Spelrum
Giraffen52
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade87
Mobilspel
Pågående19 714

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 01:46
Antal inlägg: 4127

Åh... är för trött för att skriva vettigt formulerade meningar ser jag nu...

_abc_2008-08-06 01:47
Antal inlägg: 2200

Det där kanske inte blev nog tydligt. Jag menade att jag anser att det må finnas genetiska skäl till att någon verkligen känner sig malplacerad i fel kön och kropp medan någon som vill byta kön eller vill bli en delfin snarare har psykiska defekter som artar sig i detta.

vulcan2008-08-06 01:50
Antal inlägg: 7666

Flyttar även denna diskussion till Snack - jag tycker vare sig att själva frågeställningen som sån eller den efterföljande diskussionen motiverar att den ska ligga här i Seriöst.

micro1132008-08-06 02:00
Antal inlägg: 17542

Jag antar att du menar ras eller delfin....

Vid närmare eftertanke har du givetvis rätt -- personen behöver sannolikt hjälp att acceptera sitt jag, och inte en operation eller manipulation för att bli någon annan.

Min reflektion handlade mer om vilken påverkan detta skulle ha på människor runtomkring den som valde att byta "ras".

Där kan jag inte se att det skulle leda till några komplikationer -- förutsatt att personen inte hade en följdproblematik som inverkade menligt på sig själv och omgivningen.

Vid könsbyte blir ju frågan mer komplicerad -- eftersom den personen alltid ställs inför dilemmat att berätta eller inte berätta för partner och omgivning.

Och där man kan ha starka åsikter gällande omgivningens, och i synnerhet partners rätt att veta sanningen.

Hudfärgen -- eller rasen -- har alltså, i mitt tycke, väldigt lite bäring när det gäller umgänget med andra, medan könet är en tung faktor att ha med i beräkningen när det gäller t ex sexuella kontakter.

Jag skulle inte känna mig lurad om min man visade sig vara svart under det vita skinnet.
Men jag skulle känna mig mycket lurad, förbannad, och kanske till och med äcklad om det visade sig att han var postopererad kvinna.

Det här blev svamligt -- men jag hoppas du förstår hur jag menar..

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 02:11

abc: Vill bara lägga in; Men, kolla vi håller med varandra:) Ja, såklart, "rastillhörighet" och/eller "hudfärg ligger inte i människans medvetande genetiskt... Psykiskt defekt tror jag dock är att ta i angående att byta hudfärg... finns säkert andra anledningar.

_abc_2008-08-06 02:30

stilig karl: Najs att vi håller med varandra. Dock bör man förbehålla sig till det som bl a vulcan nämnt i en annan "rastråd" att det som gäller nu (att raserna inte har mentala skillnader) kanske inte är morgondagens sanning. Dvs, det kanske mycket väl bevisas att raserna skiljer sig, dock har jag denna åsikt tills det kommit forskningsresultat om något annat.

micro: "Vid närmare eftertanke har du givetvis rätt -- personen behöver sannolikt hjälp att acceptera sitt jag, och inte en operation eller manipulation för att bli någon annan."
Detta säger jag själv, trots att jag anser att detta även sades om könsbyten innan vi "visste bättre" och således kan som sagt morgondagens forskning ge mig en annan uppfattning.

Du som straight (liksom jag) kanske reagerar på det här sättet, att vi äcklas och blir arga om det visade sig att partnern i fråga var av samma kön från början. Vet dock inte om det är någon skillnad för en rasist att få reda på att partnern i fråga tillhörde rasen man ogillade. Han skulle nog känna sig lurad, där du inte skulle det. Där tror jag då att en bisexuell INTE på samma sätt skulle känna sig lurad om partnern var av samma kön.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 02:54

Äh, det är ingen sanning överhuvudtaget, tror inte på sådant som att det finns sanningar. Så det är klart. Men jag vill iaf inte tro ngt annat, precis som du.

micro1132008-08-06 03:10

-abc-

Du har självklart helt rätt -- men jag kan ju inte låta bli att le i mjugg åt rasisten....

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 03:14

Skulle jag vara rasisten... jag tänker inte ens kommentera det i sådana fall. Du kan gå igenom några rasisttrådar. Du verkar ju vara noga med bevismaterial och sådant.--

micro1132008-08-06 03:18

Stilig -- menar du mitt inlägg???

