Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 672 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-03 00:59 | |
![]() | Jag håller med kneip om att ett sådant ingrepp vore att föredra på en nyfödd. Under sina första dagar, har man ingen riktig kontakt med omvärlden, man plågas inte av minnen, som ett oroligt sjukhusbesök kan föra med sig och smärta verkar upphöra snabbare för spädbarnet. Med sin enorma tillväxt och utveckling, läker dessutom skador mycket snabbare än på ett äldre barn eller vuxen. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-03 01:00 | |
![]() | Förlåt, kleinp, att jag döpte om dig. | |
| micro113 | 2008-08-03 01:10 | |
![]() | stilig jag menade inte dig -- utan kleinp.. mommes --- jag tycker du snackar gallimatias -- att ett barn inte kan ge uttryck för smärtan på samma sätt som vuxna, innebär inte att de inte känner den lika mycket eller mer... förr opererade man spädbarn utan bedövning med just de argument som du anger ... min bror operererades som sex månaders för pungbrock -- och han fick långt upp till tonåren panikkänslor om han såg män som täckte underdelen av ansiktet med en handduk eller rakklödder. Först när vi kunde kartlägga att han opererats utan bedövning, och han därifrån burit med sig denna skräck, så kunde han lägga det bakom sig. Ända in på åttiotalet opererades spädbarn utan bedövning -- nu får man tack och lov inte göra det längre -- eftersom man idag vet att små barn känner smärta precis som stora barn.. | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-08-03 01:19 | |
![]() | Och jag som tyckte PKU-testet var en ren mardröm när mina barn var nyfödda. Hade nån föreslagit omskärelse hade det slutat med blodbad av annat än nyfödd kan jag lova. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-03 01:22 | |
![]() | micro113, jag förutsätter att man inte opererar spädbarn utan bedövning! Har förresten varit med om att flera spädbarn har opererats. De återhämtar sig snabbare och minns aldrig något av händelsen. | |
| micro113 | 2008-08-03 02:13 | |
![]() | mommes--- läs igen fram till mitten på åttiotalet förekom att man opererade utan bedövning -- detta eftersom det fanns två skolor gällande smärta hos spädbarn -- en skola ansåg att man skulle bedöva, och en skola att de inte kände smärta eller led av smärta -- utan skrek för att de hölls fast och snabbt glömde obehaget efteråt. Min bror opererades på sextiotalet -- utan bedövning.. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-03 02:38 | |
![]() | micra...jag läser. Den sortens kirurgi är inget som jag försvarar och jag beklagar att din bror fick vara med om en så plågsam händelse. De spädbarn jag pratar om, har fått både narkos och smärtlindring efter operationerna. Jag tror också att ett halvårsgammalt barn lider mycket mer av upplevelsen än en nyfödd upp till 8 dagar gammal. | |
| Vigdir | 2008-08-03 16:59 | |
![]() | Jag var -85 med vid en omskärelse av en nyfödd gosse. Föräldrarna ville ha det gjort på sjukhus, eftersom de ville att omskärelsen skulle göras under betryggande hygienska former, under narkos och med god tillgång till smärtlindring efteråt. Så den lille ammades inte under fyra timmar (kanonhungrig liten en!), och var välan inte på sitt allra bästa humör... Det var inte läkaren heller, som glatt tog fram sin skalpell och karvade sta - med motiveringen att "så små barn har ingen smärtförnimmelse". Gossen skrek så han tappade andan, jag var lamslagen (mina protester avvisades med att jag inget visste och bara var elev) och löftet till föräldrarna viftades bort som oväsentligt. Jag vet inte hur det senare förklarades för föräldrarna, men jag kan inte fördöma deras beslut om omskärelse - de ville det bästa för sin son, och försökte verkligen göra det hela på bästa sätt. Läkaren däremot... När jag sedemera läste att man slutat operera barn utan bedövning redan tidigt 70-tal blev jag rätt förbannad! (milt sagt) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-03 17:22 | |
![]() | Skitläkare. | |
| Chribbbe | 2008-08-03 18:07 | |
![]() | Förstår inte problemet.. Snoppen ser ju bara större ut, och man kan hålla på längre i sängkammaren.. Alla borde ju vilja vara det, och alla tjejer borde vilja ha en kille som är det =) | |
