Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 622

Forumkategorier

Användare Inlägg  
obitje2008-07-29 11:14
Antal inlägg: 139

Stilig_karl: Att diskutera och bemöta varandras argument får ju ofta det att se ut som om man tycker att den andra har fel. Speciellt när ämnet har en moralisk prägel.

jeehunmoon2008-07-29 11:18
Antal inlägg: 479

Stilig karl, resten i tråden lyckades svara TS utan att lägga till allt det filosofiska tjaffset som du lyckas med att vrida ut och in på i alla trådar du är med i. På 3h har jag fått mer erfarenhet av din forumskrivarstil än vad jag fått av den genomsnittlige medlemmens 2 års skrivande. För övrigt handlar det om betydligt mer än 3h då jag sett dig i trådar i flera veckors tid.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-29 11:19
Antal inlägg: 4127

obitje: Jo precis. Menade lite att iaf jag tycker det är tråkigt att det skall vara så. Vore lättare om alla bara såg sig som en tämligen onödig åsiktsmaskin och en viktig människa med tankar. Man slipper få mycket skit och man slipper ta åt sig. Men det kanske var off topic. Jag tyckte iaf inte det...

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-07-29 11:24
Antal inlägg: 4127

jeehunmoon: Om du har mer åsikter om mig som person så tycker jag att du kan maila dem till mig istället.

jeehunmoon2008-07-29 11:26
Antal inlägg: 479

Då gör jag så, snart kommer ett PM.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-29 11:29
Antal inlägg: 9141

Vad fint och respekterande ni löste det där. <3

upa - Ej medlem längre2008-07-29 11:33
Antal inlägg: 2565

Vad blir meningen med att ha åsikter om man inte känner att man har rätt och den andra fel? Hur motiverar man sig till engagemang om man bara ser sig själv som en av alla andra människor med små funderingar? Den som förnekar att man känner att det motsatta partern har fel tror jag inte själva känner att de har någon åsikt.

obitje2008-07-29 11:35
Antal inlägg: 139

jeehun: En del diskussioner behöver sidospår för att vitalisera huvud-debatten. Om sidospår är relevanta i den här tråden låter jag vara osagt än så länge.

Stilig_karl: OT vet jag inte. Men tror att det är en omöjlig uppgift att få alla forumiter att sälla sig till en gemensam syn på saken. Och det är dessutom en frisk fläkt med olika ingångspunkter.

För att ge ytterligare ett alternativ på dom förslag på förhållningsätt till åsiktsförändring: Kanske det finns någon som använder sig av att ignorera åsiktsförändraren och fortsätta diskussionen med någon annan istället?

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-29 11:36

upa: Och åsikter är viktiga för att? kan du ge något konkret exempel på varför man inte kan vara åsiktsneutral fram till dess man hamnar i en situation som kräver ett ställningstagande, och man då gör en bedömning av all den info man samlat på sig? Är det inte bättre lära sig av sina medmänniskor, än stänga dem ute bara för de har något att säga som inte passar in i den världen man har bestämt är rätt?

Humlesurr - Ej medlem längre2008-07-29 11:38
Antal inlägg: 189

Jag har säkert delvis ändrat åsikt i en eller annan diskussion här. Eller i alla fall så att jag tänkt "Okej, personen har en poäng" eller "Det där är inget dumt förslag eller tanke, men hur ska det gå till?" och så vidare.

Sedan finns det ju "meningsmotståndare" som jag får mer "sympati" för än de som håller med mig om den förstnämnda uttrycker sina åsikter och tankar på ett "bra" sätt och de sistnämnda mer genom skäll eller påhopp.

En person jag ofta kan känna så för är Vulcan. Nu senast i tråden om anhörigas tal till åtalade i en rättegång. Jag håller INTE alls med honoom i det mesta han skriver, men jag uppskattar verkligen sättet han framför sina tankar och synpunkter på.

upa - Ej medlem längre2008-07-29 11:40

Nattravn, hur skulle det se ut om alla inväntade alla andras åsikter för att skaffa sig en egen? Jag tror det skulle bli fruktlöst. Åsikter är viktiga för vår identitet. Att ifrågasätta åsikter är som att ifrågasätta varför människan ska tänka när hon lika gärna kan slippa.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-29 12:00

upa: Jag ser gärna att du ifrågasätter mig om du tycker jag har fel. Du har kanske mer kunskap inom området, och kan upplysa mig till det bättre. Men gör det gärna på ett vänligt vis, jag är precis som TS (om jag förstod denne rätt). Får gärna en uppläxning om den är invirad i ett rosa paket. ;D

Jag har svårt att hysa tillräckligt höga tankar om mig, eller människor överlag, att jag anser mig själv (eller dem) stå så pass högt i kurs att jag (de) bör vara en åsiktsmaskin (som någon sa) och hävda mig (dem) själv(a) som något otroligt viktigt, nästintill gudomligt. Jag ser allt levande som likvärdiga delar av hela skapelsen, och gör mitt bästa för att fylla min plats i den, på så vis att jag tar hand om mig själv, och min omgivning så gott jag kan. Och detta når jag lättare om jag är helt öppen för något nytt, om det verkar bättre än det gamla.

upa - Ej medlem längre2008-07-29 12:10

Nattravn, jag är pedagogiskt handikappad och för den delen heller inget större fan av pedagogik. Jag tror på människans egen förmåga att kunna lära. Jag tror du uppfattar mig som syrlig när jag önskar att du funderar själv. Om du läser det jag skrivit med samma tonläge som din mamma brukade använda när hon läste gonatt-sagor för dig som liten så kanske det underlättar. Det är ett tips och inget försök till att vara elak.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-29 12:17

upa: Självklart är det bra för individen att lära sig själv också. Vissa behöver det mer, andra mindre. Lär man sig inget på egen hand blir man nog ganska vilsen i sig själv, och väldigt beroende av andra, på ett destruktiv vis.

Men, jag undrar, varför ger du dig in i en diskussion om inte för att lära av andra? Känner du enbart behovet av att upplysa? Är inte det en form av pedagogik, isåfall, det med? Eller tycker du mest bara om att argumentera, som en hobby?

upa - Ej medlem längre2008-07-29 12:34

Nattravn, jag mår bra av att upplysa andra. Eftersom jag brinner för det mesta jag har åsikter om kan man nog kalla det för en hobby att argumentera. Hur som får jag inte betalt. Jag tycker om kunskap och lär mig gärna. Forumet här använder jag mest för att spetsa mina egna argument för att se om de håller.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-29 12:40

upa: Bra svar. :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?