Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 522

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MatsJoel2008-08-13 02:31
Antal inlägg: 686

Adam: Jag tycker att man bör läsa på lite om de olika partierna innan man röstar i riksdagsvalet.
Bertil: Jag tycker om att elda upp kattungar.
Cesar: En del människor är ju dumma i huvudet.
David: Jag vet inte vem Cesar syftar på när han säger att "En del människor är dumma i huvudet.", men Jag tycker inte man ska säga att människor är dumma i huvudet, speciellt inte om Adam, som vissa gör.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 02:38
Antal inlägg: 2032

MatsJoel, var ditt något obskyra inlägg ett försök att generalisera frågeställningen om citatanvändande? Det går inte. Citatet du tog är verkligt och finns i ett visst sammanhang. Jag hävdar fortfarande att du inte kan använda mina ord i det sammanhanget som du gjorde. I alla fall inte om du vill debattera på ett schysst sätt.

MatsJoel2008-08-13 02:50

"ta absolut inte ett citat utan att redovisa sammanhanget det är skrivet i"

Du får ursäkta mig, men jag kan inte läsa in någon annan betydelse ur "Att det finns ett ganska stort gäng som gillar att trasha andras inlägg och försök till diskussioner går inte att komma ifrån." i dess ursprungliga sammanhang än när det står för sig själv, men du är hemskt välkommen att förtydliga dig om du vill.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 03:22

Citatet är hämtat från tråden "Öppen och redovisad moderering?" under seriöst-fliken. Orden var inte riktade mot debattörer som du säger att du vill försvara, sådana som skriver genomtänkta och provocerande inlägg. Därmed har du tagit mina ord ur sitt sammanhang och placerat dem i ett annat. Felaktigt användande av citat.

Tydligt nog?

MatsJoel2008-08-13 04:19

"Orden var inte riktade mot debattörer som du säger att du vill försvara"
Sant, och jag har heller inte påstått något annat.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 12:16

MatsJoel, det stämmer att du inte påstått något annat. Men förstår du inte? När du använder ett citat så kan du inte ta vad som helst. Det måste vara ett relevant citat. Att plocka ett ur ett annat sammanhang för att illustrera ett nytt är inte schysst mot den som står för citatet. I detta fall jag.

Du skriver ju att det finns jättemånga kommentarer mot de här debattörerna som du vill försvara. Varför valde du inte någon av dessa kommentarer istället? Det vore ju relevant.

ANDERStG2008-08-13 12:25
Antal inlägg: 7560

"Vänligen citera mig inte igen, i synnerhet inte i ett sammanhang där jag inte känner igen mig. Och ta absolut inte ett citat utan att redovisa sammanhanget det är skrivet i."

katalias: Så klart kan någon svänga dina ord emot dig, på ett annat sätt än du tänkte. Du kan lika gärna be folk att inte titta på din profilbild bredvid inläggen.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 12:35

Anders, i det här fallet svängde inte MatsJoel mina ord emot MIG. Han använde dem för att illustrera ett sammanhang och inleda en debatt som jag inte haft ett dugg med att göra. Att citera mig i samma tråd och svänga orden emot mig på ett sätt som jag inte tänkt är självklart okej, om det finns fog för det.

Eva_M - Ej medlem längre2008-08-13 13:50
Antal inlägg: 286

hmmm varför läser man vidare om det är någ man INTE gillar ???
Och sen till på köpet retar sig på det så man till och med tar upp det ???
Om jag läser något som INTE passar mig då skiter jag helt enkelt i det och lägger det bakom mig.....Täääääääääääänk vad man sparar på sin energi....för visst tar det energi om man blir upprörd över något som man egentligen inte har med att göra.....
Ok hade varit om du inte citerat någons inlägg....Bättre att ta något gammalt väl beprövat gammalt ordspråk som alla redan kan....

Föressten det här var så klart till MatsJoel !

vulcan2008-08-13 13:55
Antal inlägg: 7666

Att använda citat på ett missvisande sätt brukar anses som dålig debattstil. Exempel på det kan vara att rycka det ur sitt sammanhang på ett sätt som inte är en rättvis återgivning av vad den citerade faktiskt tycker.

