Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rhapsodynamo - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:39 | |
![]() | Sverigedemokraterna sitter snart i riksdagen, sanna mina ord. Jag vill inte ha dem där, men jag kan mycket väl förstå varför "Svenne" röstar på dem. | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:39 | |
![]() | Fan, ville att ni skulle hålla er till nationalism. Naturligtvis är det skillnad mellan nationalism och rasism | |
| asboi | 2008-08-15 16:40 | |
![]() | ordprof: Håller med om det läskliga WTO kan göra. Men måste en nationalstat ha nationalism? | |
| Rhapsodynamo - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:41 | |
![]() | Lite off-topic: Är det verkligen så att man inte ska kunna få vika av från trådskaparens huvudspår det allra minsta på detta forum? | |
| asboi | 2008-08-15 16:42 | |
![]() | Rhapsodynamo: skräddaren säger Nej | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:43 | |
![]() | Så är det inte. men jag ville bara säga att jag gärna hade sett att ni hållt er mer till nationalism | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:44 | |
![]() | Är nationalism helt harmlöst och kanske tom enbart positivt eller kan det vara negativt på något sätt. Och då syftar jag på nationalism light mer än nationalism som gränsar till rasism | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:45 | |
![]() | asboi, nationalstaten bygger på tanken om olika nationer, det behöver inte betyda att man tycker illa om andra länder, bara att man helt enkelt bestämmer vilket land man vill leva i och förhåller sig lojal mot det landet och försöker göra det bästa både för sig själv och det land man valt att bosätta sig i. Det är många som associerar nationalism och rasism eftersom vi fått lära oss att de hör ihop, tar man sig en titt på begreppen blir det snart tydligt att de inte har med varandra att göra. Jag tycker är oroväckande att vi så lätt ger upp ord, symboler och tankegångar av rädsla för vad andra ska tycka om oss. Det är så vi dödar vår demokrati och tar ifrån oss själva vår frihet. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:48 | |
![]() | 7oni, eftersom inga länder har en etniskt homogen befolkning så är kopplingen mellan nationalism och rasism egentligen helt förvirrad. Jag älskar Sverige och kan gladeligen kalla mig anhängare av nationalstatstanken, men jag skulle bli överlycklig om vi gav svenska flaggor till nyinkomna invandrare så att de kunde hänga upp dem på balkongen för att känna sig hemma i sitt nya hemland, jag tror många av dem skulle känna sig mer välkomna om vi visade att vi verkligen ville att de skulle bli en del av oss. | |
| asboi | 2008-08-15 16:48 | |
![]() | Ordprof: Jag skulle nog varit tydligare: Jag undrar om en nationalstat måste ha nationalism (och då nationalism inte sedd som rasism eller andra negativa associationer) | |
| Wilsson - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:49 | |
![]() | Att man inte får vara stolt över sitt land och bära sitt lands flagga på en t-shirt/tröja i skolan eller att nationalsången kan sjungas utan att det är rasism eller att man ska kallas rasist är rent ut sagt för jävligt. Det är ju rasism åt andra hållet då. ALLA andra länder är stolta över sin flagga och sitt land, men här i idiotlandet Sverige får man inte göra ditt eller datt för då är det rasism. Konstigt är det väl heller inte att de flesta svenskar lite till mans är lite rasister med tanke på all kriminalitet som utförs av just "nysvenskar". Politikern i Sjöbo var väl ganska rätt ute med det han sa, han fick också medhåll av nästan alla, men alla vågar ju inte säga sin mening. Ytterligare ett exempel på hur Sverige är. Man VÅGAR inte. Hur som helst så är det myndigheternas fel, som dels släpper in allt o alla i landet, dels att inte upprätta straff efter brott. Ett svensk fängelse är ju rena semestern jämfört med andra länders. Nya lagar + straffsystem med straff borde införas för att komma till rätta med vissa saker i landet, däribland så man kan bära en svensk tröja på sig eller sjunga sin nationalhymn på skolavslutningen utan att behöva kallas rasist. Sverige går det utför med och är snart ett u-land. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:50 | |
![]() | Jag tycker att man kan vara stolt över vissa saker i sitt land, samtidigt som man måste kunna vara kritisk mot andra saker. Att blint kalla sig nationalist ser jag ingen poäng i, även fast jag förstår att man gillar sitt land. Själv är jag inte vidare stolt över något land, allra minst mitt eget. Mycket pga av det som många associerar nationalism med. Men att människor behöver områden de kallar sitt eget ter sig tämligen nödvändigt. Vet inte om just länder är det bästa sättet dock. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:51 | |
![]() | asboi, ja det tror jag, jag skulle nog vilja påstå att det ingår i begreppet. Om vi inte känner något för vårt hemland så tror jag att det med tiden sönderfaller. Vi kan ju se den trenden ganska tydligt i dagens politiker och deras likgiltighet inför både medborgare och demokratiska processer. | |
| Rhapsodynamo - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:53 | |
![]() | Så jäkla tråkigt det skulle vara att kolla på fotbolls-EM om man inte var nationalist. :-) | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:54 | |
![]() | Wilsson, det är lite synd att du med din energi och övertygelse har fastnat i nåt så futtigt som huruvida vi får sjunga nationalsången eller inte. Är du medveten om att vår grundlag inte längre är landets högsta auktoritet? Vi lyder numera under EUs lagar och t.ex. vår yttrandefrihet som länge varit en av våra äldsta och stoltaste förordningar på grund av sin långtgående frihet är numera bara en signatur från att ersättas av vad nu EU bestämmer sig för att hitta på istället. | |
| asboi | 2008-08-15 16:54 | |
![]() | ordprof: jag kan hålla med dig till en viss mån, t ex krävs en viss nationalism för att driva in skatt. Men den handlar mer om Familjetänkande nationalism och inte Stolthets nationalism | |
| Rhapsodynamo - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:54 | |
![]() | För övrigt håller jag till fulla med ordprofeten. Klok man, det där. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-15 17:00 | |
![]() | Såg en siffra på att 90% av alla politiska beslut som tas i Sverige tas egentligen i Europaparlamentet... är det så ngn? (inte så förvånande om det vore så) | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-15 17:06 | |
![]() | Det heter romer!!! | |
| Rhapsodynamo - Ej medlem längre | 2008-08-15 17:07 | |
![]() | Och chokladboll. | |