Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 20 052 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-09-20 01:50 | |
![]() | bla bla bla | |
| Piaree | 2008-09-20 01:59 | |
![]() | Jaja, tänker inte argumentera emot, ordhämnaren, men jag håller verkligen inte med dej. Det får stå för dej, men i jämförelse med sport är kultur definitivt något folkbildande. Kultur beskriver ju hur folk levde förr (förenklat) & varför vi lever som vi gör idag. Det gör ju inte direkt sport. Sport är INTE kultur med andra ord. & när det gäller Janne & Liza, så är det ju inget som säger att du MÅSTE läsa dessa författare bara för att "alla" andra gör det. | |
| Piaree | 2008-09-20 02:03 | |
![]() | Jag har lätt att klanka ner på sport, då jag vet föga om ämnet, såsom du antagligen inte vet så mycket om kultur. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-09-20 02:04 | |
![]() | Jag är inte mycket för sport, men nog ser jag sporten som en viktig faktor historiskt sett. Sport är en del av kulturen. Kultur är det vi lever i här och nu. | |
| Piaree | 2008-09-20 02:06 | |
![]() | Det beror väl på var man drar gränsen för kultur, men enligt mej hör inte sport till kultur. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-09-20 02:06 | |
![]() | Piaree, Men vad ska du ha din bildade befolkning till? Den kommer ju bara göra sig själv olycklig om den förstår sin tillvaro. Är det inte bättre att den hålls lagom trög och bekymmerslös? Jag har inte uttalat mig om kultur i nåt av mina inlägg, men visst har ordet definitioner: kult|ur [-u´r] substantiv -en -er • mänsklig verksamhet inom ett visst område och en viss tid; vetenskap, litteratur och konst; systematisk odling av t.ex. växter | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-09-20 02:07 | |
![]() | Kultur är väl typ allt... I så fall bör frågan bli: Vad är inte kultur? Sport? Nja... | |
| Piaree | 2008-09-20 02:13 | |
![]() | "Piaree, Opera är en något mer högljudd variant av Dallas eller Falcon Crest, ganska långt ifrån folkbildande, snarare destruktivt och demoraliserande. Teater är vuxna människor i trikåer som försöker förverkliga sig själva genom att massakrera fantastiska gamla manuskript i sina egna övertolkningar genom ett förlegat medium. Musikaler är i princip bara en inkörsport till barbershop, schlager eller annan uttalad homokultur som fördärvar och förleder ungdomen. Konst är ett så luddigt begrepp att det innefattar praktiskt taget vad som helst... även sport troligtvis. Litteratur... ja det är ju trevligt, men vem ska skydda oss från att det dyker upp fler Liza Marklundar eller Jan Guillouer vars alster knappast kan ses som nåt annat än besinningslöst trädmördande utan något som helst litterärt värde..." Enligt mej är det verkligen att uttala sig om kultur. Som sagt, för mej är INTE sport en kulturverksamhet. Vad andra tycker om det får stå för dom. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-09-20 02:18 | |
![]() | Piaree, jag uttalade mig om specifika aktiviteter som DU klassificerar som kultur, jag kallar det hellre förledande av människor. Men du har alldeles rätt när du säger att jag inte vet nåt om kultur, eftersom ingen dessutom tycks veta vad kultur är så tror jag det är bäst att bortse från det ordet och istället fokusera på vad som skrivits. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-09-20 02:28 | |
![]() | Sport är en stor del av kulturen. Läs på för sjutton. Det är i vilket fall som helst så samhället fungerar. | |
| SämstpåBeta | 2008-09-20 03:17 | |
![]() | UFC räddar nog en hel del killar från att hamna i fängelse, misshandla och allmänt komma på glid. Vissa av dem skulle förmodligen göra det. Nu kan de i stället utvecklas inom former som gör att de också kan bli lyckligare och lyckade. Sedan tycker jag själv att visa av dem är otroligt duktiga. T.ex Griffin, Dasilva, Liddell, Hughes, Jean-Paul m.fl. | |
| SämstpåBeta | 2008-09-20 03:28 | |
![]() | Piaree du är ju helt ute och cyklar utan hjälm. Sport är kultur. Ur sporten har kulturen växt fram. Kultur har ju en gång i tiden i det antika Grekland och de första Olympiska spelen varit sport. Måleri, filosofi, arkitektur har alla varit olympiska grenar. Varje land har sina olika kulturella yttringar. Opera är inte en stor grej i Asien. Är de okultuverade då. Thai-boxning är så stort i Thailand att det från regeringen införs arbetsfria dagar de dagar det är stora finaler. Det kallar jag kultur!!! | |
