Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 608 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-24 15:40 | |
![]() | Om du inte har fått någon CD med på köpet så kan du ladda ner en piratkopia och installera med den CD-skivan, men skriva in ditt eget serienummer. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-24 15:42 | |
![]() | Annars kan du också gå till www.ubuntu.com och ladda ner en bättre version utan kostnad. | |
| peter_vessla | 2008-08-24 15:44 | |
![]() | du har ett par alternativ som jag ser det 1. antingen öppna datorn och se hur det ser ut, ibland kan damm ställa till med mer konstigheter än man kan räkna upp på en förmiddag. om någon sladd hänger och dinglar kan det vara värt att kolla upp vad det är om. 2. hör med försäljaren och be om en ny installationsskiva. 3. (detta kan jag inte rekommendera men kan funka) ladda ner en crackad installationsskiva och använd den. 4. (detta rekommenderar jag, men är kanske inte det lättaste) ladda hem exempelvis ubuntu gnu/linux live-skiva och boota från den, då kan du kolla om det är din hårddisk som är problemet eller om det är något annat. 5. ringa supporten och höra vad dom har att säga | |
| peter_vessla | 2008-08-24 15:47 | |
![]() | hehe illiterate jag såg inte din post. tilläggas bör att ubuntu (mestadels) innehåller fri mjukvara och det är en anledning i sig att skaffa det över windows. om du bootar från en ubuntu-skiva väl att köra den "live", inte installera. (om det inte är vad du vill förstås). ubuntu har också väldig smidig dual-boot-installation. | |
| peter_vessla | 2008-08-24 15:51 | |
![]() | trasiga hårddiskar brukar antingen låta som jetmotorer eller inte alls :p | |
| Nunnelunan | 2008-08-24 15:53 | |
![]() | Tillverkarna (märkesdatorer) har nu börjat partitonera hårddiskarna så att "installationsskivan" ligger i en egen partition (då behöver de inte skicka med någon skiva (snyft!)). Meningen är att man (om programmet kraschar) skall kunna hämta upp allt därifrån och på så sätt göra en återställelse. Hur man gör detta brukar det finnas en skriftlig beskrivning till. Behöver jag berätta vad jag tycker om detta??? | |
| petsofia - Ej medlem längre | 2008-08-24 15:53 | |
![]() | Min hårddisk låter inte annorlunda, vad jag märkt. Hmm. Jag är så förvirrad! Haha. Åh, jag förstår ingenting... Det bästa alternativet just nu, är alltså att ladda ner ubuntu till en annan dator, bränna den på skiva, sätta i skivan i min dator och helt enkelt starta datorn..? | |
| Nunnelunan | 2008-08-24 15:55 | |
![]() | Den sista jag köpte var en sådan och jag kommer troligen att pröva Ubuntu för första gången på den! Fast jag har inte vågat ännu... | |
| petsofia - Ej medlem längre | 2008-08-24 15:58 | |
![]() | Så du skulle också rekommendera att jag försöker med Ubuntu och bara lägger i skivan och startar? Går det att göra så? | |
| Nunnelunan | 2008-08-24 16:00 | |
![]() | Jag har inte någon erfarenhet av Ubuntu (ännu), men många säger ju att det skall vara Gud i himlen jämfört med Microsofts operativsystem... Kanske finns någon tråd om detta? Skall kontrollera- - - | |
| Nunnelunan | 2008-08-24 16:03 | |
![]() | Så här skriver Neimi (spelvärd) i en annan tråd: "Givetvis är det lite pilligare att pyssla med ubuntu om man är van vid windows, men är man lite nyfiken av sig och envis så går det :)" Hm illiterate var tog du vägen??? | |
| peter_vessla | 2008-08-24 16:05 | |
![]() | ubuntu är en bra linuxdistribution, det finns en del som tycker att den är "för användarvänlig", men det är dess styrka tycker jag. alla vill inte köra openbox på gentoo eftersom det kräver en hel del kunnande som man inte får i en handvändning. | |
| petsofia - Ej medlem längre | 2008-08-24 16:05 | |
![]() | Jag har också hört det. Värt att testa. Men om nu jag vill testa det, vilket jag absolut är villig att göra, går jag helt enkelt så till väga, att jag laddar ner det på en annan dator, gör en skiva, och sätter i min ("trasiga") dator? Vad händer sen, kommer jag att behöva ändra något på BIOS då? Jag uppskattar förövrigt att ni alla tar er tid. Det är guld värt! Jag skulle aldrig klara detta själv. TACK. | |
| Lemure | 2008-08-24 16:09 | |
![]() | Du kan alltid testa kommandot fixmbr under DOS-prompten C:> om du kan starta datorn i DOS med F5 eller F8, elternativt köra fdisk /mbr. Googla fixmbr eller fdisk /mbr så får du bättre beskrivning. Säkrast är annars att köra en Reparationsinstallation från installations-CDn om du inte vill riskera att tappa data, eller köra Recovery DVD om du gjort någon sådan. Lycka till! | |
| peter_vessla | 2008-08-24 16:12 | |
![]() | om din hårddisk är trasig så är den, inte mycket att göra än att skaffa en ny, hårddiskar är billiga idag, men om det är windows som buggar ur så kommer ubuntu lösa det. sätt i skivan i den trasiga datorn, starta om - gå in i bios, sätt cdrom som första bootalternativ, starta om (med F10 eller liknande) | |
| peter_vessla | 2008-08-24 16:14 | |
![]() | just det, om du har en extern hårddisk eller liknande kan du kopiera dina personliga filer när du är inne i ubuntu, alltid bra att ha en backup om något skulle hända. | |
| petsofia - Ej medlem längre | 2008-08-24 16:22 | |
![]() | Jag har ingen extern hårddisk... Jag har tänkt att skaffa en i flera månader, men det har mest blivit "Nästa vecka... Nästa vecka... Amen, snart ska jag..." :( Jag ska testa det med Ubuntu iallafall! Om jag hittar en tom skiva, annara får jag vänta tills imorron, och då kan jag ju samtidigt passa på att köpa en extern hårddisk. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-24 17:49 | |
![]() | Ja prova Ubuntu, särskilt om du inte hade några viktiga filer på hårddisken som du behöver spara så är det bara att installera. Det går ganska automatiskt och är lättare än att installera Windows faktiskt. | |
| mrperfect | 2008-08-24 18:12 | |
![]() | Om man har en knasdator där en del av Bios ligger på hårddidken, typ Compaq HP Siemens ertcetera så kan man väl inte bara lägga in ubuntu? | |
| DennisPlz | 2008-08-24 18:13 | |
![]() | Det är bara att dunka in & köra. | |