Det som hände i den här tråden var väl ett gränsfall kan jag tycka. I vart fall känns det rimligt att den som använt ett citat på ett sätt som den citerade uppfattar som olämpligt eller felaktigt kan be om ursäkt för det - även om det skedde i god tro.

Bitte - Administratör2008-08-13 14:27
Antal inlägg: 24214

Och om man nu citerar varför inte länka och även skriva vem som skrivit det man Citerar från början,

Bitte

Måns_E2008-08-13 14:34
Antal inlägg: 12038

Jag håller med Joel

Karincx - Ej medlem längre2008-08-13 14:50
Antal inlägg: 31

Att använda benämningen "trivselmaffia" kanske låter kul först, men det har ju negativa konnotationer. Varför se ner på människor som vill må bra, trivas och inspirera andra till det..? Jag är en av dem som försöker sprida lite trivsel här - till de som vill... Det står jag för. Jag ser mig knappast som en helbrägdagörare... :) Tråden om att få en trivsam höst har hjälpt/inspirerat några människor och jag är glad för det. En del människor som ständigt klagar, och t.o.m. går in för att hata, riskerar att förlora mycket energi och även bli bittra på sikt.

MatsJoel2008-08-13 15:02

Bitte: Då min poäng inte var "Titta vad katalias har skrivit!" utan "Den här typen av kommentarer stör mig". och citatet endast var ett exempel så var vem som skrivit det inte särskilt relevant. (Och sammanhanget var inte relevant därför att det inte heller där framgår vem/vilka hon faktiskt syftade på.)

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 15:05

MatsJoel, att använda mina ord som ett exempel är inte schysst. Det är inte schysst för att du använde orden i ett sammanhang de inte hör hemma i. Hur många gånger ska jag behöva förklara det för dig?

Om man dessutom läser tråden där orden först skrevs så är det ganska uppenbart att jag inte står bakom kritik gentemot debattörer som skriver genomtänkta och provocerande inlägg, det vill säga debattörer du med den här tråden vill ta i försvar. Därmed har du begått ett övertramp, genom att använda just mina ord och inte ett citat hämtat ur ett just sådant sammanhang som du vänder dig emot.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 15:06

Dessutom hör det till god publicistisk sed att alltid redovisa var ett citat är hämtat från. Det hör för övrigt till god ton över huvud taget.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 15:13

Om din debatt här hade handlat om just mina ord (att jag tycker det finns folk som trashar andras inlägg, kort och gott) så har jag inget att invända mot att du inleder med det här citatet och följer upp med en egen åsikt. Men du vill debattera något annat. Det är därför jag har reagerat.

MatsJoel2008-08-13 15:14

Problemet jag har med det här forumet är att det är fullt med diskussioner med god potential som tyvärr sänks av ett gäng Trådförstörare! =)

Saker som i mitt tycke sänker kvaliteten på forumet:
1) Folk som inte backar upp sina åsikter.
Typ "Meh hallå ja skriver bara som tycker och jag måste väl få tycka som ja vill".
Ja, naturligtvis får man det, men om man kan förklara VARFÖR man tycker så, och gärna argumentera för varför ens egen åsikt är någorlunda vettig så tillför man så fantastiskt mycket mer.
2) Folk som hugger på inlägg som redan stötts och blötts, i en diskussion som redan gått vidare. Det får diskussionen att gå i cirklar och gör att nyare inlägg med nya infallsvinklar kommer bort och inte får något bemötande.
(Det här gäller naturligtvis Seriösa avdelningen. Jag blir inte ledsen om den här tråden flyttar dit.)

Karincx: Jag ser absolut inte ner på människor som vill sprida trivsel för att de vill sprida trivsel, men tyvärr tyvärr så associerar jag till stor del 'trivselspridarna' till grupp (1) här ovanför.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-13 15:16
Antal inlägg: 4715

En sak som jag tycker förstör diskussioner är när två personer börjar tjafsa i långa utdragna gräl om vem som tolkat vem fel osv.

MatsJoel2008-08-13 15:17

Jag håller med =)

(Men det är ingen här som är intresserad av ursprungsämnet ändå.)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?