Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 557 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Los Slaskos | 2008-08-27 18:07 | |
![]() | Lök, vitlök, färska tomater, tomatpuré, en skvätt balsamvinäger, en lite större skvätt vin, en nypa socker, salt och mycket färskmalen svartpeppar. Det hänger på kvaliteten på köttfärsen och tomaterna om det blir en god sås. Sen kan smula ner lite oregano, men använder man basilika skall den brukas färsk och tas i precis på slutet! Sen är parmesan självskrivet. | |
| B-Jovi | 2008-08-27 18:10 | |
![]() | Även om det är helgerån så en skvätt Ardbeg skadar inte. Även kocken får en. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-08-27 20:06 | |
![]() | Köttfärs, lök, tomatpure, krossade tomater, basilika, salt, peppar vit & svart, lite vatten på slutet.. låt koka in lite och tillsätt en burk creme fraishe med basilika och tomatsmak.. Det ska vara krämigt och kryddigt... riven ost i skål på bordet då alla inte gillar det :) | |
| Mimikryp | 2008-08-27 20:46 | |
![]() | Drygt ett kilo köttfärs, minst 80% nöt. 2 paket passerade tomater oftast ett par små burkar champinjoner i bitar ibland ett par rivna morötter (när jag orkar) ibland någon deciliter korngryn (när jag vill känna mig nyttig) lökpulver ketchup (halvmycket) salt svartpeppar soja (ganska mycket) kanske en gnutta honung ibland lite chilipulver | |
| Softarman | 2008-08-27 21:01 | |
![]() | Intressant att så många använder kräm fräs. Själv har jag endast: nötfärs lök krossade tomater (såna där konservburkar) soja (mest för att det ska se lite trevligare ut) kryddor (antingen svartpeppar eller basilika/oregano) | |
| zmiley | 2008-08-27 21:24 | |
![]() | De finkrossade tomaterna med basilika funkar fint tycker jag. Sedan kan man med fördel byta ut både chilisås o tabasco mot röd currypasta, gärna Santa Marias eftersom många andra fabrikat innehåller räkor i nån suspekt form. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2008-08-27 21:43 | |
![]() | En granne till mig brukar blanda i bacon i köttfärssåsen. | |
| Kajsasson | 2008-08-27 21:49 | |
![]() | Testa med bostongurka mycket gott ! | |
| Nunnelunan | 2008-08-27 21:54 | |
![]() | Jag blir konfunderad över hur många som verkar använda ketchup i matlagningen. Själv gör jag storkok och steker inte ens färsen (däremot massor av gul lök). Det fungerar lika bra att koka köttfärsen i vatten och därefter tillsätta grädde och tomatpuré eller creme fraiche. Kryddningen blir olika beroende på årstid eller humör. Det bekvämaste är Italiensk salladskrydda och buljong. | |
| Rigoletto | 2008-08-27 21:58 | |
![]() | fransk senap och lite ingefära i är ljuvligt gott | |
| -Lala-la | 2008-08-27 22:12 | |
![]() | se upp med Sojan! Fullt med glutamater och smakförstärkare! Använd naturliga ingridienser. Varför har ni ketchup i? Usch. | |
| Worddokument - Ej medlem längre | 2008-08-27 22:18 | |
![]() | Köttfärs Salt och peppar Lök Hackad paprika (gärna både gul och röd) Ketchup Grädde | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-08-27 22:18 | |
![]() | Jag gör min köttfärssås enligt alkemiska grundprinciper. Köttfärsen och tomatsåsen ska till en början tillredas separat för att först få komma till sin fulla rätt, och sedan därefter ska de sammanblandas och "gifta" sig. Detta förfarande medför maximal njutning och smakupplevelse. Köttfärssåsen ska tillagas i gjutjärnspanna, och absolut inte i något teflontjafs. Tomatsåsen: Låt valfri mängd färsk hackad chilli och pressad vitlök ryka ihop en stund i riktigt smör på strax över medeltemperatur. Tillsätt därefter tomatpuré och sedan krossade tomater. För att en tomatsås ska bli verkligt mustig och ätbar så ska den puttra under lock på medelvärme eller strax under medelvärme i minst 25 minuter, för då försvinner den syrlighet som annars kan skära genom allt annat som kommer i dess väg. Köttfärsen: Börja med att bryna kärleksfullt hackad gullök. Tillsätt köttfärsen, och fortsätt bryn den tillsammans med löken. Blanda sedan i valfri mängd kalvfond. Krydda med salt, peppar och kanske lite färska örter (förslagsvis rosmarin). När färsen och tomatsåsen är klar, ska de sammanblandas och nu frambringa en gyllene smak. Tillsätt vatten utefter val av konsistens. Inga som helst mjölkprodukter får användas! Serveras gärna med färsk pasta och färsk basilika. HIMELSKT GOTT! | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-08-27 22:23 | |
![]() | Köttfärssås gör man med selleri och morot, absolut inte ketchup. Till sex personer har man tre glas rött vin, sex deciliter buljong, 700 g. köttfärs, två burkar krossade tomater. Det blir nästan som soppa innan man sjuderi minst 1 timme och 40 minuter. | |
| Whyst - Ej medlem längre | 2008-08-27 22:25 | |
![]() | ketchup är livets krydda punkt slut.... :) | |
| Softarman | 2008-08-27 23:37 | |
![]() | Håller med JaapConrad. Det som jag tror sållar agnarna från vetet är koktiden. Ju längre dess bättre. Fast man orkar ju aldrig. | |
| -Lala-la | 2008-08-27 23:45 | |
![]() | gäller det spagettin med? | |
| Los Slaskos | 2008-08-27 23:56 | |
![]() | Gariam, jag älskar dig. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-08-28 15:15 | |
![]() | Vad trevligt. ; ) | |
| kockelikocke | 2008-08-29 10:35 | |
![]() | okej...de läre ta ett tag att laga alla dessa... men men vilka duktiga kockar vi har på betapet.... :-) | |