Den rasisten är hypotetisk ---

-abc- undrar om det är någon skillnad för en rasist att upptäcka att partnern är av annan "ras" -- än det vore för en heterosexuell att upptäcka att partnern är av samma kön.

Det var den rasisten jag log åt -- kunde tänka mig indignationen hos vederbörande...

Det hade alltså ingenting med dig att göra

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 03:22

Förlåt... läste bara det _abc_ skrev som var adresserat till mig.. därav missförståndet :( ... usch, vilken hemsk upplevelse att tro sig bli kallad för det... det får jag ta lärdom av... :)

micro1132008-08-06 03:23

Vad bra att vi fick reda ut det direkt :)

Tarfala2008-08-06 03:27
Antal inlägg: 34

Testa med snurrpellen på Svenska delfin-i-människokropp-fö rbundet www.svedimf.3w.se/ - nog ska man kunna bli delfin förr eller senare

bluebite2008-08-06 07:13
Antal inlägg: 502

men sen finns det ju rasspecifika egenskaper som skulle kräva genetisk manipulation för att uppnå. som att vissa genetiskt betingade defekter/sjukdomar drabbar en ras, men inte en annan. läs i läkarböcker så finner man att olikheter är mycket djupare än bara hudens färg.

att byta hudfärg är en sak, att byta ras en helt annan.

lsaw2008-08-06 07:23
Antal inlägg: 351

Vill bara göra ett tillägg till första inlägget.
Nej, jag tror inte Michael Jackson är särskilt unik. I flera asiatiska länder har man i många år hållit på med olika operationer för att man vill likna europeiska människor.

Kastanjen132008-08-06 07:50
Antal inlägg: 24

Läst påä:

Människan är extremt homogen. Rasbiologi är alltså det mest meningslösa man kan ägna sig åt eftersom det för det första inte finns några raser och för det andra inte finns några skillnader på oss. Det är större skillnad mellan två gorillor från samma skog i Afrika än på två människor vilka som helst på hela jorden.

Kastanjen132008-08-06 07:50

Läst på nätet skulle det vara

_abc_2008-08-06 08:14

kastanjen: Efter en intressant tråd om raser under "seriöst" konstaterar åtminstone jag att det finns raser. Var du nu hittat din fakta intresserar jag mig inte för, det finns "fakta" på nätet om båda teorierna där de som menar på är för raser övertygat mig.

Jag skapade tråden för att jag ville höra vad folk ansåg om en utveckling där någon procent av befolkningen opererade sig och tog mediciner för att byta ras/hudfärg och på så sätt kanske få mig en uppfattning om vad jag tycker om könsbyten. Men folk verkar snöa in sig på detaljer som vanligt utan att se TSs helhetsbild. Att nämna delfin-exemplet är inte OT dock. Lika intressant att diskutera kring hur folk tyckte det skulle vara om någon procent av befolkningen opererat sig till en delfinliknande människa.

Kastanjen132008-08-06 08:43

Eftersom jag inte bara läst på nätet utan även läst böcker i frågan om "raser" så lever jag i nuet och vet att inom människan finns inte raser. Pratar vi hundar så är det en annan sak schäfer, pudel .. ja där finns raser. Att prata raser i sammanhanget människa är förlegat. Hudfärg, etnisitet mm ja. men ras nej. Jag tycket det är hemskt att en modern människa i dag kan säga raser om olika människor är horribelt
Läs gärna på Wikepedia sv.wikipedia.org/wiki/Ras
Ras är en grupp individer inom en djurart som kännetecknas av vissa gemensamma ärftliga egenskaper. Till skillnad från begreppet underart är begreppet ras oklart. Det används främst för sådana varieteter som människan skapat genom selektiv avel, medan det enligt populära föreställningar även kan användas för mer eller mindre godtyckliga uppdelningar av människor efter synliga skillnader. Denna användning är emellertid omstridd och klassas i vetenskapliga och officiella sammanhang som otidsenlig.

bluebite2008-08-06 08:51
Antal inlägg: 502

Kastanjen13 - det finns rastypiska skillnader bland människor. därav raser. I medicinska syften, så som för att fastställa ett skeletts forna person, använder man sig av rastypsika mallar för att kunna få närmare identifikation. även finns det bakterier i munhålan som bara finns bland svarta personer, men som inte överlever hos vita.

Alltså, det finns tydliga skillnader. Variation är ju en bra sak, så det är bara att njuta av mångfalden!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?