| bluebite | 2008-08-03 18:18 | |
![]() | Chribbe - men det är ju skillnad på att 'njuta av fördelarna' så att säga med en omskuren man, och att besluta om ens egen son ska omskäras. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-03 18:25 | |
![]() | Inte att förglömma att det finns en anledning till att man kan "hålla ut längre". Denna anledning är inte "övning".... | |
| y not | 2008-08-03 18:32 | |
![]() | "Under sina första dagar, har man ingen riktig kontakt med omvärlden, man plågas inte av minnen, som ett oroligt sjukhusbesök kan föra med sig och smärta verkar upphöra snabbare för spädbarnet." mommesfrites, här kommer du med ganska tvärsäkraa påståenden i klass med det vigdis refererade till om att spädbarn inte känner, vilket var en sanning för inte så länge sedan. Jag är precis lika säker på att den första kontakten med världen har betydelse för hur barnet kommer att uppleva tillit till andra. Att skära, sticka nålar i fötterna, hälla lapis i ögonen på en precis nyfödd tror, eller tillochmed påstår jag mig veta, är ingen trygg start i livet. Den fysiska beröringen och närheten är otroligt viktig för ett spädbarns start och den människa det blir, den är rentav livsviktig. Att då inte en oerhörd oförklarlig smärta skulle ha någon betydelse tycker jag skulle vara märkligt. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-08-03 18:59 | |
![]() | Eller hur, y not. Tycker man Janov var galen får man kanske ändå backa lite för de studier som har gjorts på 2000-talet. Man har mätt stressnivåer och scannat hjärnor på spädbarn och kommit fram till att de blir traumatiserade om de förnekas uppmärksamhet o dyl. | |
| bluebite | 2008-08-03 19:02 | |
![]() | klart smärtan påverkar barnet, frågan som jag tycker kan ställas är: när är det lämpligast att utföra omskärelse? När barnet är ca en vecka gammal? med tanke på alla de hundratals miljoner omskurna män... det verkar inte vara så att alla går omkring med fruktansvärda minnen som traumatiserar dem i vardagen. Kan det vara bättre att ömskära ett barn när det är så litet som möjligt? Då om man så klart använder smärtlindring och söver barnet under själva ingreppet? | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-03 19:05 | |
![]() | Mm, är det inte så att man har vetat länge att utan kroppslig beröring så har spädbarn en tendens att inte utvecklas och/eller tappar livslusten. Detta har observerats på undermåliga barnhem t.ex. Lite som, att bara för att ett spädbarn inte kan visa känslor såsom ett äldre barn/vuxen, innebär det inte att de inte har dem. De har antagligen bara andra sätt att uttrycka dem på. ps: Vacker bild Budalv ;) | |
| y not | 2008-08-03 19:06 | |
![]() | Eller är det bra att omskära barn? Är det bättre att man förstår varför man blir utsatt för smärta en inte? Huruvida du störs eller inte av de trauma du haft är svårt att säga och i vilken grad. Vi har alla utsatts för olika former av svek i barndomen och hur vi varit om vi inte haft dem är svårt att säga, jag tror i alla fall inte vi blir bättre människor av att usättas för smärtsamma övergrepp i tidig ålder. Tror du? | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-03 19:07 | |
![]() | Bluebite: Tycker du att det är helt ok att omskära barn, som om att föräldrar har obestridlig rätt att omforma sitt barns kropp även fast det inte finns medicinskt underlag för det?... Alltså det är så jag tolkat det, men jag frågar för att vara säker :) | |
| y not | 2008-08-03 19:08 | |
![]() | Jo Stilig_karl, det finns gott om referenser till det och barn som dör utan beröring. Ett är barnet närmast dörren på barnhemmet som klarade sig bäst för att sköterskan alltid gav den en extra klapp. En annan är kängurumetoden hos för tidigt födda i sydamerika som visade sig ha högre överlevnad och tillväxt än de som placerades i kuvös. | |
| bluebite | 2008-08-03 19:11 | |
![]() | y not - nej, jag håller med dig. helt klart. men jag tycker det finns många frågeställningar i ämnet. t.ex. om det går att undvika att någonsin traumatisera ett barn? (med tanke på att barn är känsliga och tar i princip allt personligt) men smärta ska ju undvikas, om möjligt. men då miljoner barn omskärs varje år, går det att göra ingreppet mindre traumatiserande? | |