista minuter (den var ändå ofta den sämsta på skivan)? Skillnaden var väl att den genomsnittliga "musikdelningen" begränsade sig till kanske 4-5 kopior per inköpt skiva. Och många av de stora favoriterna som nån kompis köpt skaffade man sig senare när "Niceprice"-vågen började vräka ut fler billiga skivor både på vinyl och CD. Idag kan en inköpt CD förvandlas till ett mp3-bibliotek som läggs ut på en BitTorrent-sida och laddas ner av tusentals personer. Och kvaliteten är så bra att de flesta inte har nån anledning att av det skälet fundera på om de inte borde skaffa sig ett eget original (kassetbanden lät ibland rätt kass trots dolby brusreducering) Så tacka tusan för att skivbolagen känner sig mer oroade av det. | |
| Bokklok | 2006-01-27 11:36 | |
![]() | Antipiratbyrån loggar säkert mitt IP nu, men strunt i det ;) .. Jag tankar, helt skrupellöst, hem både film och musik. För övrigt mycket glädjande att se att jag inte är den ende som fortfarande gillar Räserbajs (gruppen alltså).. Keep it up GarM! | |
| Angus | 2006-01-27 12:03 | |
![]() | Lobbyisterna hos upphovsrättsindustrins två centralorganisationer RIAA och MPAA har knåpat ihop lagförslag som är ämnade att förbjuda alla nya tekniska prylar som ger möjlighet till annat än "customary historical use" av upphovsrättsskyddat material. Du får göra vad du av hävd redan får göra med dagens befintliga utrustning, men inte mer. Punkt slut. Om den här lagen hade funnits 1960 så hade kassettbandspelare aldrig kunnat lanseras, hade den funnits 1970 hade videobandspelaren varit kriminell innan den börjat säljas, hade den funnits 2000 hade med största sannolikhet aldrig någon iPod fått se dagens ljus. Lagförslaget från skiv- och filmindustrin innebär att alla nya uppfinningar som kan hantera media måste förhandsgranskas av myndigheterna. Teveapparater, ljudanläggningar och liknande ska tvingas ha DRM-tekniker inbyggda i hårdvaran. Allt för att uppfylla upphovsrättens grundtanke som förutsätter att man kan få andra medier att fungera som tryckpressar. En lag av detta slag tycks också förutsätta att man avgränsar en mindre grupp av "professionella" producenter som ska vara de enda som får tillgång till ospärrad teknik. Om RIAA:s och MPAA:s lagförslag kommer att kunna gå igenom i amerikanska senaten är oklart. Men om så skulle ske, kommer genast ansträngningar inledas för att implementera samma lagar i Sverige och EU. Därför är det nu som stolleriet måste ställas mot väggen. I Sverige är det Antipiratbyrån ? vilka organisatoriskt är en lokalavdelning till MPAA ? som borde avkrävas svar på om de står bakom förslaget. | |
| Angus | 2006-01-27 12:04 | |
![]() | Ovanstående är ett citat med namnet "Antikopimister vill förbjuda framtiden".. | |
| vulcan | 2006-01-27 13:50 | |
![]() | Det Angus berättar är väl ett bra exempel på varför t ex jag tycker att det är svårt att oreserverat ställa sig på upphovsrättsförespråkarna s sida. Det är för militant helt enkelt. Som jag skrev tidigare så tycker jag inte att svaren är så enkla att något håll. Min grundinställning är att den privata äganderätten är fundamental för ett samhälle som vill vara någorlunda civiliserat och ha ett någorlunda materiellt välstånd att erbjuda sina invånare. Men i det här fallet krockar två typer av äganderätter med varandra. Äganderätten att göra vad jag vill med ett föremål jag köpt och äganderätten över något jag skapat. Att så många bara laddar ner utan att nånsin fundera över dessa frågor tycker jag är tråkigt. Och inte sjutton är det så självklart att artister verkligen tjänar på fildelningsnätverken. Jag tror nog att bevisen för motsatsen är minst lika starka eller starkare. | |
| Legobiten | 2006-01-27 14:18 | |
![]() | Det som Angus beskriver tycker jag är lite skrämmande. Tror att skivbranschen har ihjäl sig själva på det sättet. Det märker man redan idag på vissa sätt. Jag kan t.ex. inte spela lagligt nerladdad musik på min mp3 eftersom min mp3 inte har nån slags teknik för att spela upphovsrättsskuddad musik. Det kan göra mig förbannad eftersom jag då måste köpa en ny mp3-spelare för en massa pengar när jag skulle kunna ladda ner musiken olagligt och spela den i min nuvarande mp3. Branschen biter liksom sig själv i svansen när man gör det otroligt svårt för ärliga människor att spela musiken hur man vill. Jag tror inte det är rätt väg att gå. Istället bör man lägga pengarna på att göra musiken lättillgänglig på ett smidigt och billigt sätt, men sänkta CD- och nedladdningspriser, så att det oloagliga alternativet inte är lika intressant. Tror och hoppas någonstans att människor någonstans i grund och botten vill vara ärliga. Är det då lätt och billigt att vara det och få ett rent samvete tror jag att folk väljer det. | |
| B-Jovi | 2006-01-27 16:47 | |
![]() | Härliga inägg från vulcan och master x , de minns hur det var förr. Jag är ganska säker på att det är bara vissa artister som tjänar på sin musik. Säkerligen etablerade artistr, annars är det nog skivbolagen som är snabba att se över sina rättigheter. Så mitt råd är att "tanka med måtta". Jag har själv tankat en del, men när farao ska jag lyssna på allt? Att någon ska "förbjuda" all ny teknik är inte troligt. Det kommer säkert upp en beskrivning på nätet hur man bygger ngt eller bygger om ngt. Norrmannen som gjorde en dvd från en cd-spelare åkte ju in. Annars tror jag att internetbolagen kommer att rasa. Vad farao ska folk med sina snabba uppkopplingar att göra ? Själv har jag spelat pet med modem och det gick ju skitbra =( | |
| GarM | 2006-01-27 16:58 | |
![]() | Bokklok: Klart man diggar räserbajs, skumt namn och riktigt bra musik :) | |
| IMO - Ej medlem längre | 2006-01-27 17:29 | |
![]() | Jag varken köper eller tankar för tillfället. Har upptäckt hur oerhört många spännande radiokanaler det finns på nätet. Helt underbart att "ratta" in nån spännande utländsk kanal och upptäcka helt nya låtar och helt nya kanonduktiga musiker/grupper! | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2006-01-27 17:35 | |
![]() | tankar, men väldigt sällan. Gör som IMO, lyssnar på radio för det mesta..Köper aldrig CD skivor. | |
| Mercedes | 2006-01-27 22:39 | |
![]() | Köper alltid. Igår köpte jag en CD Il Divo..skitdålig..vill byta bort den. | |
| LoveEye | 2006-01-27 22:46 | |
![]() | Haha, Mercedes, dom sjunger väl på italienska?! Förstår du det? :) | |
| Mercedes | 2006-01-27 22:50 | |
![]() | Nää, det spelar ingen roll vilket språk dom sjunger på. Men jag trodde faktiskt skivan skulle vara bättre. Verkade så i reklamen på TV... | |
| LoveEye | 2006-01-27 22:53 | |
![]() | haha ja de kan lura en.. =) Fast ändå roligt att förstå vad de sjunger om tycker jag :) Men kan du inte byta den då? Du får ge bort den i present haha | |