| Mårten | 2008-09-20 03:53 | |
![]() | Jag tror att man bör göra en viss distinktion mellan kultur och kultur. Dels använder man ju ordet "kultur" om egenheter inom en grupp eller ett geografiskt område. Man säger till exempel att det är kurdisk kultur att knuffa småflickor från balkonger, att det är svensk kultur att bli dyngrak på midsommarafton, eller att det hör till fotbollsspelares kultur att ha anklugg och att skratta på ett grabbigt sätt plumpa sexistiska skämt. Förutom detta används "kultur" om förmodat uppbyggliga, eller i vart fall icke-triviala, verksamheter som teater, konst, lyrik etc. Ordet kultur kommer från det latinska ordet för odling, i dett fall syftande på själen. Den strid som utkämpats i den här tråden är dock gammal, redan på 1700-talet kom den engelske filosofen Jeremy Bentham med det åtminstone då inte helt strömlinjeformade påståendet att plockepinn är en lika uppbygglig verksamhet som poesi är (underförstått att folk ska roa sig med sånt de tycker om), något John Stuart Mill ett drygt halvsekel senare vände sig emot med det briljanta uttalandet att han "hellre var en olycklig Sokrates än ett tillfredsställt svin" Jag personligen är verkligen inget fan av högtravande kultur som opera eller poesi, och inte heller av sport i allmänhet. Däremot vill jag absolut hävda att t.ex. UFC ger utrymme för personligheter som indirekt genom sina egna intressen kan göra denna förvisso underhållande sport kulturbärande och uppbygglig. Titta bara på sanna MMA-hjältar som Alessio Sakara - www.youtube.com/watc...re =related eller Fedor Emilianenko - www.youtube.com/watc...re =related och jämför det med valfri dekadent finkultur (t.ex. dessa skräckexempel: www.youtube.com/watc...jC isXDWvoA www.youtube.com/watc...nN Ji4XZGs) | |
| SämstpåBeta | 2008-09-20 04:33 | |
![]() | Att ge sig på att beskriva kultur, är som att beskriva varje planet i universum, det skulle kunna göras i oändlighet. Sedan kan man ju också bryta ner kulturen till mindre partiklar såsom subkulturer, populärkulturer, etnokulturer, finkultur ja i princip allt kan faktiskt bli kultur. Var land och var grupp har sina kulturer. T.ex anser spanjorerna att tjurfäktning är en helgonförklarad kulturtradition som inte får försvinna. Medan många av oss tycker att det är djurplågeri, sådana exempel kan man hitta på till leda. Kultur är svårt att beskriva för att det kav vara så mångfacetterat. Men kultur bevaras, skapas och förnyas i varje nation. Men utan tvekan finns inget land utan en sport eller flera som uppbär en djupt kulturell tradition. Tala om för en brasilianare att fotboll inte är kultur. Italienaren säger att fotboll och opera är inte kultur, det är religion (talesätt från nationen, inte från varje italienare). Sedan om sport är finkultur eller inte är helt ointressant, det viktiga är att det är en bärande kultur i varje land. | |
| SämstpåBeta | 2008-09-22 02:14 | |
![]() | tyck gärna till flera betapetare | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-22 02:42 | |
![]() | Pärsan :) Sport är ett nödvändigt ont...ungefär som inkomstdeklarationen eller Kalle Anka på julafton. Personligen vill jag slippa allt det men det fyller ju en viktig funktion för många...tyvärr. | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-09-22 08:38 | |
![]() | För mig finns ju bara en given sport och det är Travsport ! Det är helt fantastiskt , underbart att sitta i sulkyn bakom hästen, det ger mig maximal frihet och dom stunderna behöver man när man har familj. Iof delar jag den passionen med vår 10 åriga dotter men shettisarna hinner inte med dom stora men ibland får jag köra dom med och det är skoj det med. Vi har kul :) samtidigt som vi motionerar våra hästar ! | |
| yogimama - Ej medlem längre | 2008-09-22 08:51 | |
![]() | Sport?? Jag är skeptisk.. | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-09-22 08:58 | |
![]() | jag trodde ni mena UFO *besviken* MAJ GAAAAAAAAAD ILLI VAD HET DU ÄR *flörta* | |
| Amiable | 2008-09-22 09:45 | |
![]() | - fast jag gillar att kolla in Figtnight(tror det är torsdagar 21-01).. det är K1. Kan inte svara på varför jag gillar att titta på det.. | |