Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade50
Mobilspel
Pågående20 015

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ylin2008-09-19 23:45
Antal inlägg: 67

Jag ignorerar (hihi)

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-19 23:48
Antal inlägg: 4127

Jag tror självdistans är lösningen. Man måste väl kunna se humorn i sina egna brister...

tilduskan - Ej medlem längre2008-09-19 23:54
Antal inlägg: 1208

så det är alltid fel på den som är ironiserad? särskilt när den tar åt sig?

illiterate - Ej medlem längre2008-09-19 23:54
Antal inlägg: 6521

ylins förslag är också bra. Ignorera eller låtsas inte förstå vad som menas. Om någon använder ironi för att förlöjliga dig funkar det alltid att fråga om ett förtydligande av poängen. Det finns ju inget som är så tråkigt som att förklara vad man menar när man är ironisk, förutom möjligen att förklara vad som var det roliga i ett skämt för någon som inte förstår poängen.

Ett exempel: Du föreslår på ett möte med några kolleger att ni ska börja med 15-minutersraster mellan arbetspassen. En ironisk chef säger spydigt: "Annars kan ni ju helt låta bli att komma till jobbet istället, det vore väl ännu bekvämare för dig?"
Det infantila svaret som inte leder till något positivt annat än en eskalerande ironistrid som den största ironikern vinner lätt: "Men... du då, du sitter ju bara på möten hela dagarna och gör ju inget vettigt jobb ändå."
Det bästa svaret: "Hur menar du att det skulle vara positivt? Vill du inte ha mig här?"
Alternativt: "Bra idé Göran, men jag tror inte att ekonomin tillåter det förslaget."
Det zensibla svaret: "Tack, det var juste! Hejdå!"

tilduskan - Ej medlem längre2008-09-19 23:59
Antal inlägg: 1208

uppreppar lite eftersom det postades samtidigt... så det är allid fel på den ironiserade? även när den blir ironiserad OCH när den tar åt sig?

anneli72 - Ej medlem längre2008-09-19 23:59
Antal inlägg: 11612

nej det är inte fel på någon som blir ironiserad.
kan tvärtom vara en komplimang.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-09-20 00:02
Antal inlägg: 1788

tilduskan: ibland kan man känna sig som ett offer eller kränkt utan att det finns en förövarare.

Sotfinger2008-09-20 00:09
Antal inlägg: 22361

Illis förslag kan funka, att titta häpet på den ironiske och tolka på ett sätt som slår tillbaka lite, helst på ett sätt som får denne att fatta att man fattat men att man enbart tycker att han är korkad.

anneli72 - Ej medlem längre2008-09-20 00:12

tack sotis och ilis.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-20 00:13
Antal inlägg: 4127

Nej så klart inte tilduskan :) .. Men det är lättare att ändra sig själv än andra, det betyder inte att "de andra" har rätt... Blir klurigt som sagt. Men egentligen borde du ärligt förklara för folk hur det ligger till, tror de flesta förstår då och kanske dämpar ironin.

illiterate - Ej medlem längre2008-09-20 00:14
Antal inlägg: 6521

Är det fråga om någon du tvingas träffa ofta så är Stilig_karls förslag bra. Är det någon du sällan umgås med, eller aldrig kommer träffa igen, finns det ingen anledning att använda värdefulla neuroner till att slösa tid på att konversera med dem.

anneli72 - Ej medlem längre2008-09-20 00:20

utgå från att du själv har rätt ,men lyssna in andra,
dra sedan en slutsats.

Yonderboy - Ej medlem längre2008-09-20 00:32
Antal inlägg: 1661

Visst Stilig Karl har rätt, hon är en redig karl. Men jag tycker ändå att man kan stå på sig, finns ingen anledning att vika ner sig, ingen anledning att vika ner sig. Jag antar att artikelförfattaren känner sig trängd och det är ingen mening att vika undan för att visa sig bättre om man kan ge svar på tal.

Men jag tror att diskusstionen handlar om mer systematsik förföljelse och då är det svårt att vika ner sitt ego och svälja stoltheten samtidigt som det är omöjligt att komma till tals, i detta läge finns det bara förluster att utge.

När man växte upp lärde man sig att rätten kommer till den rättfärdige när man blir äldre så lär man sig att verkligheten sällan konstruerar sig till rättvisan.

Så om man inte kan utrkräva rättvisa så finns det tyvär ingen annan utväg att söka inre bekräftelse att man ändå räcker till. Alla vill ha lösningar på sina problem men om man ska vara ärlig så kan inte allas problem lösas. Idealismens sockersöta visdoms afroismer kantade av religös eskapism rädar destå värre inte själen.
Såldes ingen lösning i sikte

belugavis - Ej medlem längre2008-09-20 00:33
Antal inlägg: 1600

Det bästa tror jag är att tänka på alla spontana elaka ord som sägs i resten av världen i större sammanhang som sägs för att nån kanske vill vara en besserwisser istället för att försöka tänka sig in i andras situation (vilket oftast kräver mycket mer energi och intresse) Och sen tänker man på vad det lett till. Så kommer du på att du behöver inte vara ledsen för du vet att du inte bidragit till att skapa konflikter och ...KRig..:D

micro1132008-09-20 00:51
Antal inlägg: 17542

Fast jag tycker det är svårt att säga vad som hjälper mot ironi, om man inte vet vad som sagt och under vilka förhållanden.

I min familj är vi ständigt ironiska -- tror att om man kollade så var nog var tredje påstående ironiskt -- men vi gör det sällan i tanke att vara elaka.
Tvärtom så brukar man skratta åt den andra, och ge något genmäle.

Sen har jag träffat människor som inte alls förstår ironi -- utan tar allt man säger bokstavligt -- och jag uppfattar det ärligt talat som ett handikapp för den människan.

Ironi som vi använder det tar udden ur eventuell ilska -- och min familj skrattar vi mycket tillsammans, även om sådant som egentligen är irritationsmoment -- vi har helt enkelt bytt ut grälen mot ironi och skratt.

Jag tror alltså ironi kan fylla annat än elaka baktankar för olika människor, och därför måste man veta vad som sagts och situationen för att kunna ge ett råd om hur det skall hanteras.

trashone - Ej medlem längre2008-09-20 05:47
Antal inlägg: 18678

Vad är ironi?

bujum2008-09-20 06:35
Antal inlägg: 1750

Jag har det precis som micro 113. I min familj ær vi också ironiska - det ær helt enkelt så vi umgås och pratar. Vi leker med ord och vi trivs med det. Nær man har det så kan det hænda att man inte tænker sig før och ær ironisk tillsammans med de som inte førstår det, och det leder ibland till obehagligheter nær man ær lite før rapp-och glappkæftad. nær man sæger saker før att skoja så blir man uppfattad som en riktig skitkærring istællet,
Det ær också sårande.......

Du är dum - Ej medlem längre2008-09-20 06:44
Antal inlägg: 27

lite för mycket norrman för sitt eget bästa är det du vill säga.

anneli72 - Ej medlem längre2008-09-20 08:15

Inte för att jag är norrman,men där gick du väl
alldeles för långt,Du är dum!!

micro1132008-09-20 08:42
Antal inlägg: 17542

tras

Enkelt uttryckt är ironi när man säger en sak och menar en annan.

Sen kan det med gester, tonläge och ögonkast göras mer eller mindre giftigt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?