Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 547 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -Lala-la | 2008-08-29 13:02 | |
![]() | Modigt eller inte, men jag är vd på ett företag och har därför sex månaders uppsägning. Så de hinner hitta någon annan. För mycket ansvar med vd´skap tyckte jag. | |
| vulcan | 2008-08-29 13:28 | |
![]() | Vilken konstig diskussion. Man förväntas väl ägna motsvarande normal arbetstid åt att söka jobb när man stämplar? Om man ärligen meddelar AF att man ägnar dagarna åt volontärarbete så borde det - formellt sett - leda till ett beslut om indragen A-kassa eftersom man inte står till arbetsmarknadens förfogande. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-29 13:35 | |
![]() | Ska man ägna 8 h om dagen åt offentligt arbetssökande kommer man få mailbomba platsbankens annonsörer dagligen, om man är någorlunda effektiv. SÅ många jobb finns det inte som man har kompetens/möjlighet till att jobba med. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-29 13:38 | |
![]() | Det är roligt med alla förordningar som ska få folk att undvika mygla och snylta på samhället, det blir ju snarare tvärtom: alla krångliga förordningar gör att man måste mygla för att vara en god medborgare. :P | |
| Jarnis86 | 2008-08-29 13:43 | |
![]() | Vakna, frulle, 30 min promenad, 4h pokerpass, lunch, 2-3h poker, betapet, spela tennis lr nåt annat kul med polarna, mer poker, sova... nåt sånt e la en typisk vardag... | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 13:46 | |
![]() | tror det är ca 250 000 arbetslösa, om samtliga har samma energi som jag hade som affärsman och hanterade ca 60 telefonsamtal och ca 60 e-mail per dag; så innebär det ca 15 miljoner e-mail och 15 miljoner telefonsamtal per dag. Och vi gnäller om Spam =) | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-29 13:52 | |
![]() | Haha... :D | |
| Sotfinger | 2008-08-29 13:52 | |
![]() | vulcan: det går inte att ägna åtta timmar per dag dag ut och dag in åt att söka jobb. Dessutom är det ganska tärande, hur ivrig du än är. Att jobba som volontär kan få dej att känna att du åtminstone gör nån nytta plus att det kan skapa kontakter och därmed nya möjligher till jobb. Men volontärarbetet får naturligtvis inte hindra dej från att ta erbjudet jobb. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-08-29 13:56 | |
![]() | Håller med Vulcan, att söka jobb är en heltidssyssla, jobben lär ju inte hoppa på en om man sitter hemma och spelar beta. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-29 13:58 | |
![]() | Det är välkänt att man inte får jobb via annonser, utan genom kontakter. Det är alltså bättre att investera tiden på att knyta kontakter. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-29 13:59 | |
![]() | Du har så rätt nattravn. Systemet är så sjukt så att man får inte göra någonting under tiden man är arbetslös för att förbättra sina kunskaper, möjligheter eller hålla uppe livsgnistan utan det enda man får göra är att söka jobb 8 timmar om dagen.. Endast en person som inte har varit arbetslös någon gång tycker att det är ett bra system. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-29 14:01 | |
![]() | Illerate har en poäng också, speciellt om man bor i en småstad där man egentligen inte har några jobb att söka enligt t.ex. platsbanken. Nu iofs så förväntas man flytta runt hela landet i jakt på arbete. Kanske skulle man plugga nordisk geografi på sin fritid som arbetslös istället. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-08-29 14:07 | |
![]() | Ett tips: Skriv ett personligt brev till arbetsgivare som ligger inom det skrå där du vill arbeta. Lägg ner lite tid på att formulera dig, kort och kärnfullt, men ändå med en "egen personlig" ton. Sedan pytsar du in en liten lista på goda referenser, om nu din arbetsgivare in spe vill kolla upp omdöme om dig, innan du blir kallad till ett personligt möte. Förr eller senare skickar du rätt brev, till rätt arbetsgivare och viola! Lycka till :) | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 14:24 | |
![]() | bizzzy, i ett annat inlägg här på forumet så pekade jag på att systemet mäter välfärd efter bnp, något som hävdar är begränsande och kostsamt, det är bättre som du noterar, att se på det mer holistiskt att kunna hitta kreativitet i samtliga läger. Ett ord som jag inte skrev i det inlägget men jag gått och fnulat på är: Multipluralism. | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 14:30 | |
![]() | illiterate, enligt egen utsago så hävdar Arbetsförmedlingen att dom står för 60% av nyanställningarna. Stilig_karl, det finns en annan mognad och acceptans för arbetslösheten på landet och stirrar sig inte lika blint och polariserat på huruvida man är anställd eller inte. | |
| Sotfinger | 2008-08-29 14:31 | |
![]() | Jag tror som illi att det är kontakter som gäller, kontakter plus att man själv tar kontakter, som Pottränad sa. Att sitta på af är slöseri med tid. Så har jag också själv valt bort det alternativet. Tar ingen a-kasseersättning och behöver inte heller utsätta mej för att förnedras av personalen där. Jag är välutbildad och har lång arbetslivserfarenhet och jag tar ingen skit. Sen har jag haft förmånen att lyckas hanka mej fram utan att ligga nån annan till last än min man, men det är ju inte alla förunnat. | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 15:01 | |
![]() | Amiable, grundtanken i dagens samhälle är att man skall arbeta och samhället är utformat utefter det så det i sin tur gör ju att det brister lite i övriga samhällsplaneringen, kan man inte jobba så är man Sjuk eller Dum. Accepterar man dom två sista påskrivningarna så finns det en hel del och göra dock. Är du för Dum så kan du utbilda dig, är du Sjuk så finns det en hel del Fik och aktivitetsplaneringar och hoppa på. Är du ingetdera så kan du söka dig till mindre kristna samfund eller sätta dig på närmaste alkoholutskänkningsställe . Funkar inte det heller så kan du gå ut och plocka bär eller baka, eller som tidigare nämnt utveckla en Hobby (man får driva hobbyverksamhet i sverige för upp till 10 000:- per år) eller Voluntära. Eller varför inte anordna ett fik för friska och intelligenta arbetslösa? | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 15:04 | |
![]() | Förresten, jag glömde bort något helt fantastiskt som jag faktiskt glömt bort och som nedtonats något senaste åren, (CIA påskrev oss nånstans efter 2001 att vi sponsrade terrorism genom det), Föreningsverksamhet! www.google.se/search...n& amp;cd=1 | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-29 15:06 | |
![]() | Ja, de vill ju inte att man skall organisera sig. Man skall helst vara en i den gråa massan bara... | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-08-29 15:09 | |
![]() | gic, har arbetsförmedlingen siffror på att dom står för 60% av nyanställningarna? Eller iallafall att dom har matchat folk i 60% av fallen. Själv så känner jag exakt 0 personer som fått anställning via arbetsförmedlingen, därav att jag är något skeptiskt till var arbetsförmedlingen sysslar med. Leta själv alternativt använd dina kontakter verkar vara det som fungerar. | |