Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade22
Mobilspel
Pågående19 623

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ANDERStG2008-07-30 21:41
Antal inlägg: 7560

JAg ställer mig tvivlande. :)

dudeniro - Ej medlem längre2008-07-30 21:44
Antal inlägg: 6214

Stå inte tvivlande min vän, det klär dig inte! Budapest sparkar rumpa fett med Wien. Trixar med Wien som en liten trasa och sparkar ut henne i Donau. So geht das leben.

krutmarie2008-07-30 21:48
Antal inlägg: 1696

dudeniro, beror det inte lite vad man önskar sig för sorts semester?

Det har ju inget skrivits om att man måste åka till Rom för att tala italienska eller till Berlin för att tala tyska, i Wien pratar dom wienerisch och det kan du inte jämföra med tyska. Men schnitzeln är underbar, Pratern är kul, men det var inte det det gällde från början.

Sooo geht das leben, jawohl!

ANDERStG2008-07-31 10:22
Antal inlägg: 7560

krutmarie: Och skånska kan inte jämföras med svenska? Bara att lägga sig till med hälsningen grüss Gott och några andra uttryck så är man på rätt spår. Schweiz är en annan sak.

odin - Administratör2008-07-31 10:26
Antal inlägg: 7442

dudeniro, håller med om att Budapest är fint, iaf i centrum. Och fler coola "monument". Men kommer man utanför stadskärnan är det slum :-).

Angående Stockholm vs. Berlin så saknar Berlin allt vatten, där Stockholm slår de flesta städer, och även Berlin.

Jag bodde nästan vid Zoologische Garten på en sidogata. Hade fönster mot gård så lugnt och väldigt närta komunikationer.

KaDeWe var bra, speciellt leksaks & matvåningarna. Annars är det som ett varuhus är mest med lyxbutiker.

iothal - Ej medlem längre2008-07-31 10:38
Antal inlägg: 169

Berlin saknar vatten? Då måste Spree vara en illusion. Wannsee, Schlachtensee etc också. Tur att man blir blöt iaf ;)

dudeniro - Ej medlem längre2008-07-31 10:38

Nej Krutmarie! Det spelar ingen roll vad man vill ha för semester! Så är det bara! ;)

Håller inte med dig odin... det finns betongförorter utanför budapest, men å andra sidan har du villastäder också, inte minst på budasidan. Landet tar också över ganska fort, och det är allt annan än vad vi associerar med slum... det är snarare just... landet.

Hur som helst. Berlin skulle jag välja för där har jag inte varit annat än på tågstationen. Rom är för varmt för mig.

iothal - Ej medlem längre2008-07-31 10:39

Kan tipsa om att ta en turbåt på spree nästa gång du är i Berlin odin.

dudeniro - Ej medlem längre2008-07-31 10:40

Ta en turbåt upp till donau-kröken nästa gång du är i budapest!

odin - Administratör2008-07-31 10:42

Har åkt på Spree fram och tillbaks, inte samma sak som Stockholm. Å andra sidan bor ju du i Berlin och jag i Stockholm så jag ger nog upp den diskussionen :D

iothal - Ej medlem längre2008-07-31 10:45

Stockholm är väldigt vackert, en vackrare stad än Berlin. Dock, tycker jag, mycket tråkigare och enormt mycket mindre utrymme än i Berlin - även om det bor fler personer i Berlin så känns det nästan aldrig trångt.

Intet2008-07-31 10:48
Antal inlägg: 557

Rom är underbart! Åk dit. Mot brudar är de minsann inte otrevliga iallafall. ;)

krutmarie2008-07-31 10:50

iothal, kan det inte bero på att alla "dom andra" som inte har samma ekonomiska möjligheter finns inte i samma stadsdel som du håller till i. Det finns ju så otroligt mycket, verkligt fattiga människor i Berlin. Stor arbetslöshet med dålig ekonomi som följd.

Kanske därför det inte är så trångt där du befinner dig? :-)

krutmarie2008-07-31 10:51

Intet, de skulle ju åka tillsammans :-)

iothal - Ej medlem längre2008-07-31 10:54

krutmarie, jag tror det har betydligt mer att göra med att Berlin inte har 1 statscentrum utan flera. Samt att stadsytan är väldigt stor.

krutmarie2008-07-31 11:02

iothal, kanske är det så.

odin - Administratör2008-07-31 11:08

För den som skall åka till Berlin så kan jag rek. en restaurang utanför "stadskärnan" men i zon A.

Moustache

Åk U-bahn till Richard Wagner-platz och gå till Galvanist. 12 (är möjligt att någon annan hållplats är närmare).

Bli inte avskräckt av krogarna som ni ser på vägen som är mer kebabställen och sunkiga hak :-). När ni väl kommer fram så är det en fransk restaurang med förhållandevis billig mat (svenska mått mätt) och väldigt god mat. Käkade lammkött för 16 euro, himmelskt gott :D

Som motvikt, när ni är i Stockholm åk till S:t Eriksplan och gå upp mot Torsgatan norrut mot Solna. På vänster sida i korsningen Rödabergs-gatan finns krogen Byn. Också fransk och väldigt god och prisvärd mat runt 140-200 SEK. Bästa restaurang jag varit på...

Iamx2008-07-31 11:51
Antal inlägg: 127

Berlin är världens (om Europa är världen) bästa stad. Där finns allt, kultur, nöje, shopping och sevärdheter. Du har gamla vackra delar av staden Prinzlauerberg eller nya delar med Plattenbau...allt.

Därtill skall man ju säga att Berlin är riktigt billigt i jämförelse med Rom eller vilken västeuropeisk storstad som helst. Berlin har nästan östeuropiska priser, amerikansk service, och tysk ordning...kan man önska sig mer? Dessutom kan man ju kommunicera med folk, inte för att berlinarna skulle kunna engelska men nästan varje svensk kan ju tyska, och dessutom är berlinarna tysklands treligaste mäniskor.

Klubbscenen är oöverträffad och tom. London kan inte erbjuda den mängd bra klubbar av alla de slag som Berlin kan och Paris känns nästan museefattigt i jämförelse. ...Dessutom slipper man dryga italienare (även om vissa ju väljer att turista i Berlin) Den unga konstscenen i Europa finns i Berlin idag så Mittes galerier är fantastiska!

dudeniro - Ej medlem längre2008-07-31 11:59

Iamx - bold statement! Berlin bättre än Västerås!? ;)

annaanderss2008-07-31 13:11
Antal inlägg: 118

Tack för tipsen, vi får se vad det blir =)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?