Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 619

Forumkategorier

Användare Inlägg  
TarrasFolke - Ej medlem längre2008-08-14 16:06
Antal inlägg: 297

Det var du, y not, som förutsatte att bordsfläkten skulle blåsa framåt, se där, så går det när glapphaspen inte är på

beritlind782008-08-14 16:07
Antal inlägg: 79

Mein Gott, du borde vara med på våra släktmiddagar, y not, så kan du och svågern sitta och försöka bräcka varandra med era enastående kunskaper inom alla område. Så kan vi andra sitta och småprata och ha trevligt utan att bli rättade hela tiden :)

TarrasFolke - Ej medlem längre2008-08-14 16:09
Antal inlägg: 297

Där har du fel...säg efter mig, jag har rätt och du har fel.

mrsmuffin2008-08-14 16:55
Antal inlägg: 52

Det sista skulle vara att jag avskyr såna besserwissrar som din svåger alltså, inte Kolbxbo. Blev lite syftningsfel, sorry ;-)

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-14 17:10
Antal inlägg: 993

Hade en person i min bekantskapskrets för några år sedan som var likadan och jag höll på att bli galen. Jag tror du gör bäst i att ta det för vad det är och inte lägga ngn kraft på det. En person som alltid säger emot, oavsett vilken ståndpunkt de tvingas ta, har nog ett problem och du kommer bara att bli irriterad och slösa bort din kraft utan att komma någonstans om ger dig in i diskussion med honom.

Ta upp det med din syster istället och se vad hon säger. Hon kanske är medveten om det och de kanske redan har diskuterat det? Kom bara ihåg att ta upp det på ett så öppet sätt så att du öppnar så mycket som möjligt för henne ta till sig, det kan ju vara känsligt om ngn kritiserar ens man/fru.

y not2008-08-14 17:17
Antal inlägg: 9014

Apan Bolo, där har du missuppfattat en central punkt i din argumentation. Att du upplever att personen hela tiden säger emot kanske snarare är för att du har intagit en avog inställning och i så fall så är det ju enligt ditt resonemang du som har något problem. Sen att hela tiden förutsätta att det är andra som har problem när det är du som irriterar dig är ju en ganska konstig inställning. Men som du säger varför lägga kraft på det. Det verkar ju som om du fortfarande inte har släppt den här saken och då är det väl lite magstarkt att ge råd som du själv inte klarar av att uppfylla.
/Mezzerschmart

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-14 17:29

Vet inte riktigt vad jag ska svara y not då jag inte ser hur du kunde utläsa allt det där av mitt inlägg.

y not2008-08-14 17:46

Nej det är väl det som är problemet när du skriver en massa påståenden och sen inte till fullo förstår innehållet i vad du faktiskt skrivit. Det är ju lätt att det blir lite haltande då och då är man nog inte lika smart som du först försökte utge dig för att vara.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-14 17:49

Istället för att gå till personangrepp kan du väl förklara dig istället. Nu känns det mest som att du är arg och på ngt sätt försöker sätta dit mig. Förklara så svara jag gärna.

y not2008-08-14 21:28

men varför tystnade alla Besservissrar och började vissra OS istället?

beritlind782008-08-14 21:40
Antal inlägg: 79

Vad jag kan se så tystnade alla andra och Betas besserwisser fortsätter hålla låda...

Gariam - Ej medlem längre2008-08-14 21:49
Antal inlägg: 2590

"Att du upplever att personen hela tiden säger emot kanske snarare är för att du har intagit en avog inställning och i så fall så är det ju enligt ditt resonemang du som har något problem. Sen att hela tiden förutsätta att det är andra som har problem när det är du som irriterar dig är ju en ganska konstig inställning. Men som du säger varför lägga kraft på det. Det verkar ju som om du fortfarande inte har släppt den här saken och då är det väl lite magstarkt att ge råd som du själv inte klarar av att uppfylla."

Ah. Jag tar ingen ställning här whatsoever. Vill bara påpeka att detta var ju ett underbart stycke text som kan appliceras på många situationer i relationen till andra människor. Nästan som poesi i mina öron, och ibland sammanfattar jag detta bara helt enkelt som "Den som sa det han var det". ;)

-Lala-la2008-08-14 22:16
Antal inlägg: 1825

Jag tycker ordet besserwisser påminner om ordet bratwurst vilket jag på senare år lärt mig förstå att uppskatta.

y not2008-08-15 08:32

beritlind78, syftar du på någon speciell eller är det bara ett allmänt påstående i stil med "de tre som förstör forum genom att ha åsikter och mootivera dem i alla trådar"

Gariam jag bugar m(__)m

Budalv - Ej medlem längre2008-08-15 10:25
Antal inlägg: 2199

"De allra flessta kor sover liggande. Det är skälet till att de är så svåra att hålla dyngfria uneder installnings perioden."

Du har delvis fel y not. Har man en djur på lagom stor yta blir det inte så värst svårt. Med stora mängder strö, ordentliga skötselrutiner och rimliga ytor är det inte svårt att hålla djur rena oavsätt djurslag. Det är bara djur som söker upp dynga frivilligt och rullar/ligger i den som är svåra att hålla rena. Så man kan inte dra in i resonemanget om de ligger eller står eftersom det finns gott om rena djur som ligger i sina stall.

/Beskäftig BW

y not2008-08-15 10:47

Givetvis har du en poäng i ditt påstående Beskäftige BW. Det märks att du har haft både med kor så som med andra kreatur att göra. Om Djurägaren ströar ordentligt och även byter strö tillräckligt ofta dessutom kombinerat med noggrann ryktning så är det så klart att djuren blir rena och fina, och man slipper få dyngrester i mjölkhanteringen. Detta oavstt om de tillhör den liggande stående eller dyngsökande rasen. Det gläder mig att möta en sådan sann och påläst djurvän i en slik debatt som detta.

/Mezzerschmidt

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?