Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 20 041 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:11 | |
![]() | Testa stal inte, för han var amatör. | |
| Dyslekso | 2008-09-17 19:11 | |
![]() | Ja, visst kan man. Nej, det där talesättet blir bara dummare ju mer man tänker på det.:) | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:14 | |
![]() | Talesätt är lite förvirrande, brukar ofta finnas ett som är raka motsatsen, typ: Absence makes the heart grow fonder Out of sight, out of mind | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:20 | |
![]() | Möjligen beskriver det ena killar och det andra tjejer ;-) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:21 | |
![]() | Ja alltså talesätt har aldrig bevisats vara vedertagna allmängiltiga sanningar direkt. De gör sig bäst i NLP-sammanhang när man vill hypnotisera en flock neuroner som leda dem att dra felaktiga slutsatser. | |
| --Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:25 | |
![]() | Illi leder neuronligan, tätt följd av E Solu. ;-P www.betapet.se/forum...ch creator= | |
| Dyslekso | 2008-09-17 19:25 | |
![]() | Man har ju heller aldrig säkerställt talesättens egentliga giltighet via kontrollerade experiment på större grupper. Och det går alltid att hitta luckor. Att kasta sten i glashus går till exempel alldeles utmärkt, så länge man kastar dem i soffan. Såvida inte soffan är av glas, men det vore verkligen konstigt. Vem skaffar sig en soffa i glas? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:33 | |
![]() | Ja, precis. Jag tycker att vi bannlyser talesätt från forumet i fortsättningen. Som de gamla grekerna brukade säga: "Talesätt har sällan rätt." | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:37 | |
![]() | "tala rätt på annat sätt" | |
| Dyslekso | 2008-09-17 19:41 | |
![]() | "Bättre ett talesätt i skogen än tio på tungan" | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:43 | |
![]() | "Litet talesätt stjälper ofta stor man i luva" ...eller hur det nu var.... | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:56 | |
![]() | Jag tror att genier i allmänhet är väldigt lata eftersom de aldrig behöver anstränga sig. Därför stjäl de nog gärna av bekvämlighet eftersom de med lätthet kan komma undan med det. | |
| Dyslekso | 2008-09-17 22:23 | |
![]() | Jag vet inte jag, ordis, om genier är latare än folk i allmänhet. De genier som gått och blivit kända som genier, som så att säga är de som den stora massan erkänt som genier och därför borde vara de man tänker på när man uttalar talesättet i fråga, jobbade väl minst lika hårt som, och för det mesta mycket hårdare än genomsnittsmänniskan? Edison, Tesla, Da Vinci, Einstein, Bach, Newton, Picasso...iofs vore ett intressant diskussionsämne vilket geni som var latast, som åstadkom mest med minst ansträngning. Har du något förslag på rak arm går det bra att lämna här.:) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 22:25 | |
![]() | Edison var motsatsen till ett geni. Han testade alla material han kunde tills han upptäckte att wolfram funkade bra som glödtråd. Sen myntade han talesättet* "Genius is 10% inspiration and 90% perspiration" också, vilket ju säger en del om hur klyftig han var. *med risk för felcitering, orkar inte kolla upp fakta. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 22:27 | |
![]() | Ett annat av hans citat: “I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work” | |
| Dyslekso | 2008-09-17 22:33 | |
![]() | Mycket ödmjukt sagt av honom. Ja, det kanske bor en Tractatus Logico-philosophicus i varje medel-Svensson.:) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 22:36 | |
![]() | Så sant. Många medelsvensson gömmer sig bakom "begåvning" för att ursäkta varför de inte själva använder sin hjärna, när de egentligen oftast har precis samma kapacitet. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2008-09-17 22:41 | |
![]() | Min man brukar ironiskt kalla mig för ett geni pga att jag aldrig lyssnar på andra människor. | |
| Dyslekso | 2008-09-17 22:47 | |
![]() | anneli72: jo, men du vet du väl att vi människor har fått två öron och en mun för att vi ska...öh...hur var det nu...kunna äta vax från båda öronen? illi: som du förstår skojade jag lite. Min syn på det hela är att man nog måste ha medfödda, mycket goda förutsättningar som man därefter odlar hårt för att kunna nå genistatus. Man kan nog träna upp "outside the box"-tänkande i ganska hög grad, men jag tror ändå på någon slags diamant av genialitet som måste finnas där för att personen konsekvent och ofta ska lyckas komma med nyskapande och intelligenta lösningar. Alla kan helt enkelt inte nå de där allra högsta nivåerna, hur mycket de än kämpar. Vilket iofs inte Edisons ordspråk motsäger. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 22:51 | |
![]() | Med år av ansträngning kan nog vem som helst nå genistatus på något område i alla fall. Visserligen inte på vad som helst, men det finns alltid något som man är mer lämpad för än något annat. | |