Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 226 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _abc_ | 2008-09-10 14:41 | |
![]() | Ok, men då drar jag i strängarna lite då och då. Talang ja. Polarn sa att jag verkade ha det eftersom ackorden satt rätt snabbt. Sedan vet jag inte om det är något att gå på efersom var och varannan idiot i Idol påstår att deras kompisar iaf säger att de har talang när de i själva verket är olidliga att lyssna på. Jag funderar på att göra den här tråden till en frågedagbok emedan liret fortgår. Komma med frågor om hur man kan göra om vissa ackord till något annat snarlikt osv. Men än så länge fortsätter jag bara att nöta, tills det gör FÖR ont. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-09-10 14:56 | |
![]() | _abc_, jag berättar ibland för bekanta att de helt saknar begåvning, relationen brukar sällan växa till en fruktsam vänskap. Jag tror en viktig del i att bygga ett kärleksfullt förtroende mellan vänner är att man ljuger för dem. Sen vet vi ju inte huruvida din vän också saknar eller har begåvning och vad han utifrån detta har för förmåga att bedöma ditt mått av talang, bäst att träna mer och spekulera mindre. | |
| _abc_ | 2008-09-10 15:25 | |
![]() | När jag skulle lära mig F-ackordet verkade det för komplicerat så min polare lärde mig en förenklad version som innbeär: B1, G2, D3. Tycker att jag ska lära mig hela istället, men hur fasiken bör jag sätta fingrarna för att få ner EBE1, G2 och AD3 samtidigt? Jag har ju bara 5 fingrar, 4 om man inte inte räknar med mitt handikappade ringfinger. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-09-10 16:30 | |
![]() | Du kör hela pekfingret över EBE1. Det ligger alltså längs med hela bandet. Långfingertoppen på G2 och ringfingret på A3 och lillfingret på D3. Har du ett lika litet lillfinger som jag och därför inte får ner översta E-strängen ordentligt så kan du helt enkelt låta bli att slå på den strängen. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-09-10 16:31 | |
![]() | Ehm, "lika litet pekfinger" ska det stå. :-) | |
| Vasterljung | 2008-09-10 16:45 | |
![]() | Fingrarna är inte vana vid att trycka och hålla som man gör vid gitarrspel, de behöver övning och det ger garanterat resultat inom några veckor om du övar en stund varje dag. Prova byt mellan olika ackord fram och tillbaka oavsett hur illa det låter så låter det bättre och bättre så småningom. Att börja med barre-ackord som F är, redan från start är inte lätt men inte omöjligt. Det finns en bra fingerövning som tränar fingrarna att träffa rätt uppifrån och att få fingrarna att fungera var och en för sig: Börja med tjockaste strängen och spela pek på första bandet, lång på andra, ring på tredje och lill på fjärde. Byt till A-strängen och gör likadant och sedan samma med de andra. Sedan kör du allting baklänges från smalaste till tjockaste. Sedan är det bara att göra det fortare och fortare, framför tv-n på kvällen tex och reta gallfeber på omgivningen:) | |
| _abc_ | 2008-09-10 16:47 | |
![]() | Ulice: Men EBC sitter ju inte på rad? Förstår inte hur du menar med just dessa. | |
| _abc_ | 2008-09-10 16:49 | |
![]() | EBe menar jag, krångligt det här med gitarrtermer... | |
| tydal | 2008-09-10 16:59 | |
![]() | Finns en bild på hur du tar ett F som Ulice beskriver: www.guitarforbeginne...pg s/cF.jpg Det enklare F:et är inget rent F, utan ett FMaj7. I vissa låtar, exempelvis U2:s One, ska det vara ett sånt, men det är inte alltid det passar när det egentligen ska vara F. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-09-10 17:01 | |
![]() | Joo, det gör de väl. Alla (EBE1) ligger ju på första bandet. Alltså första stället som du trycker ner på, på respektive sträng. Tvärs över halsen. Kolla här får du se hur jag menar: www.fotoakuten.se/gr...-2 932.html | |
| _abc_ | 2008-09-10 17:08 | |
![]() | ulice och tydal, ni menar att man håller pekfingret över samtliga på första bandet förutom de tre i mitten? De två första och den sista? | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-09-10 17:11 | |
![]() | Tryck ner pekfingret över alla strängar på första bandet. Det spelar ingen roll att det bandet är nedtryck på de strängar där du ändå sen placerar de andra fingrarna längre ut. | |
| zacco | 2008-09-10 17:11 | |
![]() | e1 b1 g2 och d3 är ett fullständigt f även om det inte blir lika fylligt som barré-varianten (som på bildlänkarna). du lägger då förslagsvis pekfingret över både e och b. vad är det för låtar som du håller på med? | |
| zacco | 2008-09-10 17:13 | |
![]() | samt att du inte spelar på a och låga e ska jag väl lägga till. | |
| zmiley | 2008-09-10 17:19 | |
![]() | www.chordie.com/ Här hittar du kul låtar med ackordsbeteckningar och tabbar som visar ackorden. där flera punkter sitter i rad på samma band kan du oftast utgå från att som Ulice säjer lägga pekis över hela det bandet. Hörde nån dåre kalla det för Barréackord för många år sen. Måste ha varit innan man började barréra hopphästar..... | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-09-10 17:23 | |
![]() | Just att det går jävligt trögt i början och att det inte känns kul var lite det jag försökte säga i den gamla tråden. Det hänger mycket på vilka förväntningar man har. Det kommer låta skit och göra ont i början, och det kommer vara drygt och tråkigt. Men det går också över. Precis lika säkert som att det låter skit i början kommer det att låta bättre om du övar. Rätt vad det är så flyter saker bara på. Jag kommer inte ens ihåg hur knaggligt det var i början och än mindre hur jag orkade ta mig igenom det. Har försökt lära mig andra instrument efter gitarren men det har inte gått då jag tröttnat. Beroende på vilken typ av musik du ska spela kan det vara bra att öva på lite skalor utöver ackorden. Man får igång fingrarna på ett annat sätt och man får också bra koll på vilka toner som ligger var på halsen. Det verkar ju finnas många här som spelar gitarr så det är säkert en bra idé att posta dina frågor här. Lycka till och fortsätt öva. | |
| _abc_ | 2008-09-10 17:23 | |
![]() | Apologize med Am, F, C och G, om och om igen med capo på första. Ackord från ultimate-guitar.com. Tycker dock att mitt musiköra säger mig att G, inte passar in? | |
| zmiley | 2008-09-10 17:31 | |
![]() | Bra val. G är delvis rätt, men det ligger nog ett B i basen. Skit i G och klättra med ringfingret sakta från C direkt till Am skall du se att det blir mysigt. | |
| zacco | 2008-09-10 17:50 | |
![]() | du kan skippa att spela på låga e-strängen också så får du ett g med b i basen. | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2008-09-10 18:19 | |
![]() | Ömma fingertoppar är bara att skita i och köra på men om du får krampkänslor i handflatan är detsamma inte rekommendera, utan ta en liten paus och försök igen senare. | |