Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 666 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Volleyballer | 2008-08-22 18:59 | |
![]() | Även om en omarbetning säkert är väl genomtänkt så tycker jag det är konstigt att leva efter något som ett antal män skrivit för två tusen år sedan. Mycket är säkert både läsvärt och tänkvärt, men bokstavstroende är enligt mig ganska enfaldiga och inte så källkritiska. Men det är bara en åsikt, jag respekterar dom ändå. | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-08-22 19:03 | |
![]() | Jag tror fortfarande inte att det står i bibeln, och om det gör det, vad står det då som motsvarighet i en t.ex engelsk bibel? "Them whom you love, you shall bitchslap"? | |
| Nunnelunan | 2008-08-22 19:04 | |
![]() | Var det inte så att den där Gud lät den där Jesus (som var hans son) lida på korset och den där Jesus stod ut med detta (uthållighet), för att han visste vad som väntade EFTERÅT (himmelriket). Så genom att den där Gud lät sin son agas och tuktas (lida), så visade han sin kärlek till honom. Så genom att utsätta sitt barn för lidande, så stärker man det (uthålligheten) och visar på det sättet sin kärlek/ger en gåva? Sen var det logik för 2000 år sedan. | |
| Nunnelunan | 2008-08-22 19:05 | |
![]() | Jankster: kolla mitt första inlägg så får du "källhänvisningar"! | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-08-22 19:06 | |
![]() | Snälla nån av alla bibelkunniga ge mig en hänvisning så jag kan läsa kapitlet själv och bli tillrättavisad. | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-08-22 19:07 | |
![]() | ah shit nu såg jag ju förlåt för kladdande. Radera mina inlägg ur ert minne. | |
| Nunnelunan | 2008-08-22 19:08 | |
![]() | bibeln.se/ | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-08-22 19:14 | |
![]() | fingerprints, det kan tänkas betyda att man ofta oavsiktligt gör illa den man håller av, det händer ju lätt när man kommer nära varandra. Man blir känsligare när man gör sig själv beroende av någon känslomässigt. Risken finns ju även att man börjar ta varandra för givet. Det finns en nytestamentlig parallell till det du syftar på, Paulus skriver: Rom 7:19 "Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag." Men det kan också vara så att de flesta tänder på att få lite stryk, det kanske är rimligare? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2008-08-22 19:18 | |
![]() | inte lätt att reda ut det här. | |
| Nunnelunan | 2008-08-22 19:42 | |
![]() | Självklart kan man tolka Bibeln som man själv behagar (Ordhämmaren). Din tolkning låter som moderna visdomsord, men sammanhanget man hittar orden i är i det jag anger ovan om uthållighet och Guds kärlek till Jesus och alla fädrers kärlek till sina söner! Jag håller med dig Volleyballer ovan om bokstavstrogenhet! | |
| Nippe123 | 2008-08-22 19:48 | |
![]() | Kan vara en form av engelskt tangentbord och lite stavfel, det ska egentligen stå: "Den man älskar ÄGER man" Kanske ? | |
| DennisPlz | 2008-08-22 19:49 | |
![]() | Alla tryckta "rättesnören" går att tolka precis hur man vill, vilket passar perfekt om man vill göra just det. Kan man samtidigt förtrycka klent begåvade så är det bara en bonus. | |
| mjf | 2008-08-22 20:56 | |
![]() | Dennis Plz: ditt inlägg förstod jag inte alls mer än att det fömodligen är ironiskt menat. Jag är nog klent begåvad. Ordhämnaren: Det Paulus talar om där är klyftan som uppstår mellan Guds vilja och den av Gud till männsikan givna egna viljan. Att fast jag vet att det är fel så gör jag det ändå. Ta dagens otrogna, snattare, skattefuskare osv och deras bortförklaringar till sina handlingar. Paulus var bara uppriktig och sa att det är inte alltid så lätt att välja den rätta vägen. Att älska = aga. Jag tror ni är på rätt spår ni som tolkar det som en uppfostringsuppgift. Men betänk också vad det är vi växer av vi människor: nämligen mötet med andra människor. När vi möter en människa där vi har svårt att hantera det som sker i situationen tar vi oftast ut det på våra nära och kära. (Jobbig dag på jobbet = sur hemma, enkelt sagt.) Så uppfostran sker även omvänt. Våra barn tar ut sina frustrationer i hemmet i relation till sina föräldrar - för där är de trygga och vet att de kan göra det utan att bli oälskade. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-08-22 21:10 | |
![]() | Om man ska vara lite allvarlig en stund så tycker jag inte de stycken som talar om aga är så väldigt knepiga: 2 Sam 7:14 Jag skall vara hans fader och han skall vara min son. När han felar skall jag visa honom till rätta med sträng hand, som när människorna agar sina barn. Ords 3:12 ty Herren tuktar den han älskar och agar den son han har kär. Ords 23:13 Undanhåll inte pojken fostran, agar du honom slipper han dö. Syr 30:1 Den som älskar sin son agar honom ofta, då kommer han till slut att få glädje av honom. Heb 12:6 Ty den Herren älskar, den tuktar han, och han agar var son som han har kär. Jag tror det handlar om att rusta någon för livets prövningar och försöka hjälpa dem att inte upprepa sina misstag. | |
| DennisPlz | 2008-08-22 21:19 | |
![]() | Rusta någon för livets prövningar? Dvs lära dem att: * det inte går att lita på sina närmaste * aga sin son är ok, men inte sin dotter * kärlek är förknippat med fysisk smärta * om föremålet för kärleken dör pga fostrandet, så är det fortfarande kärlek En fin utopi? Dystopi enligt mig, och här är vi! :) | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-08-22 21:30 | |
![]() | DennisPlz, * Att de närmaste är de sista man kan lita på märks väl tydligt inte minst på din och min relation =) * Dottern får ju sitt stryk när hon gift sig, varför ska stackarn agas dubbelt? Varför tror du fäder gråter när deras döttrar gifter sig? * Aga betyder nog inte "slå ihjäl" i sammanhanget, men visst kan man dö av för mycket kärlek, finns gott om brustna hjärtan som vittnar om det. | |
| DennisPlz | 2008-08-22 21:38 | |
![]() | Tanken är nog inte att aga någon till döds, men det kan lätt hända när en fullgod kristen vill visa just *hur* mycket kärlek som finns att ta av. Nåväl, det är tanken som räknas. I övrigt håller jag med rakt av :P | |
| Softarman | 2008-08-22 21:51 | |
![]() | Att ställa krav är att bry sig. Ungefär så tolkar jag det. | |
| DennisPlz | 2008-08-22 21:51 | |
![]() | Tolkningar <3 | |
| fingerprints | 2008-08-22 21:53 | |
![]() | Finns det nån här som agar i kärlekssyfte?? | |